گردشگری و توریسم

توریسم درمانی، علاجی دیگر برای توسعه آذربایجان غربی-عبدالله رحمانی*

این استان به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و داشتن 967 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه و تردد هزار مسافر و گردشگر خارجی به استان از طریق راه های زمینی و هوایی از ظرفیت قابل توجه در زمینه صنعت گردشگری به ویژه در شاخه درمانی برخوردار است.
آذربایجان غربی هم اکنون دارای 36 هتل، 53 مهمانپذیر، 6 اقامتگاه بوم گردی، 82 دفتر خدمات گردشگری، 43 واحد پذیرایی بین راهی، 2 مجتمع گردشگری و 58 منطقه نمونه گردشگری بوده و زیرساخت های اقامتی آن تا حدود زیادی برای توسعه صنعت توریسم درمانی مهیاست.
همزمان با این ظرفیت های مناسب اسکان، امکان حمل و نقل ریلی و هوایی با توجه به وجود راه آهن و سه فرودگاه در شهرهای ارومیه، خوی و ماکو و حمل و نقل زمینی آسان و ایمن به خاطر وجود 2 هزار و 825 کیلومتر راه بین شهری شامل 40 کیلومتر آزاد راه و 352 کیلومتر بزرگراه نیز زمینه سفر به آذربایجان غربی را هموار کرده است.
پایین بودن هزینه های درمانی در مقایسه با کشورهای همسایه، اشتراک فرهنگی و مناسبت های فرهنگی میان ساکنان 2 طرف مرز هم در مناطق شمال و هم مناطق جنوب استان، وجود 32 واحد بیمارستانی در مجموع با بیش از چهار هزار و 620 تخت فعال، 182 مرکز آزمایشگاهی و 88 مرکز تصویربرداری می تواند مشوق بسیار خوبی برای جذب گردشگران حوزه سلامت در این استان باشد.
از طرف دیگر طرح تحول نظام سلامت، تحول عظیمی در تمامی شاخص ها در بخش بهداشت و درمان کشور ایجاد کرد و با اجرای این طرح در آذربایجان غربی نیز ضمن افزایش شاخص های سلامت و کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم، هتلینگ مراکز بیمارستانی نیز ارتقا یافت که این امر نیز می تواند در راستای توسعه توریسم درمانی موثر باشد.
در کنار این ظرفیت های زیرساختی برای توسعه توریسم درمانی در آذربایجان غربی، تاکنون این موضوع به عنوان ظرفیتی سودآور برای توسعه استان به طور جدی مورد توجه مسوولان امر قرار نگرفته و هیچ یک از بیمارستان های شهرهای مرزی به واحد بین المللی ارتقا پیدا نکرده است.
هر چند به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، برخی شرکت های گردشگری در مقوله توریسم درمانی وارد شده و بیماران خارجی را برای مداوا به مراکز درمانی و واحد بین المللی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه معرفی می کند اما در کنار ظرفیت های استان در این حوزه، این سهم بسیار اندک است.
به گفته کارشناسان این حوزه، درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است و همین امر می تواند دلیل بسیار خوبی برای گسترش این صنعت در استان باشد.
توسعه توریسم درمانی علاوه بر ارتقای اعتبار علمی و فرهنگی موجب ایجاد درآمد پایدار ارزی، تحکیم روند دیپلماسی غیرسیاسی و تقویت روابط مردم با کشورهای همسایه خواهد شد.
وجود 9 گمرک و پنج پایانه و بازارچه مرزی در آذربایجان غربی برای انتقال مسافران و صادرات و واردات کالاها نشان می دهد که تمام شرایط برای توجه به توریسم درمانی در راستای توسعه استان مهیاست و این امر تنها کمی همت مسوولان را می طلبد.
** خبرنگار ایرنا
3020/6185/3072

انتهای پیام /*


اجتماعي


بهداشت و درمان


توريسم درماني


آذربايجان غربي