اماکن دیدنی ایران

28 خانه موجود در بافت تاریخی شیراز با سرمایه بخش خصوصی ساماندهی می شود


چارتر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از دفتر پایگاه خبری-تحلیلی «توریسم آنلاین» در شیراز بازدید کرد.

در این بازدید مصیب امیری با فعالیت های این پایگاه خبری-تحلیلی در استان فارس و شهر شیراز آشنا شد.
در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی فارس در پاسخ به سوال خبرنگار توریسم آنلاین در رابطه با عدم برگزاری مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی شیراز گفت: در رابطه با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شیراز، قبلا به صورت گسترده اطلاع رسانی شده بود و این نمایشگاه به صورت سالانه در همین مقطع زمانی برگزار می شود و در زمره نمایشگاه های ثابت میراث فرهنگی است؛ اما در رابطه با عدم برپایی مراسم افتتاح باید این مطلب را بیان نمود که متاسفانه بنده هم امسال و هم سال گذشته به طور همزمان در مراسمی دیگر در شهرستان مُهر حضور داشتم و وقتی مدیر دستگاهی در مراسم افتتاح رویدادی حضور نداشته باشد سوالهای متعددی ایجاد خواهد شد و صورت درستی نخواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: اما از دیدگاه بنده مراسم افتتاحیه یا اختتامیه چندان مهم نیست و باید به اصل این نمایشگاه توجه ویژه ای داشت.

امیری در رابطه با چگونگی نمایشگاه صنایع دستی در شیراز گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مقیاس ملی کار سخت و زمان بری است، اما  هم زمان با برپایی این نمایشگاه، نمایشگاه دیگری نیز در شهرستان مُهر برپا شده که در شیراز 226 غرفه و در مُهر 50 غرفه برپا شده است.

وی افزود: در حالت کلی اتفاق هایی که در حوزه صنایع دستی افتاده با صرف زمان طولانی بوده است و این زحمات و دستاوردها را نباید با برگزار نشدن یک مراسم افتتاحیه قیاس کرد.

امیری خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به دلیل ثابت بودن زمان برگزاری و اینکه نزدیک به نوروز برگزار می شود مخاطبین زیادی را در آستانه سال نو به خود جذب می کند و نقش تاثیرگذاری در حوزه صنایع دستی استان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بیان کرد: در راستای رونق صنایع دستی در استان می توان به این موضوع اشاره کرد که در دو ماه گذشته چیزی در حدود چهار میلیارد تومان صنایع دستی استان فارس خریداری شده است و این خرید به صورتی بود که به بسیاری از صنعتگران ما سفارش داده شد که تا سال آینده محصولاتشان خریداری بشود.

وی افزود: با توجه به زمینه های خوبی که در استان از لحاظ تعداد هنرمندان و صنعتگران وجود دارد،خوشبختانه خیلی مشکل فروش صنایع دستی استان را نداریم.

میراث فارس

امیری گفت: ما در حوزه صنایع دستی باید به سمتی حرکت کنیم که دیگر چنین نمایشگاههایی مدنظرمان نباشد و بیشتر صنایع دستی خود را به صورت فروش اینترنتی عرضه کنیم و در این راستا بازاریابی کرده و ایجاد اشتغال نماییم.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در رابطه با تخریب بافت تاریخی شیراز اظهار داشت: میراث فرهنگی هیچ گاه در مقابل تخریب بافت تاریخی شیراز سکوت نکرده است، اگر شما نیم نگاهی به این بافت قدمت دار بیندازید متوجه می شوید که در هر بافتی به صورت خواسته یا ناخواسته تخریب صورت می گیرد. اما هر جا در سالهای گذشته تخریبی انجام شده،میراث فرهنگی واکنش جدی نشان داده و باعث شده جلوی بسیاری از تخریب های ثانویه گرفته شود.

امیری افزود: اگر به سال های قبل تر مثل سال 1376 برگردیم متوجه می شویم که تخریب هادر بافت تاریخی خیلی زیاد بوده است و اگر در حال حاضر نسبت به آن زمان مقایسه ای داشته باشیم درمی یابیم که در زمان حال جلوی بسیاری از تخریب ها گرفته شده و کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ما اصولا اعتقاد داریم که بافت تاریخی شیراز یک سرمایه است و خیلی از خانه هایی که در بافت تاریخی شیراز هستند این قابلیت را دارند که با مرمت یا بازسازی آنها و دادن کاربری مناسب به این خانه ها بتوانند ایجاد شغل کنند.

وی با بیان اینکه به طور مثال بیش از 50 اقامتگاه بوم گردی و سنتی در بافت تاریخی شیراز یاافتتاح شده اند یا در مرحله صدور مجوز هستند گفت: از این خانه ها می توان به عنوان یک داشته برای ایجاد شغل استفاده کردو به جای اینکه افراد شروع به ساخت وساز جدید برای ایجاد هتل یا هتل آپارتمان نمایند،خیلی از این خانه ها این ظرفیت را دارند که مورد بهره برداری مفید قرار بگیرند.

امیری اضافه کرد: تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نیز تمایل به اقامت در این خانه های تاریخی و سنتی را دارند.
وی ادامه داد: با این رویکردی که میراث فرهنگی در پیش گرفته است،انگیزه تخریب حتی برای مردم عادی نیز کمرنگ شده و به این باور رسیده اند که خانه های خود را به جای رها کردن مرمت کنند و به بهره برداری برسانند.
این مسئول میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه هر چند ما برای خانه های تاریخی که در تملک میراث فرهنگی بود چند بار فراخوان زدیم و حتی تفاهم نامه ای با شهرداری امضا کردیم که بنا به ملاحظاتی شهرداری آن کار را انجام نداد گفت: همین موضوع خانه های تاریخی دوباره مدنظر قرار گرفته افزود: فراخوانی داده شده که اگر سرمایه گذاری تا آخر امسال پیدا شود،28 خانه موجود در بافت تاریخی شیراز ساماندهی می شود که 17 خانه از این تعداد غیرتاریخی است که سرمایه گذار می تواند برای آن برنامه ریزی کند و 11 خانه تاریخی دیگر به صورت یک مجموعه تاریخی برای ایجاد،سفره خانه،اقامتگاه سنتی و…. دیده شده است که امید داریم به زودی اتفاق های خوبی در این راستا روی بدهد و مردم ترغیب شوند که این بافت را بیش از پیش حفظ کنند.