گردشگری و توریسم

امید به زندگی با همدلی و همبستگی در جدال با سیل

به گزارش یکشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، تمام روزهای سال گذشته آرزوی باریدن قطره ای باران را داشتیم؛ اما هنوز سال به پایان نرسیده بود که غرش رعدآسای آسمان به یکباره باریدن گرفت و سیلی خروشان به ساعاتی برخی مناطق این مرزو بوم را درنوردید.
با خروش سیلاب ها و سیلابی شدن معابر روستایی و نفوذ آب های خروشان به درون برخی شهرها ، شاهد وارد آمدن میلیاردها تومان خسارت مالی و خرابی های بجای مانده بودیم، به دنبال آن سیل خروشان ،جان بسیاری از هموطنان عزیز این دیار را هم گرفت.
غم، ناراحتی و خسارات های مالی، بیشترین ثمره همه سیل ها از جمله سیل اخیر در ایران بود. اما آنچه در این میان مرهم زخم ها و دل های شکسته شد همان همبستگی و همدلی دیگر هموطنان با آسیب دیدگان بود که با حضور به موقع ضریب امید به زندگی را برای بازماندگان دو چندان کرد.
از اینها که بگذریم اگرچه غم از دست دادن عزیزان و وابستگان بسی سخت و دشوار است اما همه انسانها دربرابر عزم و اراده پرورگار متعال و آنچه مقرر کرده برای بندگان، سر تعظیم فرود آورده و آنچه به عنوان مشیت الهی است به دیده جان می پذیرند.
حضور به موقع مردم و اقشار مختلف ملت همراه و همگام با دیگر نهادها و سازمانها در مناطق آسیب دیده از سیل باعث شد تا حدی از غم جانکاه مصیبت های وارده کاسته شده و امید به زندگی در وجود اکثر ساکنان در این مناطق بوجود آید.
بنیان گذار موسسه مردم نهاد «یکی هستیم» که روز گذشته از مناطق سیلزده برگشته در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، از نبود مدیریت واحد، حجم گسترده خسارات و حضور داوطلبانه مردم در مناطق سیل زده گفت.

** سیل زدگان نیازمند همدلی و همراهی
«رضا عابدینی سهی» ،تصریح کرد: آنچه به نظرش حتی بیشتر این موضوعات اهمیت داشت در کنار مردم آسیب دیده بودن و همدلی مردم در مواقع بحرانی است.
وی که سابقه حضور در مناطق بحرانی را پیش از این داشته، می گوید همبستگی و در کنار خانواده هایی که خانه و کاشانه شان را از دست دادند، می تواند التیامی بر رنج عظیم آنها باشد.
عابدینی گفت: فردی که تا پیش از این سیل، دارای مسکن و شغل بود و به یکباره هر آنچه داشته را از دست داده نمی تواند با کیسه ای برنج و چادر خوشحال کرد؛ اما می توان با حضور و امید دادن به آنها، از مصیبت آنها کم کرد.
این فعال حوزه گردشگری ،افزود: بسیاری از مردم که به صورت داوطلبانه در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند می خواستند در کنار کمک های مادی که به دست سیل زدگان می رسانند در غم آنها شریک شوند.
وی افزود: بارها شاهد بودیم وقتی مردم برای کمک رسانی حضور پیدا می کردند، فضای منطقه تغییر می کرد و مردم آسیب دیده امیدوارتر می شدند.

** نهادهای مردمی کمک حال دولت
وی با اشاه به این که بلایای طبیعی جزئی از ماهیت زندگی انسان ها است، گفت: یکی از مولفه های کشور های توسعه یافته وجود و فعالیت تاثیر گذار نهاد های مردم نهاد است.

** لطفا سیاه نمایی نکنید
عابدینی وجود شایعات و سیاه نمایی را از جمله موارد تخریبی در سیل اخیر عنوان کرد و افزود: نبود مدیریت واحد مدیریت بحران سبب بسیاری از کاستی ها در امداد رسانی است و این موضوع منجر به هرز رفتن منابع می شود.
وی بیان این گونه مطالب را پاک کردن صورت مساله دانست و اضافه کرد: این سرزمین را درشرایط بد اقتصادی، نه نفت و منابع فسیلی نیاز دارد، بلکه امید و همبستگی کشور را زنده نگه می دارد.

** حضور جوانان امروزی چشمگیر وزبانزد
این فعال حوزه گردشگری یکی دیگر از مواهب حضور داوطلبانه را همبستگی بین اقشار مختلف دانست و گفت: تیم های امداد رسانی که در منطقه شکل می گرفت شامل افراد متفاوتی بود که شاید در شرایط دیگر حاضر به همکاری و کار با یکدیگر نبودند ولی از طلبه و روحانی و جوانان امروز و نیروهای سپاهی و نظامی در کنار یکدیگر امداد رسانی می کردند.
او معتقد است مادامیکه مردم همراه و همگام مسئولان در صحنه به خصوص حوادث و رخدادهای طبیعی مانند زلزله ،سیل و… بوده اند به مراتب مشکلات به کمترین سطح ممکن تقلیل یافته و همواره شاهد بهبود نسبی در آسیب های جدی بوده ایم.
وی می افزاید: بروز حوادث طبیعی مانند سیل اخیر در کشور اگرچه از لحاظی آثارش تلخ و با خاطراتی ناراحت کننده همراه شد اما آنچه حائز اهمیت می باشد اینکه این مهم هشداری است برای همگان به ویژه مسئولان که خود و کشور را از هر حیث و موقعیتی آماده مواجه با حادثه ای مانند سیل اخیر بلکه به مراتب بزرگتر و گسترده تر کنند تا دیگر در آینده شاهد بروز حوادثی مشابه در سرتاسر کشور نباشیم.
این فعال حوزه گردشگری درخاتمه تاکید کرد: براین باورم «امید به زندگی در شرایط بحرانی کشور برای هموطنان در جای جای این مرزو بوم ،با همدلی و همبستگی ،ایثار و از خودگذشتگی اهتمام و توجه ویژه به هم نوع محقق شده و دست یافتنی است و خیلی از ما دور نیست هم اکنون نیازمند یاری رسانی ما هستند دست در دست هم به کمک و یاری هموطنان آسیب دیده از سیل بشتابیم.
گزارش از سمانه زین العابدین
فراهنگ ** 3377 ** 1355

انتهای پیام /*


فرهنگی


سیل 98


امداد رسانی


امید و همدلی