گردشگری و توریسم

نوروز پررونق ترین فصل گردشگری

در این یادداشت آمده است: سفر همواره نیازمند فرصت مناسب و فراغت لازم برای انجام آن است. چنین فرصت هایی در طول سال همیشه فراهم نیست. بویژه برای افراد یک خانواده، برای آنکه بتوانند در کنار هم و به اتفاق هم دست به یک سفر بزنند، پشت سرگذاردن یک سال با همه تلاش ها و خستگی هایش و آغاز سال نو با نیرو وتوانی تازه ، همراه با آغاز فصلی نو که هوای بهاری را هدیه می کند.
تعطیلی مراکز اداری و آموزشی و حتی تجاری که دغدغه های کاری را در پی ندارد، سنت پسندیده دید و بازدید ما ایرانیان در نوروز و تازه کردن دیدارها و رهسپار شدن برای دیدار دوستان و بستگان و آشنایان برای مسافرت و گردشگری به بار می نشیند، همگی در زمره مناسبت ها و عواملی به شمار می روند که شوق و انگیزه سفر را زنده کرده و هر یک به نوبه خود آمادگی برای سفر و گردش را افزایش می دهد. با چنین انگیزه ها وگرایش هایی، موتور سفرهای نوروزی روشن شده، مسافران بی شماری راهسپار جاده ها و مناطق کشور می کند.
حجم انبوه مسافرین نوروزی که فرصت کوتاه نیمه نخست فروردین را برای مسافرت مغتنم می شمرند، نوروز را به پررونق ترین فصل گردشگری داخلی کشور تبدیل کرده است.
نوروز فصل اوج گرفتن سفر و اوج رفت وآمدها در جاده هاست، نوروز فصل انبوه مسافران به هتل ها، مکانهای اقامتی از جمله بوم گردیها، رستورانها، مکانهای تاریخی- فرهنگی و گردشگری و همه مکانهایی است که می توان به آن سفر کرد. هتل هایی که در طول سال چشم به راه مسافران انبوه برای اشغال اتاق ها و تخت هایشان بوده اند می توانند تحقق ضریب اشغال صددرصدی اتاق ها و تخت های خود را که چون رویایی شیرین است، لمس کنند. رستورانهایی که مشتریان منتظر در پشت درها و شیشه های خود را کمتر به یاد دارند، می توانند نگران پاسخگویی به مشتریان مشتاق باشند، رانندگانی که در سفرها بسیار و در گذر از جاده های هموار و ناهموار، همسفران چندانی در اتوبوس خود نیافته اند، دغدغه ای برای اشغال صندلی های اتوبوس خود نخواهد داشت.
البته سیل مسافرین نوروزی، همه مناطق کشور را یکسان و یک اندازه از آثار خود بهرمند نمی کند، بلکه برخی از مناطق کشور با اقبال بیشتری از سوی مسافران نوروزی رو به رو می شوند و این شدت گرایش از یک سو به جاذبه های و قابلیت های گردشگری و از سوی دیگر به امکانات، ظرفیت های گردشگری، کیفیت ارائه خدمات و فضای عمومی منطقه بستگی دارد، به طوری که علاوه بر این نکات کلیدی فاصله و میزان کیفیت دسترسی به مناطق از جمله مواردی است که در انتخاب مقصد بسیار موثر می باشد.
بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت، مناطقی که با استقبال بیشتر مسافرین نوروزی روبه رو می شوند، پیامدهای اقتصادی مثبت تری را از جانب درآمدهای اقتصادی عاید خود می کنند که با وجود چنین معادله ای می توان اذعان نمود ، توزیع سفرهای نوروزی، توزیع یکدست و همسان وبه زبان آماری توزیع نرمال بین مناطق نیست. بنابراین یاد آور می شود، آغاز فصل مسافرت های نوروزی، تدارک و آمادگی همه سازمانها و موسسات وادارات و علی الخصوص واحدهای
دست اندر کار سفر و گردشگری را طلب می کند.
آمادگی برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده گردشگران نوروزی و رویارویی با شرایط ویژه در روزهای عید نوروز چه در میان دستگاههای اجرایی و چه در میان موسسات و مراکز و عوامل گردشگری، ضرورتی است که جنب و جوش ویژه ای را در میان این عوامل پس از نزدیک شدن به پایان سال ایجاد می کند.
تشکیل ستادهای نوروزی به ریاست استاندار و دبیری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشارکت سایر دستگاه های اجرایی از جمله هلال احمر شهرداری ها ، تعزیرات حکومتی ، بهداشت ودرمان، نیروی انتظامی، پلیس راهور، حمل و نقل پایانه ها و راهداری و…..در همه استان های کشور گویای برنامه ریزی و تدارک اقدام های ویژه برای تامین نظم و ایمنی و سلامت کامل تر سفرهای نوروزی است.
نوروز و سفرهای نوروزی بی گمان مناسب ترین و بزرگترین میدان آزمون برای سنجش ظرفیت ها و قابلیت ها و توانمندی های گردشگری کشور و مناطق آن و شناخت بهتر تنگناها و نارسایی ها و محدودیت های آن است، ارزیابی دقیق از کمیت و کیفیت، امکانات و خدمات گردشگری و شناخت کامل تر مبداء و مقصد گردشگران می تواند نکات بسیاری را برای برنامه ریزان ، پژوهشگران و کارشناسان گردشگری روشن تر کند تا تصویر واقعی تری از ظرفیت پذیرش و پذیرایی گردشگران در تاسیسات و امکانات رسمی و غیررسمی گردشگری و مسائل و مشگلات گریبانگیر گردشگران داخلی به دست دهد.
8066

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


نوروز


روزنامه باختر