گردشگری و توریسم

منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه ، ظرفیتی برای توسعه گردشگری

به گزارش ایرنا، پیوندهای عمیقی بین گردشگری و محیط زیست وجود دارد که طبیعت زیبا و زندگی انواع گونه های جانوری و پرندگان وحشی ، زمینه مناسبی برای استفاده از این موهبت های خداوند برای بشر خسته از زندگی ماشینی فراهم کرده است.
در برخی کشورهای خارجی ،پارک های ملی و مناطق حفاظت شده ،هرساله هزاران گردشگر طبیعت را به سوی خود می کشانند که علاوه بر محیطی مفرح برای مسافران فبرای دولت ایجاد درآمد پاک می کند.
البته استفاده گردشگری از این گونه مناطق با تعهدهای کتبی و الزام های قانونی در کنار رعایت قوانین می تواند به توسعه مناطق حفاظت شده کمک کند.
به گفته کارشناسان زیست محیطی ،هزینه بدست آمده از استفاده گردشگران از مناطق حفاظت شده می تواند برای حفاظت گونه های گیاهی و جانوری و ازدیاد گونها در این مناطق کمک شایانی بکند.
این افراد معتقدند که توسعه گردشگری زیست محیطی علاوه بر کسب درآمد و اشتغال زایی به فرهنگ سازی برای افراد بومی منطقه برای حفاظت از محیط زیست کمک می کند.
برخی یافته های پژوهشی به دست آمده از 35 کشور جهان نشان می دهد که بودجه های حفاظت بالای مناطق حفاظت شده بسیاری از کشورها از راه فعالیت های گردشگری زیست محیطی محقق می شود.
در تحقیقی دیگر در خصوص بودجه های حفاظتی 90 گونه حیوانی مشخص شد که تعداد قابل توجهی از گونه های حیوانی شناخته شده به واسطه بودجه های دریافتی از فعالیت های گردشگری مورد احیا و حفاظت قرار گرفته اند.
مناطق حفاظت شده از شریانهای حیاتی اکوسیستم کشور و جزو سرمایه های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی هستند که در سالهای اخیر با چالش های متعددی مواجه شده اند.
گردشگری طبیعی گونه ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای بازدید از مناطق طبیعی غیرمسکونی و دست نخورده سفر و به تماشای گیاهان، پرندگان و دیگر جانوران کمیاب می پردازند.
منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله 15 کیلومتری دهدشت از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود.
این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگا های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.
آب دریاچه سد مارون، قلعه های متعدد، پوشش گیاهی مناسب، گونه های متفاوت درختان که بلوط گونه غالب است جلوه زیبا و توریستی به این منطقه بکر داده است.
وجود گونه هایی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گلهای زرد و سرخ بهاری چشم اندازهای دلنشینی برای حضور گردشگران در فصلهای مختلف سال ایجاد می کند.
عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشم اندازهای طبیعی تنوع خاصی را برای حضور طبیعت دوستان و علاقه مندان به حیات وحش ایجاد کرده است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره ای با برخورداری از ریزش های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه های نادر حیات وحش را نیز فراهم کرده است.
شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز کل و بز است به طوری که براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست ، این منطقه از مطلوب ترین زیستگاه های کل و بز کشور است.
وجود گونه های مهم گیاهی و جانوری بویژه کل و بز زیبا و پرجنب و جوش در کنار طبیعت خاص آن می تواند جاذبه خوبی برای گردشگران باشد.
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با اشاره به توجه ویژه کشورهای مختلف به حوزه محیط زیست گفت: محیط زیست جزئی از زندگی و بی توجهی به آن از سوی انسان خسارت جبران ناپذیری را برای جامعه بشری در پی خواهد داشت.
روح الله عزیزی اظهار داشت: جهان خلقت مملو از ناشناخته های بسیاری است که روند نابخردانه توسعه و تخریب باعث شده بسیاری از مواهب طبیعی از دسترس بشر خارج شود.
وی با اشاره به جاذبه های زیستی و طبیعی منطقه حفاظت شده خائیز تصریح کرد: حفاظت مطلوب محیط بانان، خائیز را مامنی امن برای حیات وحش منطقه و کهگیلویه و بویراحمد قرار داده است.
عزیزی بیان کرد: در سال های اخیر با اجرای طرح های فرهنگی ،نقش مردم در حمایت از محیط زیست و همکاری با محیط بانان ، رشد چشمگیری در جمعیت حیات وحش این منطقه بکر صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: محیط زیست شهرستان آمادگی کامل برای توسعه صنعت اکوتوریسم و حضور طبیعت دوستان در این منطقه زیبا و بکر را دارد.
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: علاوه بر طبیعت زیبای و وجود کل و بز گردشگران می توانند در منطقه حفاظت شده از چشمه تنگه خاییز، وجود آثار باستانی و قلعه های تاریخی در روستای خاییز و غار آبکنارو نیز دیدن کنند.
عزیزی تصریح کرد: گردشگران می تواند از ضلع شمالی منطقه حفاظت شده در حوزه کهگیلویه، طوف شیرین و دریاچه سد مارون و در حوزه جنوب واقع در حوزه جفرافیایی شهرستان بهبهان ورودی تنگ تکباب از منطقه حفاظت شده بازدید کنند.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.
این منطقه در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.
بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار 500 راس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه افزوده است.
منطقه حفاظت شده دنا، دنای شرقی، خائیز، خامی، دیل، سولک و سیوک که ازغنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا هستند فرصت مناسبی را برای توسعه صنعت اکوتوریسم در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است.
گزارش از حسین خدمتی
7531/1662/

انتهای پیام /*


اجتماعي


منطقه حفاظت شده


توسعه گردشگري


اكوتوريسم