گردشگری و توریسم

مهاباد در تدارک پذیرایی از میهمانان نوروزی

به گزارش ایرنا، مردم مهاباد هر سال در روزهای پایانی سال، علاوه بر برگزاری آیین های مختلف نوروزی مانند چهارشنبه سوری، برپایی آتش نوروزی، هلاوه ملاوه، کوسه به داس و … خود را برای پذیرایی و استقبال از آیین های نوروزی آماده می کنند و امسال نیز در همین مسیر قرار دارند.
بخشی از میهمانان نوروزی مهاباد برای شرکت در این آیین های نوروزی و برخی دیگر برای بازدید از اماکن گردشگری و تفریحی و بعضی دیگر به منظور خرید از بازارچه کالاهای خارجی و تاناکوارای این شهرستان را به عنوان یکی از مقصدهای خود در سفرهای نوروزی انتخاب می کنند.
مهاباد با داشتن 92 اثر تاریخی ثبت شده ملی، سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین المللی و سایت پرنده نگری کانی برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره قا، برده کنته و مسجد جامع یکی از مهمترین قطب های گردشگری در غرب کشور به شمار می رود و به نگین گردشگری آذربایجان مشهور است.
امسال پیش بینی می شود با توجه به وضعیت مطلوب آب و هوایی، شمار مسافران و گردشگران نوروزی افزایش پیدا کند و لازم است مسوولان شهرستان قبل از آغاز این سفرها هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام دهند.
دفتر ایرنا نیز در مهاباد برای بررسی این موضوع میزگردی را با حضور غلامرضا عبده سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمال بهمن یار دبیر ستاد اسکان فرهنگیان آموزش و پرورش، سرهنگ علیرضا پاک منش معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی، منصور صداقت رییس هلال احمر و عزیز عزیزنژاد مسوول واحد روابط عمومی شهرداری مهاباد برگزار کرد.
ظرفیت های اقامتی، زیباسازی شهری، آمادگی های امدادگران و عوامل راهنمایی و رانندگی و تلاش جمعی مسوولان شهرستان برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در این میزگرد بازگو شد.

** اماکن اقامتی مهاباد 417 تخت فعال دارد
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در این شهرستان پنج هتل، سه مهمانپذیر، یک هتل آپارتمان و سه اقامتگاه بوم گردی فعال است و این اماکن در مجموع 417 تخت فعال دارد.
غلامرضا عبده افزود: هتل های مهاباد دارای درجه های یک تا چهار ستاره بوده و در مجموع دارای 135 اتاق و 331 تخت فعال بوده و سه مهمانپذیر با درجه ممتاز دارای 56 اتاق با 147 تخت و هتل آپارتمان این شهر دارای 12 سویت و 36 تخت است.
وی اضافه کرد: در بخش گردشگری روستایی نیز سه اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان فعال است که در نوروز امسال برای اسکان و پذیرایی از علاقه مندان دایر خواهد بود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد افزود: در بخش مرکزی این شهرستان نیز چهار روستای توت آغاج (درخت‌های توت قدیمی)، روستای سهولان (غار آبی تاریخی سهولان)، روستای اگریقاش (گور دخمه سنگی فخریگاه)، قره داغ ( تالاب کانی برازان) روستا‌های هدف گردشگری است.
عبده گفت: در نوروز سال 1397 در مجموع 52 هزار نفر در مراکز اقامتی مهاباد اسکان داده شدند که در مقایسه با سال قبل 65 درصد افزایش داشت و در طول این ایام 467 هزار نفر از جاذبه های گردشگری این شهرستان بازدید کردند که در مقایسه با سال قبل 45 درصد افزایش یافته بود.
وی یادآور شد: برنامه های فرهنگی نوروزگاه، نمایشگاه صنایع دستی، بازدیدهای مشترک از مراکز اقامتی و غذاخوری ها، برپایی سیاه چادر، تورهای گردشگری برای اقشار مختلف از جمله سالمندان و معلولان، راه اندازی اتوبوس گردشگری، آماده سازی اماکن گردشگری و موزه مردم شناسی برای استقبال از مهمانان نوروزی بخشی از برنامه های این اداره در ایام نوروز است.

** 152 کلاس برای میهمانان نوروزی مهاباد تجهیز می شود
دبیر ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد گفت: ستاد اسکان فرهنگیان این شهرستان 15 مدرسه با 152 کلاس را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی تجهیز می کند.
کمال بهمن یار اظهار داشت: این مدارس جزو مدارس تازه ساخت آموزش و پرورش است و به تیپ های مختلف شامل ویژه، الف و ب تقسیم بندی می شود.
وی اضافه کرد: در کلاس های تیپ ویژه امکاناتی مانند تخت، پتو و بالش، تلویزیون و یخچال در کلاس ها وجود دارد و کلاس های تیپ الف نیز به تمام این امکانات به جز تخت تجهیز شده و در تیپ ب نیز تلویزیون و یخچال به صورت عمومی است.
بهمن یار گفت: 2 مدرسه دیگر با 30 کلاس درس برای مواقع ضروری مشخص شده که اگر تعداد میهمانان نوروزی افزایش پیدا کند، پذیرش در این 2 مدرسه نیز انجام می شود.
وی اظهار داشت: ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا میهمانان نوروزی با خاطره های خوبی این شهرستان را ترک کرده و در سال های آینده نیز مهاباد را برای مسافرت انتخاب کنند.
دبیر ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد در خصوص تعداد میهمانان نوروزی سال 1397 نیز گفت: در نوروز امسال در مجموع 165 کلاس در 15 مدرسه برای پذیرش میهمانان نوروزی تجهیز شده بود که 33 هزار و 140 نفر روز در این شهرستان اسکان یافتند.

** آماده سازی فضای شهر و بوستان ها
مسوول واحد روابط عمومی شهرداری مهاباد نیز در این میزگرد گفت: شهرداری به سبب مسوولیت ذاتی خود در مدیریت شهری با تمام امکانات و تجهیزات خود در بخش های خدماتی، عمرانی و آتش نشانی در صدد ارایه بهترین خدمات به هموطنانی است که در ایام نوروز خواهان سفر به این شهرستان هستند.
عزیز عزیزنژاد ادامه داد: هر سال قبل از فرارسیدن ایام نوروز کمیته های 10 گانه ستاد مسافران نوروزی تشکیل می شود که شرح وظایف ساماندهی امور شهرداری و دهیاری ها با ابلاغ فرمانداری بر عهده این نهاد خدماتی است.
وی با اشاره به اینکه کمیته برنامه ریزی و آمار نیز به طور اختصاصی در شهرداری تشکیل شده است، بیان کرد: از 15 اسفندماه به مدت یک ماه هرگونه حفاری در سطح شهر قطع خواهد شد و عملیات لکه گیری، تنظیف و پاکسازی معابر و خط کشی خیابان ها در این تاریخ آغاز خواهد شد.
عزیزنژاد اظهار داشت: تزیین و زیباسازی معابر، راه اندازی تمامی آب نماهای سطح شهر و پارک و فضاهای سبز و بازسازی پنل های برق در بوستان های ملت و سید قطب برای شارژ وسایل الکترونیکی مسافران نوروزی از دیگر اقدامات شهرداری است.
به گفته وی تهیه و توزیع نقشه طرح تفصیلی شهر، توزیع برشورهای مخصوص معرفی اماکن دیدنی، تاریخی شهر و ویژه چهارشنبه سوری در بین شهروندان، ساماندهی نیروهای مستقر در مبادی خروجی شهر با جلیقه های مخصوص جهت توزیع کیسه های زباله مخصوص روز 13 بدر نیز در ایام تعطیلات انجام خواهد شد.
مسوول واحد روابط عمومی شهرداری مهاباد با بیان اینکه این نهاد افزایش 30 درصدی تعداد مسافران نوروزی نسبت به سال قبل را پیش بینی کرده، اضافه کرد: امسال شهرداری آماده تر از سال های قبل تمهیدات لازم را برای جلب رضایت خاطر شهروندان و مسافران در دستور کار قرار داده است.
عزیزنژاد، مکان یابی برای استقرار مسافرانی که در مکان های فضای سبز اقدام به نصب چادر و استقرار می کنند را از نیازهای فعلی مهاباد عنوان کرد، گفت: شناسایی اماکنی برای مسافرانی که در چادرهای خود اقامت می کنند برای اسکان گردشگران به ستاد ساماندهی مسافران نوروزی پیشنهاد شده است و تلاش می کنیم محلی را برای رفاه گردشگران و برقراری امنیت کامل هموطنان معرفی کنیم.
وی یادآور شد: طرح تشدید جمع آوری سگ های بلاصاحب در سطح شهرستان و انتقال آنان به مرکز نگهداری این سگ ها نیز آغاز شده است و تا قبل از شروع شدن ایام تعطیلات به پایان خواهد رسید.

** راه اندازی پایگاه های امداد و نجات و راهنمایی مسافران
رییس هلال احمر مهاباد گفت: این اداره به مدت 20 روز از 25 اسفند تا 15 فروردین طرح امداد و نجات و راهنمایی مسافران نوروزی در ورودی شهر را اجرا می کند.
منصور صداقت با بیان اینکه 60 نفر امدادگر و داوطلب آموزش دیده آماده خدمات رسانی به مسافران در ایام تعطیلات نوروزی هستند، اضافه کرد: امسال یک پایگاه راهنمای مسافران نوروزی در داخل شهر و 2 پایگاه امداد و نجات نیز در محورهای کله گاوی، سه راهی دارلک مستقر می شوند.
وی با بیان اینکه چهار نفر به صورت شیفتی و آماده باش در طول 24 ساعت در هر پایگاه حضور خواهند داشت، ادامه داد: استقرار پایگاه در جاده مهاباد – بوکان و محور غار آبی سهولان به سبب تردد زیاد گردشگران و مسافران نوروزی و سخت گذر بودن این مسیر از نیازهای اصلی برای اجرای طرح امداد و نجات است که با برنامه ریزی انجام شده تلاش می کنیم با استفاده از پایگاه های نزدیک این محور نیز پوشش دهیم.
صداقت اظهار داشت: 2 دستگاه آمبولانس مخصوص عملیات امداد و نجات در پایگاه های «کله کاوی» و «سه راهی دارلک» برای ارایه خدمات در مواقع لزوم مستقر و آماده است.
رییس هلال احمر مهاباد در خصوص اسکان مسافران نوروزی نیز عنوان کرد: هلال احمر آمادگی دارد تا برای تمام مسافرانی که در محل های مشخص برای اقامت اسکان داده می شوند چادرهای ویژه اقامت با امکانات و تجهیزات کامل تامین کند.
صداقت با اشاره به اینکه هلال احمر از نظر امکانات چادر و استقرار مسافران کمبودی ندارد، بیان کرد: با ساماندهی اردوگاهی ویژه اقامت مسافران این نهاد مسوولیت تامین چادر مسافران را برعهده خواهد گرفت.
وی همچنین با انتقاد از مسیر و طرح ترافیک شهر مهاباد اظهار داشت: تردد در مسیرهای داخل شهری روان نیست و امکان راهنمایی مسافران سخت و زمانبر است.

** جریمه مسافران نوروزی محدود می شود
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مهاباد اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروز جریمه و اعمال قانون برای خودروهای میهمان محدود می شود تا آنان با خاطره خوبی این شهر را ترک کنند.
سرهنگ علیرضا پاک منش افزود: ماموریت مهم و اصلی پلیس در تعطیلات نوروز، خدمت رسانی گسترده با هدف برقراری نظم و تامین امنیت و آرامش برای شهروندان و گردشگران است.
وی با اشاره به آماده باش نیروهای پلیس با بهره مندی از تمامی امکانات در ایام نوروز، اظهار داشت: برقراری نظم و امنیت به منظور جلب رضایت حداکثری مردم مهمترین رویکرد پلیس در انجام ماموریت های محوله است.
وی افزود: از 25 اسفند سال جاری طرح ویژه گشت نوروزی اعم از تامین امنیت، نظارت بر اماکن تفریحی و تفرجگاهی و کنترل ترافیک آغاز می شود.
سرهنگ پاک منش اضافه کرد: به منظور پیشگیری از وقوع جرم، استقرار پلیس در ورودی شهر و بوستان ها، گشت نامحسوس و محسوس در شهر، تقویت پست های بازرسی و گشت خودرویی و کنترل و بازدید از بازارچه و تاناکورا صورت می گیرد.
وی کسب رضایت مردم و جلب اعتماد عمومی را مهمترین ارمغان ماموریت های انتظامی دانست و گفت: پلیس به دلیل ارتباط مستقیم و دایمی با مردم باید اصل عطوفت و مهربانی را با تاکید بر اقتدار، سرلوحه ماموریت های خود قرار دهد.
وی یادآور شد: به منظور پیشگیری از وقوع جرم و کاهش سرقت در اماکن عمومی ادارات و واحدهای مسکونی، ارایه آموزش های همگانی و هشدارهای پلیسی از سوی معاونت اجتماعی این فرماندهی در تعطیلات نوروزی انجام می شود.
سرهنگ پاک منش همچنین از عموم شهروندان خواست هرگونه موارد مشکوک را برای پیگیری و اقدام سریع پلیس از طریق سامانه 110 گزارش کنند.
در این میزگرد تشکیل کمپ های ویژه اسکان میهمانان نوروزی در یک یا 2 نقطه از این شهر با توجه به گردشگرپذیر بودن این شهر به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی پیشنهاد و با استقبال حاضران مواجه شد تا در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی این شهرستان مطرح شود.
به گزارش ایرنا وجود جاذبه های گردشگری متنوع و متعدد به همراه فرهنگ عجین شده مهمان نوازی در بین مردم این شهرستان هر ساله باعث می شود شمار زیادی از مسافران از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه نیز به مهاباد سفر کنند.
بدون شک حضور میهمانان نوروزی در این شهرستان می تواند فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ غنی مردم، شناسایی ظرفیت ها و حتی جذب سرمایه گذاران باشد و لازم است در این ایام دستگاه های مختلف اجرایی با هماهنگی و همکاری ضمن برقراری امنیت، خدمات رسانی مطلوب و کاهش مشکلات در راستای چنین اهدافی عمل کنند تا مسافران و میهمانان نوروزی مهاباد سال های آینده نیز این شهرستان را به عنوان مقصد مسافرت های خود انتخاب کنند.
9903/3020/6185/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


سفر نوروزی


تسهیلات سفر


مهاباد