گردشگری و توریسم

نمد شهرکرد به دنیا عرضه می شود

به گزارش ایرنا، مهرداد جوادی روز سه شنبه در نخستین نشست هماهنگی راه اندازی دبیرخانه شهرکرد شهر ملی نمد تاکید کرد: معرفی شهرکرد با نماد نمد و توجه به کوی نمدمالان این شهر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: البته این موضوع در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته و به علت چرخه اقتصادی ضعیف، جوانان از ادامه فعالیت در این صنعت خودداری کرده اند.
جوادی تصریح کرد: تلاش برای پیوستن لکه های فرهنگی شهرکرد در محلات هدف براساس طرح جامع و تفضیلی شهرداری می تواند در رونق نمدمالی تاثیرگذار باشد.
وی یادآور شد: برای تسریع در روند احیای این مهم می توان از طرح بازآفرینی شهری بهره گیری کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با راه اندازی گذر صنایع دستی شهرکرد از میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا این شهر می توان تولیدات این صنعت را عرضه کرد.
وی گفت: البته در این راستا باید کارگاه های واقع در کوی نمدمالان شهرکرد تقویت و زمینه بازدید مشتریان از روند تولید این هنرصنعت فراهم شود.
جوادی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری ظرفیت های تولیدی دیگری مانند گز بلداجی دارد که به برند تبدیل شده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تشکیل دبیرخانه شهرکرد شهر ملی نمد در رسیدن به اهداف مورد نظر برای تبدیل این شهر به عنوان شهر جهانی نمد تاثیر دارد.
مهرداد رئیسی تصریح کرد: تبدیل خیابان ملت غربی حدفاصل میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا به بازارچه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
وی یادآور شد: این برنامه از مهمترین خواسته های کسبه و هنرمندان خیابان ملت غربی شهرکرد است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری و شهرداری یک طرح جامع برای بافت قدیم مرکز استان تهیه کنند.
فرهاد رئیسی دهکردی تاکید کرد: کمیته ای تخصصی و علمی با عضویت مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط و مردم محلی در خصوص برندسازی نمد تشکیل و فعال شود.
وی یادآور شد: راه اندازی بازارچه صنایع دستی و فرهنگ سازی در خصوص تولیدات نمدی می تواند در پویایی و سرزندگی نمدمالی تاثیرگذار باشد.
رئیسی دهکردی تصریح کرد: هم اینک رنگ و بوی نمدمالی در شهرکرد وجود ندارد و باید با المان سازی در این خصوص و انجام اقدامات فرهنگی قوی نسبت به معرفی و توسعه نمدمالی کمک کرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار شهرستان شهرکرد نیز گفت: تقویت بازاریابی و پایداری هنرصنعت نمدمالی نیازمند عزم مسئولان و فعالان این محصول است.
محمدرضا رئیسی تاکید کرد: تبدیل خیابان ملت غربی حدفاصل میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا به گذر صنایع دستی می تواند در احیای این بافت و رونق صنایع دستی مؤثر باشد.
معاون برنامه ریزی و پژوهش شهردار شهرکرد نیز گفت: توجه به رونق اقتصادی از مهمترین انگیزه های لازم برای حفظ و توسعه هنرصنعت نمدمالی محسوب می شود.
داود مومنی تصریح کرد: برای تحقق این هدف باید وظایف دستگاه های اجرایی مرتبط مشخص و براساس یک برنامه ریزی دقیق اجرایی شود.
وی افزود: انجام تحقیق و پژوهش های علمی در خصوص مزیت های هنرصنعت نمد و ارائه راهکارهای ارتقای کمی و کیفی این محصول مهم از سوی دانشگاه ها صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.
در سال های 1391 تا 1396 حدود یک میلیون و 250 هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می دهد این محصول می تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.
هم اینک 500 هنرمند نمدمال در 15 کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد 400 نفر در شهرکرد و 100 نفر در بروجن هستند.
تاکنون 250 فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و 4 شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.
در خرداد 1390 نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.
با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این تولیدات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.
تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
7362/6021

انتهای پیام /*


اجتماعي


فرهنگي اقتصادي


نمدمالي


چهارمحال و بختياري