گردشگری و توریسم

جشن نوروزگاه در ‘تخت سلیمان’ تکاب آغاز شد

مظفرعباس زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشن نوروزگاه مانند 2 سال گذشته با اجرای برنامه ها و آیین های مختلف و متنوع محلی در محوطه و موزه آثار مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در جشن نوروزگاه آداب و سنت های بومی و محلی مربوط به عید نوروز در منطقه اجرا می شود، اظهار داشت: اجرای موسیقی محلی، تکم گردانی، پهن کردن سفره هفت سین با عناصر و اجزای سنت های کهن منطقه به نام ‘ بایرام سوفراسی ‘ و بازی های بومی و محلی از مهمترین برنامه های فرهنگی جشن نوروزگاه امسال در مجموعه تخت سلیمان است.
عباس زاده بیان کرد: بایرام سوفراسی که تداعی کننده سفره هفت سین و سفره های عیدانه خانواده ها در ایام قدیم است، با هنرمندی و حفظ رسم های کهن محلی برای بازدید گردشگران نوروزی در مجموعه تخت سلیمان بازسازی و احیا شده است.
مدیر پایگاه جهانی میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان تکاب با بیان اینکه تکم گردانی به عنوان میراث معنوی ثبت ملی کشور با استقبال گردشگران نوروزی مواجه شده است، ادامه داد: جشن نوروزگاه در 2 بخش از چهارم تا ششم فروردین ماه و هفته آینده نیز از نهم تا یازدهم فروردین ماه جاری به مدت 6 روز در 2 نوبت صبح و بعد ازظهر پذیرای میهمانان و گردشگران نوروزی است.
عباس زاده با بیان اینکه در جشن نوروزگاه هنرمندان تکاب در زمینه موسیقی محلی و تکم گردانی فعالیت می کنند، اظهار داشت: علاوه بر جشن نوروزگاه، نمایشگاه آثار تاریخی و یافته ها و آثار کشف شده از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان برای بازدید علاقه مندان در ایام عید نوروز در موزه آثار این محوطه باستانی گشایش یافت.
وی گفت: در این نمایشگاه اشیای سنگی، کتیبه ها، کاشی ها و سرامیک های باستانی و تاریخی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به نمایش درآمده است.
به گزارش ایرنا، جشن های نوروزگاه به مناسبت عید نوروز و با هدف معرفی و احیا آیین ها و آداب و سنن محلی در 17 شهر استان آذربایجان غربی برگزار می شود.
مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری و محوطه باستانی 12 هکتاری تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور و نخستین اثر پس از انقلاب اسلامی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و بیش از 170 اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد و به عنوان یکی از شهرهای گردشگر پذیر کشور هر ساله در ایام عید نوروز پذیرای مسافران و گردشگرانی از شهرهای مختلف کشور است.
7514/6185/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


نوروزگاه


تخت سليمان