گردشگری و توریسم

نوروز؛ عامل برقراری گفتمان دیپلماسی فرهنگی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان روز پنجشنبه در آیین بین المللی « جهان نوروز» گفت: تا آنجا که در تاریخ اقوام مختلف آمده، جوامع انسانی به‏ تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود هر یک، روز خاصی در سال را جهت‏ یادآوری و تجدید خاطره نسبت ‏به موضوعات ویژه ‏ای که در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی‏ داشته، مشخص می کنند و هر سال مراسم ویژه‏ ای به آن مناسبت ‏برگزار می ‏کرده و آداب و رسوم خاصی را انجام می ‏دادند.
مونسان افزود :در قرآن کریم وقتی یاران حضرت عیسی(ع) سفره‏ای آسمانی را آرزو نموده و به‏ عنوان آیه و نشانه الهی می ‏طلبند حضرت عیسی(ع) از خداوند می‏ خواهد که منتی برآنها نهاده و روزی آسمانی به آنان عنایت کند تا آن روز را عید امت قرار دهند وهمواره سالروز آن را پاس دارند .
وی اضافه کرد: علامه طباطبایی(ره) در این خصوص آورده اند که خصوصیت عید این است که زمینه وحدت کلمه و تجدید حیات اجتماعی و نشاط وسرزندگی می‏ آفریند و هر بار که فرا می ‏رسد عظمت دین را تجدید می ‏کند.
وی اضافه کرد: سخن مرحوم‏ علامه در اینجا شبیه سخن دیگر ایشان در ذیل آیه 5 از سوره ابراهیم در مورد ایام الله است، که می‏ گوید: گرچه همه روزها به خدا منسوب است اما این آیه ‏اشاره به روزهای ویژه ‏ای دارد که در آن روزها آیات و علائم سلطنت و قدرت الهی‏ ظهور یافته و حادثه خاصی در تاریخ آن امت اتفاق افتاده و یا نعمت های ویژه الهی ‏تجلی یافته است.
معاون رئیس جمهور گفت: اگر بتوان ‏قواعد نجومی را نشانه‏ های دقیقی برای حوادث طبیعی شمرد و سرآغاز فصل بهار را همان روزی شمرد که سیر اعتباری آفتاب در برج اعتباری حمل قرار می‏‌گیرد آنگاه ‏می‏‌توان گفت که عید نوروز نیز جزو اعیادی است که سالیانه تجدید می‌شود و سنتی‏ تاریخی برای یک حادثه متجدد و متناسب با تجدید حیات طبیعت است.

** نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری است
مونسان افزود: در تاریخ بشریت و از جمله در تاریخ پر فراز و فرود کشور ما آیین‌ها و رسوم‌های متعددی بودند که نتوانستند در آزمون‌ های زمان زنده بمانند.
وی گفت: نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری است که هیچ آیینی و هیچ اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم رنگ سازد. آیینی که دین مبین اسلام هم از در همزیستی و همدلی با آن برآمد و گره‌ای مبنایی و مستحکم میان آنها زده شد.
وی افزود: نوروز نه نماد ناسیونالیسم است که همدلی و هم‌گرایی نوع بشر را می طلبد و آرزو می‌کند و نه رنگی از تعصب و خشونت دارد که بانگ صلح برمی دارد و آواز دوستی سر می دهد.
مونسان افزود: نوروز نه صرفا تعلق به قومیتی خاص دارد که کدام قومی را در جهان سراغ نداریک که دل به مفاهیم و ارزشهای انسانی آن نباخته باشد؛ از خاور اروپا تا مدیترانه، از آسیای میانه تا خاور دور، از کردها و ازبک ها تا عراق و شام، از غرب چین تا آناتولی‌، از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین‌النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه های شمالی قفقاز بزرگ در شمال و آسیای صغیر در شمال غربی، تاریخ بلند خود را در نوروز زنده نگه داشته اند.
وی افزود: نوروز جشن بزرگ سرسبزی طبیعت است که تا طبیعت هست ماندگار است. آیینی که مفتخر است به پایگاه نیرومند تمدنی خود در تاریخ بشریت. یکی از کهن‌ترین میراث‌های بشری که در سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به ثبت رسید. آیین ثبتش هم، چون فلسفه نوروز، در همدلی و همبستگی ریشه دارد.
وی نتیجه مشترک نوروز را همگرایی ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه دانست.

** نوروز و رونق گردشگری
مونسان با اشاره به جنبه‌های اقتصادی و تجاری پُررونق و پُرتحرک و سفره‌ رنگارنگ نوروز گفت: دستکم جمعیتی چهارصد میلیون نفری از این بازار ارتزاق می کنند.
معاون رئیس جمهوری گفت: این بازار طیف وسیعی را از حمل و نقل گرفته تا نساجی و پوشاک،ا ز صنایع دستی و مایحتاج زندگی تا صنایع شیرنی پزی و تنقلات همچنین از صنعت هتلداری و رستوران تا تجارت و کشت گل، همه را شامل می شود.
وی ادامه داد: همه اینها یعنی رونق گردشگری میان کشورهایی که نوروز را می ستایند. علقه ای مشترک که به همگرایی ملتها منجر می شود. وجه مشترکی که می‌توان از آن به عنوان یک عامل فرهنگی- سیاسی برای برقراری گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در راستای همگراییهای منطقه ای بهره گرفت.
وی افزود: نوروز می تواند آغازی باشد برای بازیابی هویت سیاسی مردم و اندیشه سیاسی دولت های منطقه در جهت هم سانی، دوستی و اتحاد.
وی با بیان این که نوروز را با همراهی و همدلی 12 کشور به ثبت جهانی رساندیم، افزود: آیین‌های دیگری همچون یلدا، عود، عروسک های بدون صورت، نقره‌کاری و سوزن‌دوزی را نیز به اشتراک و فراخوان گذاشته‌ایم تا سایر کشورها به ما بپیوندند، چراکه باور ما این است که هیچ‌ چیز همچون آیین‌های مشترک و امید‌آفرین نمی‌تواند ضامن صلح و دوستی میان ملل و دعوت به گفتمان میان جهانیان باشد.
وی ادامه داد: از کشورهای عضو پرونده نوروز دعوت می‌کنم با برنامه ریزی برای همکاری‌های مشترک و تعریف رویدادهای بین‌المللی همچون نمایشگاه ها و هفته‌های فرهنگی با محوریت نوروز، حق جهانی بودن این میراث ارزشمند و آیین‌های جذاب آن را به جا آورند و نشان نوروز را در عرصه صنعت گردشگری شکوفا کنند.
وی گفت: این جشن بزرگ باستانی ظرفیت بالقوه عظیمی برای جلب و جذب گردشگران سراسر جهان و رونق این صنعت در کشورهای عضو پرونده نوروز دارد.
آیین بین المللی «جهان نوروز» امروز پنجشنبه در سالن همایش های برج میلاد با همکاری سازمان میراث فرهنگی، و کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد.
در این آیین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و شهیندوخت مولاوردی دستیار پیشین رییس جمهوری در امور شهروندی به همراه دیگر مسئولان کشور و سفرای کشورهای مختلف حوزه نوروز حضور داشتند.
فراهنگ**3377** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نوروز


یونسکو