گردشگری و توریسم

بیش از 92 هزار نفر از موزه گلستان دیدن کردند

مسعود نصرتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: بر اساس این آمار نسبت به سال گذشته، 15 درصد میزان بازدیدکنندگان از کاخ گلستان افزایش یافته است. میانگین ورودی بازدیدکنندگان 7 هزار و 500 نفر و ورود 9 هزار نفر در روز پنجم فروردین، رکورد مهمی بود.

***کاخ سلام و شمس العماره پرطرفدارترین
نصرتی با اشاره به بازدیدکننده های زیاد مجموعه تالارهای سلام و شمس العماره افزود: پس از پایان مرمت، طبقات بالایی شمس العماره برای بازدید باز می شود.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: ظرفیت بازدید از طبقات بالایی شمس العماره محدود است و علاقمندان می توانند از طریق سایت بلیت ورودی را تهیه کنند.

***برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی موزه ها با همکاری بنیاد پژوهشی آلمان
وی گفت: این کارگاه نخستین گام از اجرای مفاد تفاهم نامه ای است که برای همکاری های مشترک بین این موسسه آلمانی و معاونت سازمان میراث فرهنگی در سال 2017امضا شده است.
نصرتی با اشاره به هدف بنیاد پژوهشی آلمان، مبنی بر کمک به انجام طرح های پژوهشی مرتبط با هنر و علوم انسانی در جهان، گفت: اساتید ایرانی و بیش از 20 استاد خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش و مجارستان در این کارگاه به چهار محور «اسناد تاریخی»، «نسخه های خطی»، «عکس و نگاتیوهای شیشه ای قاجاری» و «موزه ها، آثارهنری و تابلوهای نقاشی کاخ گلستان» می پردازند.

*** طرح های کاخ گلستان اجرایی می شود
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: در این کارگاه اساتید برجسته ای از دانشگاه های وین، هایدلبرگ، هامبورگ، ماربورگ، زوریخ و سنت اندروز، کتابخانه های دولتی برلین، باواریا (مونیخ)، بوداپست، تهران و کارشناسان کاخ گلستان درباره موضوعات مرتبط با این چهار محور گفت و گو و تبادل اطلاعات می کنند.
وی افزود: همچنین اساتید درباره نیازهای پژوهشی و آموزشی کاخ گلستان به جمع بندی و نتیجه می رسند و طرح های پژوهشی بین المللی را با حمایت این موسسه آلمانی اجرا می کنند.
نصرتی اظهار داشت: این تفاهم نامه برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های بین المللی یادشده و موسسه های ایرانی برای انجام پروژه های بین المللی امضا شده است. همچنین در این چهار محور کاخ گلستان معرفی و طرح ها و پروژه های پژوهشی نیز امکان سنجی می شود.
وی افزود: این کارگاه با حضور شرکت کنندگانی از موزه ملی ایران، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، پایگاه های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، مرکز اسناد وزارت امورخارجه، مرکز اسناد و نسخه های خطی سراسر کشور، آستان قدس رضوی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه ملی ملک 19 و 20 فروردین در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می شود.

*** بنیادی پژوهشی آلمانی غیرسیاسی و مستقل است
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره فعالیت های این موسسه بین المللی گفت: بنیاد پژوهشی آلمان که سابقه همکاری با ایران را دارد، به عنوان یک حوزه علمی و تحقیقاتی، شامل 100 دانشگاه تحقیقاتی آلمانی و سایر موسسات تحقیقاتی، دانشکده های علوم و علوم انسانی و انجمن های علمی است.
وی افزود: این بنیاد به شکل مستقل از برنامه ها و اولویت های سیاسی، منطقه ای و موضوعی عمل می کند.
نصرتی تصریح کرد: از سال 2015 تاکنون این بنیاد از حدود 40 پروژه ایرانی- آلمانی حمایت کرده که برخی از آنها به شکل مشترک با مراکز مختلف؛ مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا می شود. برگزاری کارگاه های راهبردی با همکاری دانشگاه ها و مراکز ایرانی و آلمانی برای شروع طرح های تحقیقاتی از جمله اقدامات این مرکز است.

*** بانک عکس، اسناد و کتب تاریخی آنلاین می شود
وی با اشاره به وجود بیش از 8 هزار سند تاریخی، آرشیو عکس و کتب خطی در کاخ گلستان گفت: با کمک این بنیاد مدارک یادشده دیجیتالی شده و به صورت آنلاین برای کاربری علاقمندان روی سایت قرار می گیرد.
کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر 440 سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری به نام «گلستان» از بناهای عهد آقا محمدخان قاجار و پایان یافته در سال 1216 ه‍.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار، دارد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال 998 ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (1109 – 1078 ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان در دوم تیرماه 1392 خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو ثبت شد.
فراهنگ**3377**9157

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


موزه گلستان


نوروز 98