گردشگری و توریسم

جشنواره غذای اکو؛ زنجان آماده تعامل با کشورهای مختلف

به گزارش ایرنا، در این دیدارها که عصر پنجشنبه برگزار شد، استاندار زنجان با اشاره به قابلیت های متعدد این استان گفت: معادنی مانند سنگ آهن، سرب، روی، سیلیس، آهک و آلونیت در این استان قرار داشته و 60 درصد مواد متنوع معدنی، 90 درصد سرب و روی اولیه و 75 درصد روی کشور در این استان تولید می شود.
فتح الله حقیقی افزود: 70 درصد تجهیزات برق فشار قوی کشور در این استان تولید شده و زنجان با قابلیت چرخه کامل تولید، رتبه سوم کشور در بخش منسوجات را دارا است. همچنین چرخه کامل سنگ های تزئینی از استخراج تا تولید محصول نهایی در این استان اتفاق می افتد.
وی خاطرنشان کرد: استان زنجان به دلیل داشتن فضای مناسب کسب و کار، رتبه سوم کشور در سرمایه گذاری خارجی را در اختیار داشته و 50 درصد سرمایه گذاری صنعتی این استان را سرمایه کشورهای خارجی تشکیل می دهد.
حقیقی با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات استان اظهار داشت: مواد معدنی، سرب و روی، سنگ های تزئینی، منسوجات و مواد غذایی از جمله اقلام صادراتی استان زنجان است.
مقام عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: استان زنجان در حوزه کشاورزی به ویژه در محصول زیتون، فرآورده های زیتونی و روغن زیتون در تنوع تولید و تحقیقات و همچنین در مکانیزاسیون و نوین سازی کشاورزی جایگاه رفیعی در کشور داشته و در اصلاح نژاد دام سبک نیز قطب کشور می باشد.
این مسئول با بیان اینکه زنجان، یکی از قطب های حوزه گردشگری و تاریخی در کشور و حتی در عرصه بین المللی است، تصریح کرد: بزرگترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه)، طولانی ترین بازار تاریخی کشور و شگفت انگیزترین غار آهکی خاورمیانه در این استان قرار دارد که تاکنون 23 کیلومتر آن شناسایی شده و همچنین شگفت انگیزترین مومیایی خاورمیانه (مردان نمکی) که قدمت آن به 2 هزار و 350 سال می رسد نیز در استان زنجان قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی رختشویخانه که بی بدیل ترین بنای تاریخی از بابت حفظ حرمت و جایگاه زن است در زنجان قرار دارد که قدمت تاریخی کشور ما را نشان می دهد که به آسایش و آرامش بانوان در شست و شو اهمیت داده می شده است.
حقیقی افزود: زنجان، مرکز توزیع سفر بین استان های مهم و موثر کشور است.
وی تاکید کرد: این استان آمادگی کامل دارد تا سفیران کشورها در صورت تمایل، بیشتر با قابلیت های این استان آشنا شده و زمینه های مختلف تبادلات و همکاری های مشترک فراهم شود.
استاندار زنجان تاکید کرد: جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم، رویداد بسیار مهمی بوده و نگاه ویژه ای به عنوان جایگاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به آن داریم.
وی با اشاره به دشمنی 40 ساله آمریکا با ایران، گفت: الیته آمریکا در تاریخ 242 ساله خود تنها 16 سال در آرامش بوده و بقیه سال ها را درگیر جنگ بوده و هدفش مطیع کردن سایر کشورها است.
حقیقی خاطرنشان کرد: ایران کشوری مقتدر، صلح طلب، اسلامی و دارای قدمت بسیار طولانی بوده و همواره با قدرت از منافع خود دفاع کرده و در این 40 سال، تمام حرکت های آمریکا و ایادی آن سبب شده تا اتحاد و انسجام ملی ایران روز به روز افزایش یابد.
استاندار زنجان اضافه کرد: ایران، یک درصد جمعیت جهان را دارد اما 7 درصد منابع طبیعی و خدادادی جهان در ایران قرار دارد.
وی با بیان اینکه زنجان، دارای مراکز آموزشی معتبر و مهم در کشور می باشد، گفت: مرکز تحصیلات تکمیلی این استان، دانشجو را در رشته های ریاضی، فیزیک و شیمی به صورت مستقیم از دیپلم تا دکتری تربیت کرده و در رشته های فنی و مهندسی نیز به صورت مستقیم از لیسانس تا دکتری تربیت می کند.

** ایران، جمعیتی غنی و قوی در بخش اقتصاد دارد
سفیر کشور یونان در این دیدار گفت: ایران، دارای جمعیتی قوی و غنی برای بخش اقتصادی است.
دیمتری الکساندرا کیس، دامداری و گردشگری را 2 نقطه قوت یونان خواند و اظهار داشت: هر کدام از این ها 25 درصد در اقتصاد یونان موثر هستند.
وی اظهار داشت: کشاورزی و محصولات طبیعی نیز نقش به سزایی در اقتصاد یونان دارند.
سفیر یونان با بیان اینکه یونان کشور کوچکی بوده و دارای 10 میلیون نفر جمعیت است خاطرنشان کرد: سال گذشته 32 میلیون توریست وارد این کشور شد و اقتصاد یونان 2 درصد نسبت به سال قبل آن، رشد داشت که برای امسال نیز 2 درصد رشد را در برنامه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه زیتون و روغن زیتون، یکی از محصولات صادراتی یونان است گفت: اگرچه در زیتون رقیب هستیم ولی زنجان و یونان می توانند همکاری نزدیکی در محصول زیتون و بخش گردشگری با یکدیگر داشته باشند.
دیمتری الکساندرا کیس گفت: یونان برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، تحریم ها را قبول نداشته و تا جایی که امکان داشته باشد مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران خواهیم داشت.
وی گفت: ایران کشوری غنی بوده و مهمترین نکته، جمعیت جوان و تحصیلکرده این کشور است.

** شباهت های زیادی بین ایران و اتریش وجود دارد
سفیر اتریش نیز در این دیدار گفت: شباهت های زیادی بین ایران و اتریش وجود دارد.
اشتفان شولتس خاطرنشان کرد: استان زنجان در موقعیت بسیار مناسبی قرار گرفته و جاده ای در آن قرار دارد (جاده ابریشم) که ایران را به کشور ترکیه تصل کرده و یکی از راه های مهم ارتباطی بین ایران، آسیا و اروپا است.
وی با بیان اینکه اتریش دارای روابط قوی و نزدیک در مسائل علمی است تصریح کرد: می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم. همچنین اتریش در بخش کشاورزی و در سیستم و ماشین آلات کشاورزی بسیار قدرتمند است.
اشتفان شولتس گفت: میوه های مرغوبی در ایران وجود دارد و از جمله آن گردو است که به اتریش صادر می شود.

** کروواسی یک کشور مستقل اروپایی است
سفیر کروواسی نیز گفت: ایران و کروواسی فرهنگ مشابه و نزدیکی داشته و برخی اسامی ما از اسم های قدیمی ایرانی است.
دراگو اشتامبوگ افزود: کروواسی از سال 1991 مستقل بوده و به عنوان یک کشور مستقل اروپایی، مخالف تحریم هایی است که برای ایران، اعمال شده است.
وی خاطرنشان کرد: زنجان و کروواسی در بخش های ورزش و کشاورزی می توانند همکاری مشترکی داشته باشند.
سفیر کروواسی این کشور را یکی از بزرگترین و قوی ترین تولیدکننده های مواد غذایی در دنیا برشمرد و گفت: برند و محصولات متنوعی مانند طعم دهنده های غذایی از این کشور صادر می شود.

** در بخش سنگ های تزئینی با ایران همکاری می کنیم
سفیر قزاقستان نیز گفت: برای ساختمان سازی در قزاقستان به سنگ های معماری و تزئینی ایران نیاز داریم و در این زمینه می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.
اسخات ارازبی خاطرنشان کرد: قزاقستان و ایران، تبادل تجاری مطلوبی داشته و می توانیم بیش از این با یکدیگر تعامل کنیم.
وی تصریح کرد: قزاقستان در آسیای میانه قرار گرفته و بنا به اظهار رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه ایران، قزاقستان جزء چند کشوری است که هرگز در تاریخ حتی در سخت ترین شرایط هیچ خیانتی به ایران نکرده است.
اسخات ارازبی خاطرنشان کرد: اقتصاد قزاقستان در بین 5 کشور آسیای میانه در رتبه اول قرار داشته و با جمعیت 18 میلیون نفری از نظر پیشرفت اقتصادی بالاتر از دیگر کشورهای آسیای میانه است.
پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو، جاده ابریشم شامگاه /پنجشنبه/ با حضور سفیران و دیپلمات های 9 کشور جهان، نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو و آشپزهای کشورهای عضو در این استان آغاز بکار کرد.
این جشنواره 29 فروردین تا یکم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان در حال برگزاری است.
9556/8068

انتهای پیام /*


فرهنگي


جشنواره غذاي اكو


جاده ابريشم


سفير