گردشگری و توریسم

برندگان نخستین دوره جایزه تعالی گردشگری مشخص شدند

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار علمی ایرنا، رئیس دانشگاه‌ علم و فرهنگ در آیین اختتامیه این جایزه که عصر روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در جهان گفت: برای نجات اقتصاد کشور راهی جز توجه خاص به گردشگری نداریم.
دکتر سید سعید هاشمی با تاکید بر اهمیت نقش گردشگری در مجموعه اقتصاد کشور اظهار داشت: این حوزه باید برای مسئولان جزو سه اولویت نخست کشور قرار گیرد.
رئیس پارک علم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه یادشده نیز طی سخنانی با اشاره به پررنگ تر شدن نقش صنعت گردشگری در ادبیات مسئولان کشور اظهار داشت: مردم همواره خواهان افزایش کیفیت، رشد و پیشرفت به جلو هستند. جایزه تعالی نیز به معنی حرکت به جلو و پیشرفت است. تعالی گردشگری هم تعالی کشور را به دنبال خواهد داشت.
دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو ضمن اظهار امیدواری برای شرکت هرچه بیشتر اهالی صنعت گردشگری در این جایزه در سال‌های آینده افزود: این جایزه ترازویی برای دست اندرکاران این صنعت خواهد بود.

***تندیس تعالی به هیچ شرکت کننده ای تعلق نگرفت
در بخش پایانی مراسم رئیس هیات داوران جایزه ضمن برشمردن پیشینه مسابقات تعالی گردشگری در کشورهای دیگر گفت: این رقابت‌ها در ایران از سال 81 با مشارکت صنایع مختلف شروع شد.
علیرضا یاوری‌فر افزود: در سال جاری با حمایت سازمان‌ میراث‌فرهنگی، جهاد دانشگاهی و پارک علم‌ و فناوری‌های نرم اولین دوره جایزه تعالی در حوزه گردشگری برنامه ریزی و برگزار شد. امید است با برگزاری این جشنواره رهبری، مدیریت سازمانی و بحث‌های کلان منابع انسانی در این حوزه شکل بگیرد.
وی گفت: امسال بر اساس سیاست‌های شورای سیاست‌گذاری شرکت در نخستین دوره جایزه داوطلبانه بود و از میان بیش از 30 موسسه‌ای که مشارکت کردند 23 موسسه در نهایت پذیرفته شده و بر مبنای یک هزار نمره امتیاز ارزیابی و انتخاب شدند.
معاون پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز گفت: جایزه تعالی سه مرحله دارد؛ تعهد به تعالی، اشتهار به تعالی و تندیس تعالی. برای گرفتن هر کدام از این مدارج شرکت‌ها باید بتوانند امتیاز مشخصی را از سازوکار ارزیابی مسابقه دریافت کنند، هر کدام از این سه مرحله نیز به خودی خود شامل درجات مختلفی هستند که باز هم این درجات بسته به امتیاز کسب شده جایزه اهدا می شود.
مهدی عباسی گفت: بزرگترین تندیس این جایزه هم تندیس بلورین است که 800 تا 1000 امتیاز دارد. در سال اول برگزاری؛ یعنی امسال طی ارزیابی ما عمده شرکت کنندگان در جایزه در مرحله تعهد به تعالی قرار دارند که این مرحله یعنی 0 تا 250 امتیاز دارد. البته حدود 8 شرکت کننده توانستند دو الماس از ما امتیاز بگیرند و تنها یک شرکت کننده موفق شد سه الماس امتیاز دریافت کند».
وی افزود: بر این اساس در سال اول هیچ تندیس تعالی داده نشد. در واقع این مرحله اول رقابت بود که سال بعد کسی که مثلا درجه تعهد به تعالی از ما دریافت کرده می‌تواند به مدارج بالاتر برسد. برای این منظور هم تا 15 روز آینده کارنامه امتیازات را برای این شرکت‌ها ارسال خواهیم کرد و در آن‌ها به اطلاع شرکت ها می رسد در کدام قسمت‌ها ضعف دارند و به این ترتیب می‌تواند مشکلات خود را برطرف کرده و در نوبت درجه کیفی بهتری از ما دریافت کند.
به گزارش ایرنا، نخستین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری امسال با هدف تشویق شرکت‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی صنعت گردشگری در اعمال روش‌های نوین مدیریت گردشگری و شناسایی و بهبود نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود سازمان برگزار شد.
مطالعات اولیه این جایزه از سال ۱۳۹۲ در دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شده و مدل نهایی آن با حضور اساتید دانشگاهی و متخصصان صنعت گردشگری طراحی شده است.
این جایزه با اهداف ایجاد فضای رقابتی برای تعالی بنگاه‌ها و سازمان‌های حوزه گردشگری، تشویق بنگاه‌ها برای شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبودو اجرای پروژه های بهبود، ایجاد فضای مثبت، توام با خلاقیت و نوآوری و تبادل تجربیات موفق بنگاه‌های گردشگری، ارج نهادن به کارکنان سازمان‌های متعالی و بهره‌ور صنعت گردشگری و به رسمیت شناختن بهترین سازمان‌های خصوصی، دولتی یا غیرانتفاعی در زمینه گردشگری برپا شده است.
به گفته رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری امروزه بیشتر کشورهای دنیا با تکیه بر مدل‌های علمی، جوایزی را در سطح ملی و منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند که محرک سازمان‌ها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. برگزاری این جایزه و استفاده از مدل‌های علمی روز دنیا، خطوط راهنمایی برای سازمان‌های گردشگری ایجاب می‌کند تا پیشرفت‌ها و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه‌گیری کنند.
علمی**9224**1440

انتهای پیام /*


علمي آموزشي


استارتاپ


جايزه تعالي گردشگري