اخبار گردشگری

سفر با قطار و این همه فایده

مسافرت کردن به مکان‌های جدید همیشه یک تجربه شیرین بوده است. اما اگر این مسافرت با یک وسیله نقلیه که تا به حال از آن استفاده نکرده اید باشد شیرین‌تر هم خواهد شد. اما همیشه در سفر با وسایل نقلیه‌ای که هیچ تجربه‌ای از استفاده از آن ندارید و یا کمتر از آن استفاده کرده اید، می‌تواند کمی دردسر ساز باشد. یکی از وسایل نقلیه‌ای که همیشه، سفر با آن توام با خاطره بوده است و خیلی‌ها دوست دارند حداقل یک بار آن را تجربه کنند، قطار است. این روز‌ها از بسیاری از شهر‌های مهم دنیا و ایران ریل‌های قطار می‌گذرند و حتی قطار‌های ویژه‌ای مثل قطار‌های تندرو و به بسیاری از شهر‌ها سفر می‌کنند. برای سفر‌های نوروزی هم قطار گزینه خوبی است و برتری‌هایی بر هواپیما، اتومبیل و حتی اتوبوس دارد. اگر هنوز بلیت‌هایتان را نگرفته‌اید توصیه‌های ما را درباره سفر نوروزی با قطار بخوانید حتما درباره مسافرت با قطار نظر‌های جدیدی پیدا خواهید کرد:


سفر با قطار و این همه فایده


یک قطار و این همه فایده:

سفر نوروزی با قطار بسیار ایمن و راحت است، چون خطرات رانندگی در جاده را ندارد. شما مجبور نیستید چندین ساعت روی یک صندلی در یک فضای کوچک بنشینید. در طول سفر می‌توانید راه بروید و حتی استراحت کنید و از مناظر بهاری بیرون پنجره قطار لذت ببرید. سفر با قطار تاخیر‌های طولانی سفر با هواپیما را ندارد.

شما می‌توانید با سایر اعضای خانواده‌تان در قطار صحبت کنید، کتاب بخوانید و حتی چرت بزنید. شما در قطار می‌توانید با خیال آسوده به رستوران بروید و یک شام یا نهار حسابی میل کنید. حتما شما هم قبول دارید خریدن بلیت قطار برای خانواده‌تان در یک سفر نوروزی خیلی باصرفه‌تر از خریدن بلیت هواپیما است. اگر شما هم از پرواز می‌ترسید یا مشکلات پزشکی دارید که پرواز برایتان منع شده است، امسال عید با قطار به سفر بروید. سفر نوروزی با قطار برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند هم مناسب‌تر از ماشین و هواپیما است، چون راحت‌تر می‌توان کودکان را در قطار کنترل کرد.

یک قطار برای تمامی مسیر انتخاب کنید:

شاید شما بخواهید از شمالی‌ترین نقطه ایران به جنوبی‌ترین نقطه آن سفر کنید تا سال تحویل را در جنوب ایران باشید در این صورت شاید لازم باشد قطارتان را عوض کنید نیمی از راه را با قطار تندرو و نیم دیگر را با قطار معمولی طی کنید. توصیه ما این است که تا حد امکان تلاش کنید تمام طول سفر را با یک قطار سفر کنید، چون در این صورت هم استرس و نگرانی شما کمتر می‌شود و لازم نیست مدتی در ایستگاه واسط منتظر قطار بعدی بمانید. امکان جا گذاشتن و گم شدن ساک‌ها و وسایلتان هم کمتر می‌شود.

کودکان زیر دو سال:

معمولا برای کودکان زیر دو سال بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل ریلی، بلیت نمی‌گیرند، ولی به هر حال هنگام تهیه بلیت نوروزی می‌توانید این مطلب را از فروشنده بلیت سوال کنید. از طرف دیگر اگر کودک زیر دو سال دارید حتما صندلی اتومبیل مخصوص کودک را همراه ببرید که اگر صندلی به کودک شما داده شد بتوانید این صندلی مخصوص کودک را روی صندلی قطار نصب کنید و کودک شما چندین ساعت در بغل شما نباشد و کلافه‌تان کند.

راحت بخوابید:

اگر سفر شما تا مقصد بیش از شش ساعت طول می‌کشد خیلی لذتبخش‌تر خواهد بود که به جای سفر با اتومبیل سفر با قطار را انتخاب کنید، چون شما می‌توانید در قطار بخوابید و حتی بچه‌ها در تخت‌های دوطبقه یا سه‌طبقه قطار بخوابند و لذت ببرند، شما هم قبول دارید خوابیدن در ماشین در حال حرکت چقدر دشوار است. این‌طور نیست؟

بار و بنه‌تان را کم کنید:

سعی کنید برای هر نفر از اعضای خانواده یک ساک کوچک بردارید. در این صورت هم در کوپه جای کمتری برای بار و بنه گرفته می‌شود و هم حمل و نقل این وسایل برای شما آسان‌تر است. هر چه ساک‌هایتان کمتر باشد احتمال اینکه آن‌ها را در قطار جا بگذارید کم می‌شود.

چه وسایلی با خود به قطار ببریم:

برای بازی و سرگرمی کودکان در کوپه قطار چند تا اسباب‌بازی کوچک را از قلم نیندازید. میان‌وعده‌های سبکی که کودکان دوست دارند هم انتخاب خوبی برای سرگرم‌کردنشان است. اگر نوزادتان در سفر با قطار همراه‌تان است حتما همه وسایل مورد نیاز او مثل غذای نوزاد، پوشک و… را همراه ببرید.

در قطار چه کارهایی را انجام دهیم:

یک ساعت قبل از ساعت حرکت قطار در ایستگاه حاضر باشید تا با خیال آسوده قطار و ورودی آن را پیدا کنید و وسایل‌تان را سر فرصت در قطار قرار دهید. قبل از سفر با قطار به کودکان گوشزد کنید که باید در طول سفر چگونه به حقوق دیگر اعضای خانواده و مسافران احترام بگذارند.

ایمنی را در سفر با قطار رعایت نمایید:

فراموش نکنید به کودکان اجازه ندهید به چرخ‌های قطار نزدیک شوند، چون قطار هر لحظه ممکن است اندکی حرکت بکند. به کودکان اجازه ندهید از روی ریل عبور کنند و روی آن بازی کنند.

هیچ‌وقت از جلوی لکوموتیو قطار عبور نکنید. به کودکان آموزش دهید با سیستم‌های حفاظتی و اورژانسی قطار مثل ترمز خطر بازی نکنند. هنگام راه رفتن در قطار حتما دقت کنید و دستگیره‌ها را بگیرید به خصوص توجه به این نکته برای کودکان و سالمندان لازم است، قطار هر لحظه می‌تواند ناگهانی بایستد و یا حرکت کند یا بپیچد. اگر کودکان شما در تخت‌های بالایی کوپه خوابیده‌اند حتما ایمنی آن‌ها را کنترل کنید و میله‌ها و نوار‌های ایمنی تخت را که مانع سقوط‌شان می‌شوند، کنترل کنید.

پزشک در کنار شما:

بیشتر قطار‌ها این روز‌ها یک پزشک نیز دارند؛ بنابراین اگر در طول سفر دچار مشکل و یا بیماری شدید می‌توانید در قطار به وسیله پزشک معاینه شوید. خانم‌های باردار، کسانی که بیماری قلبی و عروقی دارند و حتی افراد دیابتیک می‌توانند از خدمات مراقبتی پزشکی قطار استفاده کنند تا سالم به مقصد برسند.

در ایستگاه‌های قطار:

سفر با قطار این خوبی را دارد که شما برخلاف هواپیما محدودیت وزن بار ندارید و مجبور نیستید برای بار اضافی هزینه پرداخت کنید. از طرف دیگر، چون بیشتر ایستگاه‌های قطار در مرکز شهر قرار دارند، در پرداخت هزینه‌های رفت و آمد صرفه‌جویی می‌شود.