گردشگری و توریسم

باغ پهلوان پور مقصد اصلی مسافران نوروزی در مهریز است

الهام جلوداری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این بنا به همراه باغ دولت‌آباد یزد سازمان آموزشی، عملی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو)در فهرست آثار جهانی ثبت‌شده است افزود: این باغ در طول سال به‌خصوص در تعطیلات نوروز میزبان مسافرانی است که این منطقه را مقصد گردشگری خود قراردادند.
وی ادامه داد: وجود موزه مردم‌شناسی در ورودی باغ، برپایی نمایشگاه دائمی عکس از آثار و بناهای تاریخی، فرهنگی و تفرجگاهی منطقه و نمایشگاه صنایع‌دستی موجب استقبال بیشتر مسافران شده است.
باغ جهانی پهلوان پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد در حوزه شهری قرار دارد.
این باغ زیبا و تاریخی که در نوع خود در استان یزد کم‌نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور بود.
مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت‌وساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستان خانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی‌بافی در جبهه جنوبی است.
ارزشمندترین بخش باغ پهلوان پور که نمونه‌ای از باغ‌های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه‌طبقه و به مساحت هزار و 500 مترمربع است.
شهرستان مهریز شش هزار و 700 کیلومترمربع مساحت دارد و مرکز آن در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران – یزد – بندرعباس – کرمان قرار دارد.
این شهرستان دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگچنار، خور میر و میانکوه است.
بنای مهریز را به «مهر نگار» دختر «انوشیروان» ساسانی پیش از اسلام نسبت داده‌اند و تاکنون بیش از 600 اثر تاریخی درزمینهٔ های مختلف در این شهرستان شناسایی شد.
7536/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگي


باغ پهلوانپور


گردشگري


مهريز