گردشگری و توریسم

هرم تیرانا زندگی دوباره می یابد

به گزارش عصر یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این هرم تا قبل از به فراموشی سپرده شدن، موارد استفاده بسیاری داشت، از جمله آنکه به عنوان موزه ای سازمان دهی شد، زمانی پایگاه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، یک استودیوی تلویزیونی، کلوپ شبانه و نمونه های دیگر را میزبانی کرد.
حال این بنای در حال فروپاشی پس از سال ها بی توجهی، برای ظهوری دوباره به عنوان یک مرکز آی تی در قلب پایتخت در حال تغییر آلبانی آماده می شود.
مثلثی شکل بودن این بنا به مساحت 11 هزار و 400 مترمربع با مرمرهای منقش و پنجره های تیره رنگ، به آن ظاهری هرم گونه می دهد.
این بنای عجیب 30 سال پیش برای شکوه بخشیدن به دوره حیات «انور خوجه» حکمران آلبانی که تا زمان مرگش در سال 1985، چهار دهه بر این کشور حکومت کرد، برافراشته شد.
پس از فروپاشی کمونیسم، موزه بنا شده در این مکان تعطیل و هرم به مکانی برای فعالیت های متعددی بدل شد، به طوری که انفجار فرهنگ را در این کشور منعکس ساخت.
این درحالی است که این مکان طی 10 سال گذشته، به استثنای محلی ها و گردشگران، از سوی سایرین رها شده بود.
زمانی که مقام های آلبانی چند سال پیش خبر از خرابی این بنا دادند، اعتراض ها بالا گرفت و جایگاه آن در قلب مردم را نمایان کرد.
طرح تخریب بنا در پی اعتراض ها لغو شد و شهرداری تیرانا سال گذشته طرح تبدیل این نمای هرمی شکل به مرکز آموزش دیجیتال را ارائه داد.
«مارتین ماتا» عضو بنیاد توسعه آلبانی – آمریکا که بیش از 10 میلیون دلار برای بازسازی این مکان اختصاص داده است، عرضه این مکان به مردم آلبانی به بهترین شکل و به کودکان برای آموزش های آتی شان را مهم ارزیابی کرد.
این مساله، طرحی شایسته برای کشوری است که از نرخ بالای بیکاری جوانان و مهاجرت، رنج می برد.
«اریون ولیاج» شهردار تیرانا در حالی که این طرح را رستاخیزی برای هرم و آلبانی دانست، گفت: از زمان سقوط دیوار برلین و آغاز دوره انتقالی در آلبانی، نحوه شکوه بخشیدن دوباره به آلبانی، مساله مورد بحث بوده است.
بازسازی این هرم، بخشی از تغییرات گیج کننده ای بوده که پایتخت این کشور در سال های اخیر متحمل آن شده است.
فروپاشی کمونیسم، موج گسترده مهاجرت از مناطق روستایی به پایتخت را دربرداشت که به ساخت و سازهای کنترل نشده و ایجاد فضای شهری آشفته ای منتهی شد.
همچنین شهر تیرانا به تازگی صحنه اعتراض های روزانه به طرح دولت برای تخریب ساختمان تئاتر ملی پایتخت و جایگزینی آن با یک نمای مدرن بوده است. این بنا در سال 1930 احداث شد.
برای هرم تیرانا نیز برخی ترجیح می دهند آن را به صورت یک موزه باستان شناسی یا کتابخانه ملی به جای اشکال مختلف دیگر ببینند.
فراهنگ ** 9109 ** 1355

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


هرم تيرانا


زندگي دوباره