اماکن دیدنی ایران

کلیپ های پرکلیک دهه شصتی ها


چارتر

می گویند ما اواخر دهه پنجاهی ها و اوایل دهه شصتی ها نسل سوخته ایم. دوران نوجوانی را در صف های نفت و کپسول گاز سپری کردیم.

در مدرسه آرامش نداشتیم:«آژیری را که هم اکنون می شنوید اعلام وضعیت قرمز است» در نتیجه باید هر چه سریع تر به پناهگاههای امن پناه می بردیم تا از شر حملات هواپیماهای جنگی و موشک ها در امان می ماندیم.
دوران سه ساله مقطع راهنمایی با حجم زیاد دانش آموزان آن مقطع و کمبود فضای تحصیل روبرو بودیم. وقتی پا به مرحله دبیرستان گذاشتیم و زمان کنکور، باید خودکشی می کردیم تا در رقابتی سخت بتوانیم در رشته ای نه چندان مورد علاقه پذیرفته شویم.

****

دیروز و پریروز که کلیپ تنبیه دانش‌آموز با شلاق توسط معلمی در ملارد در فضای مجازی دست به دست می شد به یاد دوران سه ساله راهنمایی نسل سوخته افتادم.

ما از این جهت هم سوخته بودیم. مثلا دبیر زبان انگلیسی داشتیم که وقتی املای زبان می گرفت، پس از تصحیح برگه ها ملاک را نمره ۱۵ حساب می کرد او با دانش آموزانی که نمره ۱۵ به بالا گرفته بودند کاری نداشت اما دانش آموزان بخت برگشته ای که زیر این نمره می آوردند با همین شلاق ها تنبیه می شدند.

اگر مثلا کسی ۱۰ گرفته بود ۵ ضربه شلاق نوش جان می کرد،یکی ۱۴ گرفته بود بی نصیب نمی ماند و یک ضربه شلاق یادگاری می برد، یکی ۵ گرفته بود ۱۰ ضربه شلاق و…

یا مثلا معلم دینی و قرآنی داشتیم که به ازای هر حدیث هفته ای که حفط نمی کردیم ما را با چوب مورد نوازش قرار می داد؛کسی هم نبود که بگوید این بیچاره ها با این روش یادگیری از دین بری می شوند و به جرگه کافرین می پیوندند.

اگر آن روزها موبایل بود و موبایل هم دوربین دار بود و البته که اگر همراه با موبایل دوربین دار، شبکه های مجازی هم بودند چه فیلم های و کلیپ های پرکلیکی که از کلاس هایمان بیرون نمی آمد! اصلا اصل درام بودیم!

نکته جالبش این است که این روزها وقتی چنین فیلم هایی از کتک خوردن دانش آموزان منتشر می شود معلمان ضارب به درستی مورد بازخواست قرار می گیرند اما زمان ما چون با کتک کارهایشان به خوبی پیش می رفت و نتیجه هم حاصل می شد نه تنها توبیخ نمی شدند که تشویق هم می شدند.

جالب تر آن که خود ما نسل سوخته ای ها هم به این معلمان گذشته خود حس خوبی داریم و هنوز که هنوز است پس از گذشت سالها ایام مختلف را بهشان تبریک و تسلیت می گوییم و حتی روز معلم برای بعضی هایشان هدیه هم می خریم.

به هر حال آن زمان چوب معلم برایمان گُل بود. شاید که الان چوب معلم برای دانش آموزان حکم دیگری دارد، شاید…

این مطلب را در خبرآنلاین هم بخوانید.