گردشگری و توریسم

آئین ها عامل تقویت حیات فرهنگی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید احمد محیط طباطبایی روز چهارشنبه در همایش آئین، صلح و تنوع فرهنگی با اشاره به فعالیت ها ی صورت گرفته در قالب برگزاری نشست ها، همایش ها و انتشارات در این حوزه به همت پژوهشکده مردم شناسی، گفت: تمامی این رویداد ها یک هدف را دنبال می کنند و آن این است که به یاد ما بیاورند در سرزمینی زندگی می کنیم که تنوع اقلیمی در آن منجر به ایجاد تنوع فرهنگی بزرگی شده است.
وی افزود: از دل این تنوع فرهنگی به یک هویت ملی رسیده ایم که اساس این به هم پیوستگی و وفاق است و ایران را به عنوان یک فرهنگ تاریخی نشان می دهد.
محیط طباطبایی همچنین با اشاره به حوادث و تحولات یکصد سال اخیر که به سمت تمرکز مرکزیتی و یکسان سازی فرهنگی پیش رفته، این امر را سیاستی اشتباه دانست که باعث ایجاد مشکلات زیادی در زمینه امنیت و وفاق ملی شده است.
به گفته وی، آئین برگرفته از باور و اقلیم زمانی به حیات خویش ادامه می دهند و شاهد برپایی آن هستیم که نیاز شکل گیری آن وجود داشته باشد یعنی اگر آیین ها در طول زمان مرتب تکرار شده اند انسان ها نیازمند برپایی آنها بوده اند.
طباطبایی در عین حال گفت: آئین ها با توجه به تنوع فرهنگی شکل های گوناگون می یابند ولی از یک ریشه یکسان برخوردارند و به همین علت است که یک آیین مانند نخ تسبیح تمام دانه ها را به هم پیوند می زند و در یک زنجیره مشترک قرار می دهد.
وی با بیان اینکه ما از یک فرهنگ تاریخی و مشترک برخورداریم که بر اساس تمام ویژگی های اقلیمی کشور شاهد تنوع در آن هستیم که سرمایه اصلی ادامه حیات و استمرار ما است، تصریح کرد: یکی از مواردی که به این حیات فرهنگی قوت می بخشد برگزاری آیین هاست که یک فرد از لحظه تولد تا مرگ آن را تجربه می کند.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


همايش صلح


آيين ها