گردشگری و توریسم

اروپایی ها از مدیریت آب مردم ایران استفاده های زیادی کردند

رضا راعی عزآبادی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دانش بومی مدیریت آب می تواند مبنایی مناسب برای علم مدیریت نوین منابع آبی در کشور باشد.
وی با اشاره به تلاش این موسسه در مستندسازی تجارب پیشکسوتان حوزه مدیریت آب در کشور در کتابی با عنوان ‘تاریخ شفاهی آب ایران’، اظهار داشت: با تکیه بر تاریخ آب ایران و مدیریت نیاکانی می توان زیرساختی برای فناوری های نوین ایجاد کرد همان گونه که ریشه بسیاری از اختراعات اروپا در زمینه مدیریت آب به تاریخ ایران بازمی گردد.
راعی با بیان اینکه سازه های آبی شوشتر در جریان سیل امسال به جای تخریب در هدایت سیلاب کمک کرد، افزود: این نشان می دهد که پدران ما در این حوزه از تجربه زیادی برخوردار بودند و حال باید این تجربیات را با فناوری های نوین بروز کنیم.
رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران یادآور شد : سیل بلا نیست بلکه عملکرد ما در استفاده از طبیعت باعث ایجاد سیل های مخرب می شود و اگر با طبیعت به خوبی برخورد کنیم، آن هم با ما مدارا می کند.
به گزارش ایرنا، مؤسسه گنجینه ملی آب ایران وابسته به وزارت نیرو با هدف حفظ، احیا و معرفی آثار و بناهای مربوط به آب و به منظور ارج نهادن به شایستگی و نبوغ پیشینیان در تاریخ ایران در سال 74 پایه گذاری شد.
ایجاد موزه آب و نگهداری اسناد اموال منقول آب کشور از جمله فعالیت های این موسسه است. هم اکنون در ایران پنج موزه آب دایر است اما این موسسه در نظر دارد در همه استان ها به ایجاد چنین موزه هایی کمک کند.
در استان سمنان یک موزه آب در شاهرود در حال فعالیت است. این موزه با 120 متر مربع مسقف و 350 متر مربع فضای باز بوده و در سال 90 گشایش یافته و نخستین موزه آب خصوصی کشور به شمار می رود.
7359/6167

انتهای پیام /*


علمي آموزشي


مديريت منابع آب


گنجينه ملي آب


شاهرود