گردشگری و توریسم

غذای اکو فرزند خلف جشنواره آش ایرانی است

به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی شامگاه یکشنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم اظهار داشت: اولین دوره جشنواره غذای اکو سال 94 برگزار شد و سازمان جهانی اکو در آن سال پیشنهاد برگزاری همزمان جشنواره آش ایرانی و غذای اکو را داد.
وی خاطرنشان کرد: سال اول برگزاری به این نتیجه رسیدیم که جشنواره‌ها از یکدیگر جدا شوند و پس از آن به‌صورت جداگانه برگزار شد و عنوان جشنواره به غذای اکو- جاده ابریشم تغییر یافت.
رحمتی افزود: در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اکو 18 اردیبهشت سال گذشته، این سازمان حمایت خود را از برگزاری جشنواره غذای اکو در شهر زنجان و کشور ایران اعلام کرد که دستاورد بزرگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: حضور 15 سفارتخانه در قالب سفیران، دبیران اول سفارتخانه‌ها، دیپلمات‌ها و وابسته‌های فرهنگی و اقتصادی کشورهای عضو اکو در زنجان نیز از نکات مثبت و قابل توجه این جشنواره بود که به باورپذیری جشنواره در بخش بین‌المللی کمک شایانی می‌کند.
این مسئول افزود: 18 کشور خارجی در قالب گروه‌های آشپزی در این جشنواره شرکت کردند.
وی خاطرنشان کرد: امسال همزمان با جشنواره اکو، نمایشگاهی در کنار غرفه‌های غذا برگزار و صنایع دستی وابسته به غذا، سفره و پذیرایی در آن عرضه شد.
رحمتی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در طی برگزاری جشنواره گفت: گردشگرانی از کشورهای یونان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در این جشنواره حضور پیدا کردند که از دیگر دستاوردها و نکات مثبت آن بود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان هدف از برگزاری جشنواره ها را تبدیل استان زنجان به عنوان مقصد گردشگری غذایی، خواند و گفت: تجربه کردن آش 31 استان و یا غذای 15 کشور، نیازمند هزینه و زمان زیاد برای گردش در تمام استان‌های ایران و 15 کشور بین‌المللی است.
وی افزود: برگزاری جشنواره‌های آش و غذای اکو فرصتی است که بتوانیم سهمی در تبدیل زنجان به مقصد گردشگری غذایی داشته باشیم.
رحمتی با اشاره به جمعیت بالای 2 میلیارد نفر در حوزه کشورهای اکو و جاده ابریشم خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم از اقتصاد این حوزه بهره ببریم، درآمد بسیار بالایی داشته و به توسعه استان کمک می‌کند.

** جشنواره اکو نشاط اجتماعی را به استان زنجان هدیه کرد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز نشاط اجتماعی را یکی از نیازهای ذاتی انسان ها خواند و گفت: جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم، نشاط و پویایی، ایجاد حساسیت بین نسلی و بین خانوادگی، فضای تبلیغاتی، تعالی و تحرک را به استان و شهر زنجان هدیه کرد.
خدابخش مرادی نافچی افزود: برگزاری این جشنواره، فرصتی شد تا مقام عالی دولت در استان، نشستی در حوزه بهره وری های اقتصادی با نمایندگان کشورهای مختلف داشته باشند.
وی با بیان اینکه معرفی استان، یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره بود که محقق شد خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره همبستگی اجتماعی را نیز به همراه داشت.

** متولیان آماده استفاده از ایده ها و خلاقیت های جدید هستند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز برگزاری جشنواره آش را نهالی دانست که در سال 84 کاشته شده و گفت: امروز با بارور شدن این نهال، پنجمین دوره جشنواره اکو به‌عنوان میوه در راس آن قابل برداشت است.
غلامحسین جمیلی خاطرنشان کرد: از امروز تا برگزاری دوره بعدی هر شخصی که ایده و خلاقیتی برای برداشت بهینه از این نهال داشته باشد مجموعه متولیان جشنواره، آمادگی همراهی برای مشارکت و استفاده‌های آتی جشنواره در استان را دارد.
وی افزود: با مطالعه‌ای از رویدادهای مشابه در سطح بین‌المللی، ایده‌های متنوعی جهت ارائه برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه فراهم می‌شود.
جمیلی اظهار داشت: اتاق بازرگانی استان جهت کمک به تولید ثروت و بهره‌مندی از ارتقای کیفیت نمایشگاه در کنار این جشنواره قرار گرفت.

** امنیت غذایی از ضروریات داشتن جامعه سالم است
رئیس شورای اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه فرهنگ سازی و توجه به اهمیت امنیت غذایی، یکی از ضروریات داشتن جامعه سالم است، گفت: امروز ایمنی تغذیه از مزرعه آغاز می شود و تا سفره ادامه دارد.
سجاد خدایی افزود: توجه ویژه به غذا و تغذیه سالم در بسیاری از آیه های قرآن کریم، روایت ها و حدیث های پیامبران و امامان مورد توجه قرار گرفته و ارشاد شده است.
وی با بیان اینکه دولت، موظف به توجه جدی به این مقوله مهم است، تصریح کرد: سلامت جامعه در گرو تغذیه سالم است در حالی که شیوع و گسترش روزافزون بیماری ها نشان می دهد که در این بخش، کم توجهی شده است.
خدایی با بیان اینکه جشنواره غذای اکو باید به عنوان یک دیپلماسی فرهنگی قلمداد شود گفت: معرفی آداب، رسوم، اقوام و فرهنگ ها بیش از پیش مودت و همدلی را تقویت می کند.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان تصریح کرد: شهروندان زنجانی، رکن رکین این رویداد فرهنگی بوده و حضور هموطنان استان های مختلف نیز مهمترین جلوه این دوره جشنواره بود.
به گزارش ایرنا، پنجمین دوره جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم از 29 فروردین تا یکم اردیبهشت جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان برگزار شد.
9556/6085

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره اکو


اختتامیه


نشاط اجتماعی