گردشگری و توریسم

تبدیل تالاب میقان اراک به قطب گردشگری با قوت دنبال می شود

‘علیرضا ایزدی’ روز پنجشنبه در گفت . گو با ایرنا افزود: قابلیت های موجود در تالاب بین المللی میقان اراک می توان تحول جدی در اقتصاد گردشگری استان ایجاد کند و به همین منظور به زودی مطالعات تبدیل آن به کانون پذیرش گردشگر حرفه ای کلید می خورد.
وی اظهار کرد: مسایل زیست محیطی این تالاب مهم که مامن پذیرش پرندگان مهاجر و بومی در کنار سایر گونه های جانوری و گیاهی است اهمیت زیادی دارد و به همین منظور در انتخاب گروه مطالعاتی دقت زیادی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت های لازم اقامتی و تفریحی در این تالاب ضمن لحاظ تمامی جوانب زیستی و حفاظتی از موضوعاتی است که در مطالعات گردشگری تالاب میقان به صورت ویژه رعایت خواهد شد.
ایزدی عنوان کرد: علاوه بر جلوه های زیبای بهاری دریاچه و حوزه کویری تالاب میقان اراک، 15 آبان ماه نیز به عنوان روز استانی پرنده نگری این ظرفیت زیستی نامگذاری شده که چندین سال است با استقبال گردشگران مواجه است و باید از این قابلیت ها به نحو احسن و با نگاه نو در راستای توسعه گردشگری به صورت حرفه ای بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: تالاب میقان اراک در سال های قبل به دلیل بهره مند نبودن مدیریت یکپارچه و برخی غفلت ها دچار آسیب هایی شده که باید در سایه مدیریت جامع و هدفمند ترمیم شود و با نگاهی همه جانبه نگر و اصولی، آموزش جوامع محلی در توسعه امور گردشگری و حفاظت از ظرفیت های بومی فعالیت های جدی صورت بگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: راه اندازی سامانه نظرسنجی هوشمند در عرصه خدمات گردشگری با همکاری دانشگاه اصفهان نیز در حال انجام است و تلاش بر این گذاشته شده که روند اعطای مجوزها و راهبردهای گردشگری در استان برای انجمن هتلداران، راهنمایان تور و دفاتر گردشگری تسهیل شود تا شرایط سهل تری برای شناساندن ظرفیت های گردشگری مهیا شود.
ایزدی با اشاره به لزوم توسعه گردشگری سلامت در استان مرکزی گفت: بیمارستان تخصصی سینا در اراک نمونه ای مناسب برای گردشگری سلامت است و زمینه های همکاری و همراهی برای رونق این بخش و پیگیری امور از سوی میراث فرهنگی استان مهیا است.
تالاب میقان اراک در 15 کیلیومتری شمال شرقی اراک قرار دارد که زیستگاه مهم پرندگان بومی و مهاجر است و سالانه در فصول مختلف پذیرای بیش از 140 گونه آبزی و کنار آبری است.
این سرمایه مهم زیست محیطی در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر دریاچه آن 10 تا 12 هکتار برآورد می شود.
غنای خاک کویر میقان اراک از ماده ارزشمند سولفات سدیم است و این ناحیه به عنوان بزرگترین ذخیره گاه معدنی سولفات سدیم در خاورمیانه مطرح است و وجود نمک و سولفات سدیم در حاشیه کویری تالاب مناظری دیدنی را برای گردشگران ایجاد کرده است.
منظره دل انگیز طلوع خورشید در فصل بهار و رقص نور بر موج های دریاچه کویری میقان در حالیکه پرندگان بر فراز آن پرواز می کنند جلوه ای خاص را می آفریند.
وجود برخی وحوش مانند گرگ و روباه، مار، پرندگانی چون عقاب و برخی نمونه های نادر لابه لای شاخ و برگ های سبز قره داغ و آترپلیکس جلوه ای دیدنی به منطقه کویری این تالاب داده و در سکوت محض کویر پرواز انواع پرنده ها و صدای دلنشین آن ها بسیار جذاب است.
درنا، مرغابی سانان، فلامینگو ها، خروس کولی و انواع پرندگان دیگر با حضور خود در طبیعت بکر تالاب میقان انسان را شگفت زده و به دیدن هر چه بیشتر وا می دارد.
پیشینه تالاب میقان اراک 2 هزار سال تخمین زده شده است و مامنی مهم و امن برای زمستان گذرانی طیف وسیعی از پرندگان از جمله درنای خاکستری محسوب می شود.
پوشش گیاهی این منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می رود.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می شوند که هر یک در نوع خود حایز اهمیت هستند.
6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


گردشگري


تالاب ميقان