گردشگری و توریسم

نقش برجسته سر سرباز هخامنشی در بندرعباس رونمایی شد

به گزارش ایرنا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان درآیین رونمایی از این اثر تاریخی گفت: نقش برجسته سر سرباز هخامنشی از امروز تا 15 خرداد در معرض دید عمومی قرار دارد.
رضا برومند افزود: این اثر ارزشمند تاریخی چهار روز قبل وارد شهر بندرعباس شده وهدف از به نمایش عمومی گذاردن آن، حساس کردن مردم نسبت به میراث فرهنگی و تاریخی است.
وی ادامه داد: افزایش این حساسیت می تواند منجر به افزایش آگاهی های عمومی نسبت به داشته های هویتی فرهنگی تاریخی شده و به حفظ و مرمت آثار تاریخی در استان کمک کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص سابقه تاریخی نقش برجسته سر سرباز هخامنشی ابراز داشت: نقش برجسته سرباز هخامنشی که در کاوش های سال های 1311 – 1312 موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد که در سال 1316 به سرقت رفت.
برومند بیان داشت: این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد.
وی یاد آور شد: نقش برجسته سرباز هخامنشی نزدیک به 60 سال در آن موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجدد سرقت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد که سازمان میراث فرهنگی با اطلاع از این موضوع اقدام های حقوقی خود را آغاز کرد.
برومند افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با دادن مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد که با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعلق داشتن این شی تاریخی به ایران اثبات شد.
به گفته وی دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و این اثر ارزشمند تاریخی در 13 شهریور 1397 تحویل غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و رییس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک آنرا به ایران بازگرداند.
3219 /6048

انتهای پیام /*


فرهنگي


نقش برجسته سرباز هخامنشي


مديركل ميراث فرهنگي


صنايع دستي و گردشگري


هرمزگان