گردشگری و توریسم

ضرورت به روز رسانی میان رشته های باستان‌شناسی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا روح الله شیرازی عصر سه شنبه در شانزدهمین همایش سالانه باستان شناسی که تالار همایش موزه ملی برگزار شد، با اشاره به این که باستان شناسی در مقایسه با سایر علوم بومی در ایران دانشی جوان و نونهال است، گفت: در شرایط کنونی پیشرفت خوبی را داشتیم.
وی با تاکید بر این که علم باستان شناسی درختی تناور و پرثمری شده است، افزود: باستان‌شناسان ایرانی گام هایی زیادی را در این وادی پر فراز نشیب برداشته اند و همواره دغدغه آنها این بوده که بخش هایی از تمدن طولانی جوامع انسان این مرز و بوم را از دل خاک دربیاورند و در معرض دید و قضاوت پژوهشگران قرار دهند.
شیرازی گفت: در این میان نشست های علمی و تخصصی باستان‌شناسی فرصتی بوده که زمینه‌های تضارب اندیشه ها را در میان پژوهشگران باستان‌شناس فراهم کند و منجربه شکوفاتر شدن اندیشه ها و شکوفایی رهیافت‌های نوین باستان‌شناسی می‌شود.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که آشنایی با روش ها و کاربرد روش های جدید باستان شناسانی که از قضا در این روزگار توسعه و تکامل آن هم آهنگی پرشتاب داشته باعث می‌شود تا فرآوردهای حوزه باستان‌شناسی پر بار تر و قوی تر شود.
وی با اعلام اینکه نخستین گردهمایی باستان شناسی ایران در سال 51 برگزارشد، گفت: پژوهشکده باستان شناسی در سال جاری هفدهمین همایش سالانه برگزار می کند .
شیرازی افزود: پژوهشکده باستان شناسی به عنوان رکن اصلی باستان شناسی کشور در تلاش است تا برای دستیابی به افق روشن و امیدبخش در قلمرو باستان‌شناسی چالش‌های پیش‌رو را برطرف کند.
وی با اشاره به این که مهمترین چالش باستان شناسی را می توان در سه حوزه آموزش و پژوهش و مطالعات اضطرابی دسته بندی کرد، گفت: غلبه بر چالش های آموزشی باستان‌شناسی بی تردید با همکاری و همراهی مراکز دانشگاهی امکان پذیر است.
وی اضافه کرد: به رغم سابقه نزدیک به 80 ساله امر آموزش باستان شناسی در ایران گفت: گروه های آموزشی باستان‌شناسی دانشگاهی در سراسر کشور حضور داند اما باید رهیافت‌های نوینی در باستان شناسی ایران بکار گرفته شود که اکنون در اختیار نداریم.
وی گفت: خوشبختانه از حدود دو دهه پیش گام های قابل ستایشی در ایران در این زمینه برداشته شده اما واقعیت این است که تا رسیدن به جایگاه شایسته و بایسته فاصله زیادی وجود دارد؛ ورود دانش های میان رشته ای در مباحث آموزشی و سرفصل های درس دانشجویان آشنا کردن آنان با رهیافت های نظری نوین باستان شناسی، آموزش ابزار های به روز و به روز و کارآمد از جمله گام‌هایی است که می‌تواند به بروز رسانی و برطرف کرد اینگونه چالش‌ها در باستان شناسی یاری کند.
شیرازی با اشاره به این ایران دارای تاریخی چند هزار ساله است و همواره عملیات عمرانی زیادی در آن در حال روی دادن است، گفت: همواره انجام پروژه های عمرانی باید با ملاحظات فرهنگی همراه باشد.
وی افزود: در این راستا الزام دستگاه‌های اجرایی برای تهیه پیوست فرهنگی در هر پروژه گام موثری در این زمینه است و باید آن را به فال نیک گرفت.
به گفته شیرازی انجام کاوش های باستان شناسی اضطراری در برخی از محوطه ها، داده های ارزشمندی را درباره روند طولانی فرهنگ در بخش‌های مختلف کشور فراهم آورده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با حضور 9 کشور خارجی در تالار همایش موزه ملی تهران در حال برگزاری است.
در این گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران باستان شناسانی ایرانی و خارجی از کشورهای ژاپن، دانمارک، ایتالیا، آلمان، اتریش، فرانسه، چین، گرجستان و کانادا حضور دارند.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


باستان شناسي


به روزرساني رشته ها