گردشگری و توریسم

فضای مسجد جامع ارومیه برای مسافران نوروزی پاکسازی شد

جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان در گردشگری مذهبی با توجه به ظرفیت های مختلف موجود دارای توانمندی های خاصی بوده و مسجد جامع ارومیه یکی از این ظرفیت هاست.
وی با اشاره به اقدامات اساسی انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در زمینه مرمت این مسجد تاریخی بیان کرد: به منظور دستیابی به داده های فرهنگی و تاریخی، سال گذشته کاوش ها و پژوهش های باستان شناسی در کف گنبدخانه انجام و به شکل زیبایی آماده بازدید محققان و پژوهشگران شده است.
جباری ادامه داد: برای مرمت و احیای بخش های داخلی و خارجی شبستان و مرمت گنبدخانه و سایر قسمت های این مسجد از سال 1393 تاکنون سه میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به وجود دهها مسجد تاریخی و قدیمی ثبت شده در ردیف آثار ملی کشور در این استان اظهار داشت: مساجد قدیمی از مکان هایی هستند که همواره برای دوستداران گردشگری مذهبی از اهمیت بالایی برخوردارند و آذربایجان غربی از این جهت غنی است.
به گزارش ایرنا، مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.
برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران شد و سپس در قرن هفتم هـجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.
تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ 676 هـجری قمری ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع با 2 در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می شود، به بازار راه دارد.
7125/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مسجد جامع


اذربايجان غربي