گردشگری و توریسم

بزرگترین آسانسور چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسید

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرکرد، آسانسور جمعیتی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد با ظرفیت جابجایی همزمان 60 نفر با وزن پنج تن در مرکز استان مورد بهره برداری قرار گرفت.
برای ساخت و احداث این آسانسور نزدیک به 3میلیارد ریال هزینه شده است و با بهره برداری از آن جابه جای نمازگزاران و مراجعه کنندگان به مصلای تسریع و راحت تر می شود.
به گزارش تحقیقی ایرنا، مصلای امام خمینی شهرکرد به گونه ای طراحی و ساخته شده است که مردم از هر سو وارد مرکز استان شوند ، می توانند گلدسته های آن را ببیند.
کاشیکاری مدرن با حفظ اسلوب اسلامی و اسلیمی ها و ستونهای و گچبری های این آستان ، بسیار دل انگیره و روح نواز است.
برای نخستین بار در کشور سنگهای خراطی شده بر روی ستونهای مصلای شهرکرد نصب شد و در کارشیکاریهای این مصلا نیز ار رنگهای آبی، فیروزه ای و سبز به بهترین نوع کاربری رنگها و خط نوشته ها استفاده شده است.
گنبد مصلای شهرکرد از نظر نوع و فرم معماری مدرن اسلامی در خاورمیانه بی نظیر و بی همتاست و ارتفاع آن از کف زمین 18 متر است و مساحت زیراین گنبد یک هزار مترمربع است و بدون هیچ ستونی احداث شده است.
در شبستان این مصلا نیز 8 تا 10 هزار نفر می توانند نمار خود را اقامه کنند و 30 درب اصلی برای خروج و ورود افراد در آن اختصاص یافته است.
گلدسته این مصلا نیز از کف زمین 47 متر و از کف بام نیز 38 متر ارتفاع دارد و به صورت چهار ضلعی طراحی شده و کاشیکاری مصلای بزرگ شهرکرد نیز از نوع کاشیکاری مدرن اسلامی با هفت رنگ و شکلهای اسلامی تزئیین شده است.
این مصلا دارای 8 نوع کاربری شامل کتابخانه با مساحت زیربنای دو هزار و 745 مترمربع ، پژوهشکده قرآنی با مساحت زیربنایی چهار هزار و 750 مترمربع، سالن 1100نفره با مساحت چهار هزار و 890 مترمربع، پارکینک با ظرفیت 160 خودرو، بخش اداری با 9 هزار مترمربع و مجموعه فرهنگی با هشت هزار مترمربع زیر بناست.
مجموعه تجاری این مصلا نیز 8 هزار مترمربع با 90 باب مغازه احداث شده و این مصلا یکی از شاهکارهای معماری اسلامی با تلفیق موتیف های مدرن است که مساحت زمین این مصلا 22 هزار مترمربع و زیربنای آن 32 هزار و 743 مترمربع می باشد.
به گزارش ایرنا، مسوولان کشوری و سفرای کشورهای جهان در چند سال اخیر در دیدار از مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد آن را نماد معماری و هویت اسلامی شهرکرد عنوان کرده اند و در این مصلا هم اکنون نمازجمعه با حضور خیل مشتاقان اقامه می شود.
2097

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مصلاي شهركرد


چهارمحال و بختياري