گردشگری و توریسم

تشکر از الهه آب در رژه بیل های نیم ور

به گزارش ایرنا، آیین بیل گردانی نماد تشکر از الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ ور، این آیین به برکت و فراوانی آب در فصل بهار کمک می‌کند.
اقشار مختلف مردم شهرستان محلات در آیین کهن و پهلوانی بیل گردانی حضور پرشور دارند و با برگزاری این آیین در آخرین جمعه فروردین ماه به استقبال کشت بهاره می روند.
در گذشته مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این آیین معنوی هر سال در مواقعی که مسیر جوی‌های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف های هرز مسدود می‌شده، با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند.
پس از لایروبی جوی های آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ های انگور به کار می رفته را در 2 دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در 2 جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.
در برگزاری این آیین در حال حاضر ورزشکاران یا بیل گردانان 2 دسته بیل به وزن 32 کیلو گرم را بین پنج تا 30 بار بالای سر خود می چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.
پهلوانان بیل ها را دور سر می‌چرخانند و شعار « اگر خسته جانی بگو یا علی» سرمی دهند و معتقدند این آیین موجب افزایش برکت و نزولات آسمانی می‌شود.
گرداندن بیل‌ها در این آیین نشان از پهلوانی و بستن بیل‌ها نشان از اتحاد و وحدت و چرخاندن بیل‌ها دور سر، نشان از چرخیدن دور یک محور بوده است.
این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، و قبل از شروع بیل گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوصی در مرکز شهر نیم ور است، انجام می دهند.
محلات در کمربند جنوبی استان مرکزی با 55 هزار نفر جمعیت است.
9930/3075

انتهای پیام /*


فرهنگي


بيل گرداني


الهه آب


نيمور محلات