اماکن دیدنی ایران

ضرورت به‌روزسانی اطلاعات باستان‌شناسی


چارتر

مسئولان سازمان میراث فرهنگی جدیدترین دغدغه‌هایشان در میراث فرهنگی را به‌روزسانی اطلاعات تاریخی و باستان‌شناسی بیان می‌کنند که از ۵۰ سال پیش تا امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های پژوهشی در حال تدریس و آموزش است.

ایسنا: در شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران که با یک سال تعویق سه‌شنبه ۱۴ اسفند در موزه ملی ایران آغاز به کار کرد، علی‌اصغر مونسان – رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – صحبت‌هایش را به توجه به جوانان و نسل جدید و مردم عام‌تر اختصاص داد و خواست تا نمایشگاه چهار دهه باستان‌شناسی در سطح عامه‌پسندتری برگزار شود.

او با بیان این‌که با راحت‌تر نشان دادن آثارِ به‌دست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی در طول سال‌های گذشته، مردم نیز راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و درباره‌ آن‌ها اطلاعات به دست می‌آورند، افزود: باید تلاش کنیم تا در آموزش و پرورش و نسل جوان این موارد به گونه‌ای طراحی شوند و انتشار پیدا کنند تا همه مردم و جوانان نیز نسبت به این موضوعات فرهنگی و تاریخی در کشور توجه نشان دهند و از آن بهره بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم تولید محتوا برای رشته باستان‌شناسی در کشور، ادامه داد: باید در بخش دیگری در پژوهشکده باستان‌شناسی کتاب‌هایی برای نسل جوان و متناسب با سن آن‌ها تهیه شود، چون تا امروز کمتر به نسل جوان‌ در این زمینه‌ها توجه کرده و پرداخته‌ایم. حتی باید فرهنگ موزه رفتن بین جوانان بیش از پیش جا بیفتد.

او در بخشی از صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد تا اقدامات جدیدتری در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اتفاق بیفتد و با تقدیر از اقدامات سیدمحمد بهشتی رئیس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری، اضافه کرد: امیدواریم رئیس جدید کارهای جدیدتری انجام دهد.

مونسان همچنین بر نشر فرهنگ بازدید از موزه‌ها تاکید کرد و افزود:‌باید رفتن به موزه در برنامه‌ریزی‌های خانواده‌ها قرار گیرد که البته خوشبختانه این مهم آغاز شده است و در حال حاضر نیز شاهد افزایش تعداد موزه ها در سطح کشور هستیم.

لزوم بازبینی اطلاعات کتاب‌های درسی در حوزه تاریخ هنر

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در آئین افتتاح شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی در سخنانی گفت: تحلیل‌ها و چشم‌اندازها همیشه پویا هستند. انتشار اطلاعات با برگزاری نمایشگاه چهار دهه باستان‌شناسی یعنی به اشتراک گذاشتن یافته‌ها اهمیت زیادی دارد.

او نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان‌شناسی را نخستین نمایشگاهی دانست که از تمام دوره‌ها، فرهنگ‌ها و مناطق جغرافیایی آثار را دور خود جمع کرده‌اند و افزود:‌ برخی از آثار نمایش داده‌شده متعلق به کاوش‌های باستان‌شناسی جدید هستند که تا امروز حتی نمایش داده نشده‌اند.

او با تاکید بر لزوم بازبینی کتاب‌های درسی و پژوهشی متعلق به تاریخ هنر کشور، افزود:‌ آن‌چه اطلاعات در این حوزه و کتاب‌های مختلف وجود دارد، متعلق به کتاب‌های ۵۰ سال قبل است؛ نیاز داریم تا باستان‌شناسی به کتاب‌ها و متن‌های دانشگاهی راه پیدا کند.

طالبیان همچنین به کاوش‌هایی که در نقاط تاریخی مانند شهر پارسه و تُل آجری و دیگر مناطق انجام شده، اشاره کرد و گفت: موضوع نجات‌بخشی در پروژه‌های تاریخی بعد از انقلاب حائز اهمیت است، چون از آن زمان به بعد به این بحث پرداخته شد.

او با تاکید بر این‌که نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان‌شناسی این پیام را دارد که تا قبل از انقلاب در چند سایت مهم تاریخی اکثر کاوش‌ها و مدیریت سایت‌ها توسط باستان‌شناسان خارجی انجام می‌شد و باستان‌شناسان ایرانی در حد عضو یا پژوهشگر در تیم فعالیت می‌کردند، گفت: اما بعد از انقلاب مدیریت تیم‌های کاوش و باستان‌شناسی توسط باستان شناسان ایرانی انجام می‌شود، تا تفسیر درست‌تری از محوطه‌های تاریخی در ایران داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در میانه‌های مراسم، مونسان نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان‌شناسی ایران را که در تالار نمایشگاه‌های موقت موزه ملی ایران برپا شده افتتاح کرد و قبل از پایان آیین افتتاح، سالن را ترک کرد.

در این نمایشگاه یافته‌ها و فعالیت‌های شاخص باستان‌شناسی چهار دهه اخیر از ۳۱ استان کشور جمع‌آوری شده و در قالب نمایشگاهی با عنوان “گزیده‌ای از چهار دهه کشفیات باستان‌شناسی ایران” از ۱۴ اسفندماه تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.