گردشگری و توریسم

نماد تازه مقبره بایزید ساده و خلاقانه خواهد بود

حامد عادل یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : قرار است اثری نوین و شایسته خلق شده ودر این مکان ارزشمند نصب شود.
به گزارش ایرنا ، نماد قبلی مقبره بایزید بسطام در داخل حیاط مجموعه تاریخی بسطام و امام زاده محمد(ع) تزیین خاصی نداشت ، این آرامگاه فقط دارای یک پنجره مسقف آهنی بوده و روی قبر یک سنگ مرمر قرار داشت.
بهمن ماه سال 94 معاون وقت رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از این مکان ، از وضع موجود انتقاد کرده و آرامگاه وی را به دکه روزنامه فروشی تشبیه کرد و از استاندار وقت سمنان خواست نماد تازه تا فروردین 95 ساخته شود .
عادل به فاصله زمانی اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: موضوع در کمیته های فنی مختلف مطرح شد ؛ در آخرین نشست که در تهران برگزار شد مقرر گردید طرح نماد مقبره بایزید باید ساده تر باشد.
وی تصریح کرد: نخست قرار بود جنس بنا فلزی و از برنز ساخته شده و به راحتی و بدون وارد کردن آسیب به مقبره قابل جابجایی باشد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان گفت: طرحی که شرکت مشاور برای المان مقبره بایزید پیشنهاد داده به شکل فریم باریک بوده و طوری طراحی شده که به راحتی بدون اینکه آسیبی به مقبره برسد قابلیت نصب و حذف شدن دارد.
عادل با بیان اینکه تا کنون روی جنس و نوع ظرافت های نماد بحث زیادی شده یادآور شد : این نماد به شکل یک فریم باریک طراحی می شود که وقتی از در ورودی وارد می شویم دیوارروبروی مجموعه تاریخی تحت الشعاع قرار نگیرد.
وی گفت : سقف نماد باز گذاشته می شود ، نور از بالا به طرح های اسلیمی برخورد کرده و بعضی از جملات و یا اشعار این عارف بزرگ روی دیواره ها حکاکی می شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان خاطرنشان کرد: در نشست آخر که پایان سال گذشته در تهران برگزار شد ، نتیجه این شد که طرح ساده تر باشد وشرکت مشاور بر اساس نیاز جدید تغییرات در مصالح را اعمال و چوب جایگزین فلز شود.
عادل افزود: شرکت مشاور باید جزئیات اجرایی جدید را براساس این تغییرات اراِئه دهد واز چوبی استفاده شود که درفضای باز دارای مقاومت بالایی در برابر بارش، تابش و موارد دیگر باشد.
وی یادآور شد: بر اساس پیشنهاد شرکت مشاور در استفاده از چوب برای ساخت المان، چوب ساج که در صنعت کشتی سازی به کار می رود و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است پیشنهاد داده شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان با بیان اینکه شرکت مشاور موظف شد شرح خدمات اجرایی این کار را ارائه دهد افزود: جزئیات این طرح پس از تصویب در شورا اجرا خواهد شد.
عادل خاطرنشان کرد : پروسه تغییرات نیاز به زمانی حدود 2 الی 3 ماه دارد و ترجیح این است که در شورای راهبردی به جمع بندی نهایی رسیده شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان افزود: با تکمیل طرح ، کار اجرا در تابستان آغاز می شود.
به گزارش ایرنا ، مالکیت و مرمت مجموعه بسطام و به ویژه آرامگاه بایزید بسطامی، سال ها مورد مناقشه ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه سمنان است .
شهربسطام در 6 کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده و مجموعه تاریخی آن یکی از جاذبه های این منطقه است .
این مجموعه تاریخی ترکیبی از بناهای گوناگون و در عین حال به هم پیوسته ای است که هر کدام یادگاری از دوره ای متفاوت از ایران پس از اسلام است، شاید بتوان قدیمی ترین بنا را مسجد اول بایزید دانست که زمان ساخت آن را مربوط به سال های 50 تا 200 هجری قمری می دانند.
آنچه که امروز به عنوان مسجد بایزید شناخته می شود در حقیقت مسجد دومی است که بر روی مسجد نخست ساخته شده است، این مسجد در جوار ضریح امام زاده محمد (ع) واقع شده و از آثار جالب توجه قرن ششم هجری است، این بنا در دوره سلجوقیان ساخته شده ،محراب آن دارای گچبری زیبایی با نقش های هندسی، گیاهی و اسلیمی است و بالای سر آن با کتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق، حاصل زحمت هنرمندان دوره ایلخانی و قاجار، آراسته شده است.
مرقد بایزید اکنون سنگ قبری ساده در گوشه جنوبی صحن مجموعه است، این سنگ یک سال پیش و پس از جمع آوری مقبره پیشین به طور موقت نصب شده است.
خانقاه یا صومعه بایزید نیز در سمت غربی مرقد، دارای سه اتاقک متصل به هم با سقف های کوتاه است، این اتاق ها در ابتدای قرن هشتم هجری، توسط معماران دامغانی گچ بری و تزیین شده اند.
7359/6167

انتهای پیام /*


فرهنگي


نماد مقبره بايزيد


بسطام


شاهرود