گردشگری و توریسم

تماشاگه زمان را به تماشا بنشینید

نخستین موزه تخصصی ساعت ایران در خرداد 1378 آغاز به کار کرد و حال حدود 400 اثر ایرانی، فرانسوی، سوئیسی، انگلیسی و آلمانی با موضوع ‘زمان’ همچون انواع ساعت های اولیه، ساعت های لوکس و ساعت های مچی قدیمی، ابزار ساخت و تعمیر ساعت و آثاری مربوط به تقویم و مفهوم زمان در آن برای بازدید مراجعه کنندگان به نمایش گذاشته شده است.
از این موزه به عنوان نخستین موزه ساعت ایران یاد می شود.
علاقه حسین خداداد به احیای هنر طراحی و گچ بری ایرانی پای بهترین استادکاران را به ساختمان خانه اش باز کرد و عمارتی با تزئیناتی زیبا و مجلل را رقم زد.
ساختمان 2 طبقه این موزه 700 متر زیربنا دارد و در باغی سرسبز به مساحت 600 هزار مترمربع واقع شده است.
از زمانی که از درِ بزرگ و قدیمی باغ وارد این تماشاگه می شوید ساعت های آفتابی، آبی، مکانیکی، روغنی، شنی، طنابی و شمعی به عنوان اولین ساعت های اختراع شده به استقبال شما می آیند.
گوشه ای دیگر از محوطه قایقی با طرح اژدها توجه بازدیدکنندگان را جلب می کند که درون جعبه ای شیشه ای از آن محافظت می شود؛ این اژدها نیز ساعت سوختی به سبک چینی است که با تعدادی وزنه و صدای دنگ دنگ زمان را برای افراد مشخص می کرد.
ساعت‌های غیرقابل حمل و آنتیک، مربوط به دوران لویی چهاردهم در کنار مجسمه ها و روی کنسول‌های بسیار زیبای فرانسوی هر بیننده ای را به محض ورود به ساختمانی که خود اثر تاریخی و هنری زیبایی است به خود جلب می کند.
در اتاق مجاور نیز فسیل های اهدایی گیاهی و جانوری گذشت زمان را چون تلنگری گوشزد می کنند.
همچنین می توان از ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری، جیبی معمولی و ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیت های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه به عنوان دیگر آثار این موزه اشاره کرد.
قسمتی دیگر از این عمارت نیز به نگهداری اسنادی دربارهٔ گاه شماری جلالی و پیشینه آن در ایران اختصاص دارد.
این اثر در بهمن ماه 1382 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
بازدید از گالری زمان این مجموعه تاریخی، فرهنگی به منظور خرید آثار هنرمندان نیز خالی از لطف نیست.
علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 8:30 تا 17:30 به خیابان ولی عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه بغدادی مراجعه یا با شماره تلفن 22417337 تماس حاصل کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان شمیرانات در ارتفاعات البرز با آب و هوایی کوهستانی و سرد، متشکل از شهر شمیران یا تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران قرار دارد.
این شهرستان همچنین مجموعه قابل توجهی از امامزاده ها، کاخ ها، موزه ها، محله های قدیمی، خانه های رجال قدیم و جدید، نهاد ها و سازمان های کشوری، سفارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز خرید و بوستان های مهم، تفریحگاه های طبیعی و… را در خود جای داده است.
حجاری، معرق روی چوب و… ، حجم چوب و ساخت سازهای سنتی از صنایع دستی شمیرانات و گیلاس، آلبالو، گردو، سیب و عسل از سوغات این شهرستان خوش آب و هوا به شمار می رود.

گزارش از بهار تقی زاده
تهرام/9897/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه زمان


شمیرانات