گردشگری و توریسم

روز ‘سنه ‘ در تقویم کشور ثبت می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم زارعی روز دوشنبه در همایش و کارگاه یک روزه خلاقیت با آجر در دانشگاه کردستان، اظهار داشت: آثار به جا مانده از قبرها و گورستان های چند هزار ساله شهرستان سنندج نشان می دهد که این شهر از قدمت زیادی برخوردار است.
وی افزود: با توجه به شواهد تاریخی، با وقوع زلزله ای در قرن 6 هجری قمری شهر با خاک یکسان و برای مدتی متروکه می شود که پس از آن خاندان اردلان به فرمان شاه صفی با ایجاد چهار قلعه در سلیمانیه، سنندج، مریوان و پالنگان در یک مسیر ارتباطی و ایجاد شهری درمحوریت آن ، شهر سنندج دوباره احیا می شود.
وی با بیان اینکه قلعه های ایجاد شده در استان اهمیت ویژه ای دارند، تصریح کرد: بررسی های انجام شده در چهار قلعه پالنگان، حسن آباد، زند و ایمام نشان میدهد که معماری این بناها کوه پایه ای بوده و کهن دژ هستد.
فرماندار سنندج با اشاره به دستورساخت شهر سنندج توسط شاه صفی در 6 اردیبهشت سال 1046 شمسی، گفت: از سال آینده ششم اردیبهشت در تقویم مناسبت های کشور به نام ‘سنه’ (نام شهر سنندج به زبان کردی) نامگذاریو در این روز برنامه های متنوع نمایشی و موسیقی اجرا می شود.
زارعی افزود: در هنگام ساخت شهر سنندج کنونی از معماران اصفهانی کمک گرفته شد و این شهر به سبک معماری اصفهانی و با آجرنما ساخته شد.
فرماندار سنندج افزود: در سنندج آجر به عنوان مصالح ساختمانی اغلب نماها و برای سرعت بخشیدن به کار مورد استفاده قرار میگرفت و استفاده از آجر به طور ویژه در اواخر دوره پهلوی آغاز می شود.
وی افزود: بخش عمده معماری غربی ایران بیشتر از کارت پستال هایی که از خارج وارد کشور می شد الهام گرفته شده و پس از مدتی به یک نوع هماهنگی در معماری ایرانی و غربی رسیدیم اما اکنون معماری این منطقه همخوانی با یکدیگر ندارند و هرکدام ساز خود را می زنند.
این مسئول در ادامه با یادآوری نام معماران بزرگ کردستانی، تصریح کرد: ابراهیم مختارپور معمار حرفه ای بود و بناهای زیادی را در سنندج ساخته است که از جمله آنها می توان به ساختمان شهرداری سنندج اشاره کرد که از سنگهای تراشیده شده به صورت استادانه ای بهره جسته است.
زارعی تصریح کرد: در هردوره ای معماران فرزندان زمان خویش بوده اند اما اکنون سنندج پر از نماهای رومی شده است و امیدواریم روزی معماری ایران را به این نوع معماری ترجیح دهیم.
وی در پایان به سردرهای زیبای بناهای سنندج اشاره کرد و گفت: سردرهای زیبایی در سنندج وجود دارد که بسیاری از آن در حال نابودی است و مرمت و نگهداری این سردرها ضرورت دارد.
9937 / 3034

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز سنه


میراث فرهنگی


بنای تاریخی