گردشگری و توریسم

گردشگری؛ راهگشای اشتغال جوانان

محمد احمدوند روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد: امروزه گردشگری رونق ویژه ای در این شهرستان دارد و پلی برای رسیدن به توسعه این صنعت به شمار می رود.
وی مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر را یکی از جاذبه های گردشگری این شهر برشمرد و ایجاد بازارچه پیاده رو بام ملایر را یکی از راهکارهای توسعه اشتغال جوانان و در عین حال توسعه گردشگری و رونق اقتصادی عنوان کرد.
این مدرس دانشگاه و آموزش و پرورش ملایر افزود: در ابتدای ورودی بام ملایر از سمت پارک تاریخی سیفیه مسیری بسیار طولانی وجود دارد که بدون استفاده است و جاذبه طبیعی هم ندارد و مجاورت آن با ساختمان های مختلف موجب شده مردم این قسمت را با اتومبیل های خود به سرعت طی کرده و به قسمت های بالاتر بروند.
احمدوند ادامه داد: اولین نکته اینکه چنانچه این مسیر برای تردد خودروها و موتور سیکلت ها بسته شود، مردم مجبور به پیاده روی می شوند که برای سلامتی نیز بسیار مفید است.
وی بیان کرد: برای لذّت بخش کردن این مسیر پیاده روی می توان در دو طرف مسیر اتاق های کوچکی با ساده ترین امکانات همچون دیوار و سقف ایرانیتی با یک رشته برق یا دیواره های چوبی برای ایجاد جذابیت و سقف ایرانیتی برای جلوگیری از تخریب توسط باران و برف ایجاد کرد.
احمدوند تاکید کرد: این اتاق ها را که تعداد آنها تا صدها مورد قابل افزایش است را می توان با کرایه ای مناسب در اختیار جوانان قرار داد تا مهارت ها، هنرها و محصولات تولیدی خود را در معرض فروش بگذارند.
این مدرس دانشگاه گفت: در این اتاق ها یا غرفه ها جوانان می توانند صنایع دستی همچون چرم دوزی، عروسک، لباس، ابزار فلزی، پلاستیکی و چوبی، غذاهای محلی، انواع اسنک های ارزان قیمت، کشمش، گردو، بادام، شیره خانگی، لبنیات، کلوچه، شیرینی ها و ترشی های خانگی و لواشک را به صورت مستقیم در اختیار گردشگران قرار دهند.
احمدوند طراحی پُرتره یا حکاکی روی چوب، سنگ و عکاسی ویژه را از دیگر مهارت ها و استعدادهای جوانان ملایر دانست که می توان در یکی از این غرفه ها ارایه کرد.
وی اضافه کرد: شاید بانوان نیز بخواهند هنر آشپزی خود را به نمایش بگذارند و با فروش انواع خورش ها یا سبزی های آماده و آش های سنتی درآمدی برای خانواده خود کسب کنند.
احمدوند با بیان اینکه اعلام یک فراخوان در این زمینه استعدادها و هنرهای پنهان جوانان ملایری را معرفی می کند افزود: با قرار دادن المان های شهری در طی این مسیر می توان وجهه فرهنگی این منطقه را بالا برد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: می توان این ایده را ابتدا در روزهای پنجشنبه و جمعه، نوروز و سپس در تابستان برگزار و در صورت استقبال مردم می توان این بازارچه را دایمی کرد.
احمدوند خواستار رعایت 2 نکته از شهرداری ملایر شد و اظهار داشت: شهرداری یا نهادی که سرمایه گذاری اولیه، اجرا و نظارت بر این بازارچه را بر عهده می گیرد، باید به سود و گرفتن اجاره بهای کم قانع باشد و مسئولان و رسانه ها نیز در تبلیغ این بازارچه کمک کنند.
وی گفت: شبیه این طرح را در شهرهای مسکو، ایروان، کوالالامپور، بندر پورت دیکسون و تفلیس و البته شکل فصلی و نه چندان مطلوب آن را در شهر دورود لرستان دیده ام و همچنین قرار است مشابه این طرح توسط شهرداری در خیابان ولیعصر(عج) تهران هم اجرا شود.
وی استقبال مردمی از این نوع بازارچه ها را چشمگیر دانست و افزود: این بازارچه می تواند معرف فرهنگ شهر باشد و برخی دستگاه های اجرایی می توانند خدمات فرهنگی خود را در این مسیر ارایه دهند.
احمدوند ادامه داد: یک نکته مهم اینکه تمامی غرفه ها باید یک اندازه و یک شکل باشند و فقط برای تمایز می توان خدمات ارایه شده را به چند دسته تقسیم و رنگ سقف ها را طبق آن مشخص کرد.
وی با بیان اینکه در این نوع بازارچه ها زدن تابلو بر سر در غرفه رسم نیست بیان کرد: در مسیر بازارچه تردد هر نوع وسیله نقلیه حتّی دوچرخه باید ممنوع باشد و در اطراف پارک سیفیه و یا ورودی دیگر بام ملایر هم می توان پارکینگ روباز ایجاد کرد که این امر موجب فراهم آوردن اشتغال چندین جوان خواهد شد.
احمدوند خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر کم هزینه بودن و ایجاد نشاط برای خانواده ها، در کنار تبلیغات مناسب و استفاده از ظرفیت رسانه ها، برای صدها جوان ملایری نیز اشتغال ایجاد می کند.

** ایجاد منطقه گردشگری قلعه «ویس و رامین»
این مدرس دانشگاه ادامه داد: شاید بسیاری از مردم نمی دانند که قصه عاشقانه «ویس و رامین» توسط «فخرالدین اسعد کرکانی» که ملایری است؛ اما به اشتباه گرگانی نوشته شده و نام وی برگرفته از روستای کرکان ملایر است.
احمدوند گفت: نویسنده این منظومه معروف پس از لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و خسرو و شیرین، معروفترین منظومه عاشقانه ایران است و وقایع مهمی در این قصه در قلعه «گوراب» ملایر اتفاق می افتد که نام این قلعه در قصه آمده است.
وی بازسازی قلعه و آماده سازی تعدادی غرفه برای فروش سوغات ملایر و ارایه غذاهای محلی را نخستین گام برای استفاده از این ظرفیت شهر ملایر دانست و بیان کرد: در وسط یا قسمتی از قلعه باید صحنه ای طراحی شود و یک گروه تئاتر از هنرمندان ملایر، قصه «ویس و رامین» را بازسازی و اجرا کنند.
او اضافه کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه و در صورت استقبال مردم، تمام روزهای هفته این غرفه ها و گروه تئاتر می توانند به گردشگران و مسافران خدمات ارایه دهند.
مدرس دانشگاه و آموزش و پرورش ملایر تبلیغ وسیع برای آشنا کردن مردم با این قصه و قلعه و ارایه خدمات متنوع گردشگری در این قلعه را ضروری دانست و نصب تابلوهای بزرگ در چند مرحله و در کنار جاده ها و محورهای ارتباطی اصلی ملایر از سمت اراک، همدان، بروجرد و نهاوند را برای جذب گردشگر بسیار مؤثر خواند.
احمدوند گفت: ارایه تورهای گردشگری توسط شرکت های گردشگری فعال در ملایر و همکاری دو جانبه با شرکت های توریستی در تهران و سایر شهرها برای آماده کردن بسته های گردشگری، به طور قطع می تواند رونقی فراوان به این بازار اقتصادی و سودآور بدهد.
وی تاکید کرد: این بسته با تاکید بر قصه «ویس و رامین» می تواند شامل موارد دیگری همچون اقامت در خانه های روستایی با خوردن غذاهای محلی، بازدید از موزه ملایر، پارک سیفیه، بازار قدیمی ملایر، مقبرۀ سیف الدوله، یخچال میرفتاح، شهر زیرزمینی سامن و دیگر آثار تاریخی و دیدنی و ایده های دیگری همچون کباب ماهی در مراکز پرورش ماهی، بازدید از کارخانه های کشمش، کارگاه های مروار بافی، نمایشگاه های تولید مبل و منبت و باغ های انگور باشد.
احمدوند گفت: یک برنامه ریزی دقیق و حمایت مسئولان شهر از این طرح گردشگری می تواند تحرک اقتصادی قابل ملاحظه ای را در شهر و در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی ایجاد کند.

** گردشگری روستایی با ایجاد کارخانه های تبدیلی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به گردشگری روستایی و استفاده از ظرفیت جوانان روستا در اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته جهان توسعه روستاها در اولویت است و علاوه بر تجهیز این مناطق به امکانات رفاهی همچون آب، برق، گاز و اینترنت و حمایت ویژه از کشاورزی، بسیاری از کارخانه های تبدیلی در کنار روستاها بنا می شود.
احمدوند ادامه داد: این کار علاوه بر ایجاد امنیت غذایی برای کشور، موجب می شود سیر مهاجرت به شهرها کند و حتّی قطع شود.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: کارخانه های تبدیلی واحدهایی متوسط و گاهی کوچک هستند که با توجه با محصولات کشت شده در هر منطقه (چند روستای نزدیک به هم) تأسیس می شوند و این پراکندگی موجب کاهش آلودگی در شهرها نیز می شود.
به اعتقاد وی دولت می تواند علاوه بر استفاده از سرمایه گذاران به صورت مشارکتی، با همکاری روستاییان نیز این واحدها را تاسیس کرده و مدیریت کارخانه ها را به خود آنها واگذار کند.
احمدوند بیان کرد: ایجاد ارتباط با مراکز دانشگاهی نزدیک به روستاها برای مطالعه و کشف محصولات تبدیلی جدید می تواند به رونق هر چه بیشتر این کارخانه ها کمک کند و علاوه بر حفظ و توسعه روستاها، در عین حال به توسعه و رشد اقتصادی شهر ملایر نیز کمک می کند.
وی توسعه و رونق روستاها را ضامن سلامتی و پیشرفت شهرها دانست و افزود: وقتی اقتصاد روستاییان بهبود یابد، آنها خریدهای بیشتری از شهر انجام خواهند داد و باعث رونق اقتصادی شهر نیز می شوند، در حالیکه عکس این امر اتفاق نمی افتد، نکته مهمی که در ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

**ایجاد مرکز تفریحی «سد کلان»
او همچنین سد کلان را ظرفیتی عظیم برای گردشگری ملایر عنوان و اظهار داشت: این سد می تواند تبدیل به یک مرکز تفریحی بزرگ شود که در جذب گردشگر از دیگر نقاط کشور نیز کمک کند، وی ادامه داد: کافی است در کنار سد محیط سرسبزی همراه با آلونک های سقف دار با دیواره های کوتاه در اطراف آن ایجاد شود تا گردشگران محلی و غیر محلی بتوانند در صورت علاقه شب را در این محل سپری کنند.
احمدوند ادامه داد: در قسمتی از سد کلان باید منطقه ای محافظت شده ایجاد کرد تا گردشگران بتوانند شنا کنند و در کنار آن قایق سواری روی آب هم گزینه دیگری است که می توان به آن فکر کرد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: در کنار این مجموعه سرویس های بهداشتی منظم، رستوران، شهربازی، پیست موتورسواری و دیگر اماکن اقامتی و رفاهی همراه با یک ورودی و پارکینگ می توان در نظر گرفت.
احمدوند اظهار داشت: به دنبال آن گردشگران برای ورود به مجموعه و استفاده از آلونک ها و امکانات بهداشتی، یک ورودی ثابت و برای استفاده از امکانات تفریحی هزینه های جداگانه ای بپردازند.

** توسعه اشتغال با ایجاد کارخانه بازیافت
او همچنین احداث واحدهای تولیدی را گامی مهم در اشتغال جوانان دانست و تاکید کرد: اگر سرمایه گذاران یک کارخانه بازیافت در ملایر احداث کنند، می توان جوانان زیادی را صاحب شغل کرد.
مدرس دانشگاه گفت: برای تهیه سرمایه این کارخانه حتی می توان سهام یا اوراق مشارکت فروخت و از سرمایه های خرد خود مردم ملایر استفاده کرد و البته شهرداری و یکی از بانک ها باید به مردم ضمانت کافی برای ترغیب آنها به سرمایه گذاری بدهند.
احمدوند افزود: این کاری است که شهرداری یزد و مشهد و برخی شهرهای دیگر با موفقیت انجام داده اند.
به گفته وی این کارخانه باید دارای یک بخش تفکیک و چهار واحد کوچک برای کاغذ، شیشه، پلاستیک، و فلزات باشد و می توان محصولات این واحدها را به کارخانه های تولیدی در سایر شهرها فروخت و یا اینکه واحدهای جنبی طراحی کرد تا طبق نیاز ملایر و شهرهای اطراف از مواد بازیافتی، محصولات لازم را تولید کرد.
احمدوند تاکید کرد: به عنوان مثال از پلاستیک های بازیافتی می توان سبدهای جمع آوری محصولات کشاورزی تولید و با قیمت مناسب تر به کشاورزان ارایه داد و یا از کاغذهای بازیافتی کاغذ امتحانی درست کرد و با قیمت مناسب تر در اختیار مدارس شهر قرار داد.
وی با بیان اینکه در شهر و حتی در روستاهای بزرگ نیز می توان غرفه های بازیافت احداث کرد بیان کرد: چنانچه حداقل 200 محله و به دنبال آن 200 غرفه تعریف شود و در هر غرفه حداقل 2 تن به صورت شیفتی کار کنند، حداقل برای 500 تن می توان اشتغالزایی کرد.
احمدوند تاکید کرد: غرفه ها باید همانند پمپ بنزین ورودی یا دسترسی آسان خودرو داشته باشند تا مردم راحت تر زباله های خود را تحویل دهند.
وی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه در بین مردم و تفکیک زباله از مبدا بر اساس وزن زباله تحویلی هدیه ای همچون نمک، کیسه زباله، پلاستیک فریزر و مواد شوینده به آنها تحویل داد، چراکه این اقدام علاوه بر اشتعالزایی، کمک خوبی به طبیعت می کند و صرفه جویی مالی کوچکی برای خانواده ها به دنبال دارد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: در این طرح به جای استخدام افراد به صورت مستقیم، می توان غرفه ها را هم به مردم فروخت یا به آنها اجاره داد که این کار باعث ایجاد رقابت بین غرفه ها برای تبلیغ و کار بیشتر آنها می شود.
احمدوند با بیان اینکه نمونه این تجربه به خوبی در شهر اصفهان اجرا شد است گفت: در برخی کشورهای پیشرفته بازیافت زباله به اندازه ای درآمد دارد که از کشورهای دیگر زباله وارد می کنند، به عنوان نمونه در آلمان و سوئد برای تامین سوخت نیروگاه های خود از کشورهای دیگر زباله وارد می کنند.
به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از 300 اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده است که از این تعداد بیش از 200 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


اشتغال جوانان


ملایر همدان