گردشگری و توریسم

بی بی دوست؛ زیارتگاه بانوی سیده در دل دشت سیستان

به گزارش ایرنا، زمانی که مردم ایران و از جمله سیستان و بلوچستان، اسلام را پذیرفتند و شیفته و مرید خاندان رسالت و ولایت شدند، بیشتر نقاط این سرزمین قدمگاه و زیارتگاه این بزرگان شد.
مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان به واسطه ارادت قلبی و علاقه شدید به نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، بقعه ها و اماکن متبرکه بسیاری را در سرزمین خود جا داده اند، اماکنی که یا قدمگاه و زیارتگاه اولیا است و یا به واسطه مدفون بودن سادات جلیل القدری مانند سید باقر (ره) در زابل و یا اشخاص محترمی چون سید غلامرسول در چابهار از اهمیت و احترام خاصی برخوردار هستند.
بی بی دوست زیارتگاه بانویی سیده از خاندان حضرت علی (ع) یکی از اماکن مهم مذهبی در حوزه سیستان است که همه ساله به ویژه ایام نوروز زائران بسیاری را به خود می خواند، زیارتگاهی که نزد مردم این دیار از احترام و ارزش بالایی برخوردار است و مردم این مناطق همواره برای رفع حاجت و نیازمندی های خود به آن متوسل می شوند.
مقبره این بانو سیده (بی بی دوست) در 20 کیلومتری شهر زابل و 10 کیلومتری شهر بنجار بر روی تپه‌ ای به ارتفاع حدود هشت متر در ضلع شمالی و سه متر در ضلع جنوبی، واقع شده است.
با عبور از میدان خروجی شهر بنجار و ورود به جاده ی اصلی، که دارای دو مسیر رفت و برگشت است، تابلو راهنمایی مشاهده می شود که مسیر مقبره را به وضوح نشان می دهد.
قبرستانی که مقبره در آن واقع شده قدمتی طولانی دارد و بقایای قبور قدیمی بسیاری در اطراف مقبره دیده می شود.
درباره ی نام و نشان این مقبره نظریه های متفاوتی وجود دارد و در نظر بسیاری از اهالی منطقه، بی بی دوست با نام اصلی فاطمه و کنیه حسینی (موسوی) معروف است، نام پدرش سید صالح بوده و از آنجا که به تنها دخترش، فاطمه علاقه ی بسیاری داشته وی را با عنوان بی بی دوست داشتنی یا همان بی بی دوست خطاب می کرده است.
بی بی دوست به نام های بی بی نوروز، بی بی سه شنبه، بی بی نور، بی بی حور و بی بی تندوری نیز معروف است و در مورد نسبت او نیز نظرهای بسیاری آورده شده اما آنچه که بیشتر مورد توجه بوده انتساب بی بی به خاندان مطهر حضرت علی (ع) است.
تاریخ احداث مقبره به دلیل قدمت طولانی آن نامشخص است به ویژه اینکه بسیاری این بنا را منتسب به عصر اشکانیان می دانند و اعتقاد دارند این مکان معبدی از آیین مهر است.
آنچه که بیشتر از همه درباره این مزار جلب توجه می کند داستانی است که از گذشته توسط عامه مردم این سرزمین روایت می شود و شرح واقعه ای مهم را بیان می کند که بدین شرح است: در روزگاران گذشته سیده ای سرگرم شبانی در صحرا بود که مردی قصد آزار او را می کند، دختر می گریزد تا به جایگاه کنونی زیارتگاه می رسد و از فرط خستگی از رفتن باز می ماند در این هنگام دعا می کند که ای زمین مرا دریاب و زمین نیز به خاطر پاکی و صداقت او، دهان می گشاید و او درون خاک ناپدید می شود در حالی که گوشه ای از چادر او بیرون می ماند و به اعتقاد مردم از این گوشه چادر درخت گزی رشد می کند که اکنون نیز در کنار مزار قرار دارد از آن زمان به بعد جایگاه فرورفتن او در زمین، به زیارتگاه تبدیل شده و پاکی و نجابت آن دختر سیده، زبانزد همگان می شود.
مقبره این دوشیزه سیده خواستگاه بسیاری از زنان و دخترانی است که برای رفع حاجت خود یدان مراجعه می کنند و با دادن نذورات و هدایا ارادت خود به این بانو بزرگوار را نشان می دهند.
در گذشته اعتقاد افراد بر این بود که مردها حق ورود به این زیارتگاه را ندارند اما امروزه با بزرگ شدن محوطه مردان نیز با رعایت احترام و فاصله کوتاهی مقبره این بانوی بزرگوار را زیارت می کنند.
یکی از سنت های محلی مردم این منطقه مراجعه عروس و داماد در روز سوم پس از ازدواج است که برای دعا و درخواست خوشبختی در زندگی به زیارت این مکان می روند و چنانچه نذری داشته باشند ادا می کنند و برای تداوم خوشبختی در مکانی نزدیک مقبره شمع روشن می کنند.
آرامگاه بی بی دوست در بین مردم سیستان و بلوچستان، استان خراسان و نیز مردم افغانستان، دارای جایگاه خاصی است و شیفتگان بسیاری همه ساله از مناطق یادشده برای عرض ارادت حضور می یابند.
به گفته برخی از مردم منطقه بیماران بسیاری با مراجعه به این زیارتگاه شفا یافته و از مراجعان و زوار دائمی این زیارتگاه شده اند.
مزار دیگری نیز در نزدیکی مقبره بی بی دوست وجود دارد که منتسب به برادر او به نام سید حسین است و مردم ارادت ویژه ای به آن دارند.

**اماکن مذهبی عاملی مهم در جذب گردشگر
استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت، آثار و جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی، طبیعی و همچنین مذهبی و زیارتی است اماکنی که به طور حتم در صورت فراهم بودن امکانات و زیرساخت ها لازم مورد استفاده گردشگران بسیاری از استان ها و کشورهای مختلف جذب خواهد کرد.
برنامه ریزی، ارائه کمی و کیفی امکانات، تسهیلات و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری مذهبی می تواند عاملی در رونق و توسعه این ظرفیت ناشناخته در استان باشد.
در شرایطی که امروزه رونق صنعت گردشگری می تواند موجب تحول اقتصادی، کسب درآمد و همچنین اشتغالزایی شود می طلبد به این مقوله توجه ویژه ای کرده و از ظرفیتهای موجود به خصوص در بخش زیارتی و مذهبی نهایت استفاده را ببریم.

**100 هزار نفر از طرح آرامش بهاری در سیستان و بلوچستان بازدید کردند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری تاکنون قریب به 100 هزار نفر از پایگاه های برگزاری طرح نوروزی آرامش بهاری در این استان بازدید کرده اند.
حجت الاسلام محسن مؤمنی مقدم بیان کرد: امسال طرح نوروزی آرامش بهاری در بقاع متبرکه سید باقر، بی بی دوست و خواجه مهدی شهرستان زابل، بقعه سید مهدی ایرانشهر، بقعه سید غلامرسول چابهار، نظر گاه حضرت ابوالفضل(عج) هامون، مساجد بین راهی خاش، کهورک و بزمان و زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان با حضور 11 مبلغ در حال انجام است.
وی ادامه داد: ارائه خدمات رفاهی، تفریحی و اسکان به مسافران نوروزی از جمله خدمات ارائه شده در این طرح است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در پایگاه های مذکور غرفه های کار با کودک، ارائه مشاوره خانواده، ازدواج، مباحث دینی و پاسخ به شبهات دینی در دو شیفت صبح و عصر دایر است.
وی اظهار داشت: همچنین با هدف جذب بیشتر کودکان به برنامه های فرهنگی این طرح جوایزی تهیه شده که توسط مبلغان به آنان اهدا می شود.
مؤمنی مقدم به حضور مردم در لحظه تحویل سال نو در این اماکن اشاره کرد و افزود: مراسم تحویل سال نو همراه با برنامه های متنوعی از جمله دعا، سفره هفت سین، مسابقه و غیره در بقاع متبرکه و مساجد بین راهی سیستان وبلوچستان برگزار شد.
9914 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگي


معارف


زیارتگاه بی بی دوست


گردشگری مذهبی