گردشگری و توریسم

پایان عملیات مرمت دخمه‌های مردگان مصر

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، خبرگزاری رویترز در خبری در این خصوص نوشت: این دخمه‌ها، در دهه نخست قرن بیستم کشف شد.
عملیات مرمت این مکان اواخر سال 2017 آغاز شد و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا مبلغ پنج میلیون و 700 هزار دلار به این عملیات اختصاص داد.
بخشی از این مبلغ همچنین به آموزش کارمندان وزارت آثار باستانی مصر تعلق گرفت.
«خالد العنانی» وزیر آثار باستانی مصر گفت: این اثر، چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت که مهمترین آن، عملیاتی بود که شورای عالی آثار باستانی نظارت بر آن را برعهده داشت.
وی افزود: اما متاسفانه نشت آب مجددا در این مکان گزارش شد و شکایاتی از طرف نمایندگان پارلمان، آژانس‌های گردشگری و باستان‌شناسان در این رابطه به رسید که ما را برآن داشت تا با آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا برای مرمت این مکان، همکاری کنیم.
دخمه‌های مردگان کوم الشقافه، آثاری منحصر به‌فرد است که نمونه‌هایی از معماری مصر باستان و معماری یونانی – رومی را در خود داراست.
این دخمه‌ها، داخل تخته سنگی در سه سطح حک شده‌اند. سطح زمینی به واسطه نشت آب‌های مزارع اطراف و آب فاضلاب، صدمه دیده است.
براساس این گزارش، وزارت آثار باستانی مصر پیشتر نیز با آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در زمینه پروژه‌هایی در قاهره، جیزه، الاقصر و اسوان، همکاری داشته است.
وزیر آثار باستانی مصر گفت که پروژه مشابهی نیز روز 25 ماه مارس (5 فروردین 1398) در معبد «کوم امبو» واقع در استان اسوان، کلید می‌خورد.
مصر در حال احیای صنعت گردشگری‌اش به‌عنوان منبع مهم تامین ارز خارجی است.
صنعت گردشگری مصر پس از انقلاب سال 2011 که به ساقط شدن «حسنی مبارک» دیکتاتور وقت این کشور از قدرت انجامید، به شدت دچار خسران شد.
همچنین حملات تروریستی در مصر که در برخی موارد حتی گردشگران را هدف قرار می داد، به این صنعت، ضربه بزرگی وارد کرد.
فراهنگ ** 9109 ** 1355 **

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


دخمه های مصر


عملیات مرمت