گردشگری و توریسم

بیانیه همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت قرائت شد

به گزارش ایرنا ، در این بیانیه که شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه بخش علمی همایش خوانده شد، بر استقرار دبیرخانه دائمی همایش در دانشگاه بیرجند و برگزاری همایش مذکور هر دو سال یکبار به صورت دوره ای در استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان تاکید شد.
لزوم تغییر نگرش نسبت به بیابان این موهبت الهی و ایجاد ارزش افزوده از آن در ابعاد گوناگون و نیاز به تلاش کارگزاران ملی و منطقه ای برای شناساندن آن از دیگر بخش های این بیانیه است.
این بیانیه بر لزوم توجه به راه اندازی، گسترش و تجهیز خانه های بوم گردی در روستاهای حاشیه بیابان لوت با توجه به افزایش میزان گردشگران تاکید کرد.
راه اندازی مراکز، بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی برای ارایه هر چه بهتر تولیدات دستی روستاهای کویری از طریق ایجاد شرکت های تعاونی روستایی برای هدفمندی محصولات دستی، کشاورزی و دامی از دیگر ابعاد این بیانیه است.
همچنین این بیانیه بر طراحی و اجرای پلان مدیریتی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای عرصه و حریم بیابان لوت و محدوده های مرتبط آن و ایجاد مدیریت یکپارچه در بیابان لوت با همکاری و هماهنگی دستگاه های مرتبط و لزوم پیاده سازی برنامه های مدیریتی و حمایتی در عرصه این اثر طبیعی ارزشمند و روستاهای حاشیه تاکید دارد.
در بیانیه برپایی جشنواره گردشگری کویر لوت، ضرورت بازنگری پرونده جهانی بیابان لوت و الحاق محدوده های شاخص و ارزشمند بیابانی کشور به این عرصه طبیعی و ایجاد انجمن های مردم نهاد در راستای تجانس اهداف و بهره مندی از هم افزایی دوست داران و علاقمندان به طبیعت کویری مورد تاکید قرار گرفته است.
در ادامه این بیانیه، پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مرتبط برای تسهیل ارتباط و هماهنگی بهتر در زمینه همکاری های علمی و اجرایی با محوریت بیابان لوت و رونق صنعت گردشگری با واگذاری برخی اماکن به بخش خصوصی در روستاهای حاشیه بیابان با هدف بهبود شرایط اقتصادی روستاییان و نیز تشکیل واحدهای سرمایه گذاری و اتخاذ سیاست های مالی توسط دولت ارایه شد.
تلاش برای آماده سازی زیرساخت های گردشگری با استفاده از همکاری جوامع ملی برای ایجاد ارزش افزوده و نگاهداشت و محافظت از این اثر و همکاری و هم افزایی بخش های خصوصی، دولتی، تعاونی و سمن ها برای تقویت دبیرخانه و اهداف تاسیس آن از دیگر مطالب بیانیه نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت است.
این بیانیه همچنین بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی و استفاده از نیروهای بومی مناطق بیابانی در زمینه صنایع دستی و گردشگری به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و نیز تصویب قوانین مربوط به حمایت از کارآفرینان تاکید دارد.
برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای جوامع محلی در زمینه های مختلف با هدف جهت دهی، آگاه سازی و ارتقای سطح فرهنگ و دانش روستاییان و تعامل نزدیک با رسانه ملی و خبرگزاری ها در راستای فرهنگ سازی و آشنایی عموم با فعالیت های توسعه ای دست اندرکاران حفاظت و نگهداری از این اثر جهانی ارزشمند از دیگر بخش های این بیانیه است.
در بیانیه نخستین همایش گردشگری بیابان لوت بر تامین بودجه و اعتبار جهت تحقق اهداف خرد و کلان در منطقه با هدف توسعه ملی و برگزاری دومین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در سال 1400 در دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکید شد.
در ادامه این بیانیه از همه افرادی که دبیرخانه را در برگزاری این همایش یاری کردند قدردانی و اظهار امیدواری شده است که نتایج علمی این رویداد در تعامل حوزه های اجرایی و پژوهشی به سیاست نامه ای برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا تبدیل شود و در اختیار مسئولان اجرایی استان قرار گیرد.
نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت روز گذشته (چهارشنبه) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.
آیین افتتاح این همایش 2 روزه با حضور سید رسول موسوی دستیار و مشاور وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و شهرام کریمی مشاور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان خراسان جنوبی در تالار ولایت دانشگاه بیرجند آغاز شد.
همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت « فرصت های محلی و بین المللی» 2 بخش دارد که بخش علمی همایش روز چهارشنبه در دانشگاه بیرجند برگزار شد و بخش دوم آن بازدید از بیابان لوت است که به اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز پنجشنبه ( 12 اردیبهشت) انجام خواهد شد.
7557 * 6054

انتهای پیام /*


فرهنگی


بیابان لوت


گردشگری


میراث طبیعی