گردشگری و توریسم

حفاران غیرمجاز در مهاباد دستگیر شدند

غلامرضا عبده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی کسب اطلاع از منابع محلی مبنی بر حفاری غیرمجاز در منطقه تپه باستانی ‘سه گردان’ در نزدیکی روستای «لج» از توابع بخش مرکزی مهاباد، ماموران یگان گشت شبانه این اداره به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: ماموران این یگان موفق شدند این افراد را در حین حفاری بازداشت کنند که پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
عبده اضافه کرد: به دلیل باز بودن پرونده این متجاوزان تاکنون اقدامی جهت بازگشت به وضعیت سابق در این مکان انجام نگرفته است و بعد از نتیجه پرونده، با دستور اداره کل اقدامات لازم در این خصوص انجام می گیرد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: در سال گذشته نیز چهار نفر حفار غیرمجاز که به آثار باستانی این شهرستان تعرض کرده بودند، بازداشت و تحویل مراجع قضایی داده شدند.
عبده اظهار داشت: هم اکنون ۱۵۰ همیار سازمان میراث فرهنگی در مهاباد وجود دارد و هدف سازمان میراث فرهنگی نیز این است که با همیاری و همکاری مردم و جوامع محلی بتوان به حفظ و پاسداشت آثار باستانی بیشتر اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، به استناد ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از 6 ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شوند.
منطقه تپه باستانی ‘سه گردان’ در نزدیکی روستای لج از توابع بخش مرکزی مهاباد 40 هکتار وسعت دارد و تاکنون آثار معماری از عصر برنز و عصر آهن و نیز تعدادی سفال و بقایای استخوانی در این تپه کشف شده است.
9903/6185/ 3020

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي و گردشگري


حفار غيرمجاز


مهاباد