گردشگری و توریسم

قلعه جنت آباد بهاباد را بهتر بشناسیم

به گزارش ایرنا ، این اثر با سبک معماری ویژه ای احداث شد و در گذشته به عنوان دژی محکم مورد استفاده قرار می گرفت.
این قلعه در حوالی روستای احمدآباد بخش مرکزی و در 12 کیلومتری شهر بهاباد قرار دارد و با وجود گذشت سال های متمادی همچنان بسیاری از بخش های آن سالم است.
با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی قلعه سالم مانده است و علاقه مندان به آثار دوره زندیه می‌‌توانند این اثر دست‌ نخورده را از نزدیک مشاهده کنند.
در قلعه جنت‌‌آباد نمازخانه‌‌هایی با سر صفه زیبا و اتاق‌‌ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شد که همچنان برای علاقه مندان به تاریخ جالب است.
بنای تمام خشتی قلعه جنت‌‌آباد به شکل مربع بود و طول هر ضلع آن 500 متر است که همین موضوع سبب شده این اثر از قلعه های دوران و عصر خویش متمایز شود.
این قلعه از خشت و گل ساخته شد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، خانه‌هایی که در داخل قلعه قرار دارد، خانه‌های اربابان، کشاورزان، دامداران و طبقات مختلف مردم بود که با شکل و معماری قدیمی ساخته شده است.
در صورتی که بخواهیم این قلعه را با آثار دوران زندیه مقایسه کنیم، بدون زیاده‌گویی می‌توان آن را نمونه و الگویی از ساخت و ساز این دوران تاریخی در ایران اسلامی دانست.
بهاباد به عنوان یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای استان یزد با وسعت هشت هزار و 235 کیلومتر مربع، 200 کیلومتر تا شهر یزد و 85 کیلومتر تا شهر بافق فاصله دارد.
این شهرستان از دو بخش ‘مرکزی’ و ‘آسفیج’ و مناطق حاصل‌خیز جلگه و ییلاقی بنستان تشکیل شده است و همچنین 249 روستا، آبادی و مزرعه در این شهرستان وجود دارد.
با وجودی که این شهرستان از لحاظ تقسیمات سیاسی مستقل تاریخ زیادی ندارد و در چند سال گذشته با جدا شدن از بافق به عنوان یک شهرستان مستقل معرفی شد، ولی آثار تاریخی بسیار بکر و دست نخورده ای دارد که می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.
مرکز شهرستان 20 هزار نفری بهاباد در فاصله 200 کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.
9877/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگي


قلعه تاريخي


جنت آباد


بهاباد