گردشگری و توریسم

گامی مهم و فراتر برای تقویت گردشگری کیش

به گزارش ایرنا، بازدیدها و گفتگوهای صورت گرفته و نشست های انجام شده غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد و هیئت همراه با مسئولان محلی بنادر مذکور از نگاه تحلیل گران و کارشناسان نشان دهنده رویکردی واقع بینانه برای تحقق بخشیدن به سیاستگذاری ها و گامی عملی در تقویت صنعت گردشگری به عنوان محور توسعه در کیش ،جزایر اقماری و مناطق همجوار است.
جزیره کیش به عنوان فعالترین منطقه آزاد، اکنون به قطب گردشگری کشور و منطقه تبدیل شده و بدون تردید حوزه گردشگری به عنوان محور توسعه این جزیره در کانون توجه قرار دارد، رویکردی که امروزه با توجه به شرایط خاص کشور از اهمیت راهبردی برخوردار است چراکه جزیره کیش در این مسیر گامهایی موفق برداشته و تجربه ای گرانسنگ درکار نامه خود دارد.
بدون تردید توفیق بیشتر در این مسیر نیازمند نگاهی جامع و فراتر است تا حلقه های پیشرفت حوزه گردشگری با تعمیم این تجربیات به مناطق و جزایر اقماری و بنادر مجاور تقویت شود .
از طرفی نگاه منطقه ای و جامع به توسعه متوازن بویژه در حوزه گردشگری از زوایای مختلف از اهمیتی خاص برخوردار است زیرا تکمیل این زنجیره نقشی موثر و پایدار در رونق هرچه بیشتر جزیره کیش دارد.
اکنون جزیره کیش در جایگاهی قرار گرفته که می تواند به عنوان موتور محرکه، موجب توسعه و تقویت گردشگری و رشد مناطق اطراف و جزیره های اقماری را فراهم نمایید و رشد متوازن گردشگری را در کل منطقه خلیج فارس رقم بزند.
در این زمینه کارشناسان امر معتقدند: رشد و توسعه هرمنطقه نیازمند رشد مناطق همجوار است به همین دلیل بنادر همجوار به لحاظ جاذبه ها و ساختارهای حمل و نقل مسافر و خدمات گردشگری نقشی مکمل برای جذب گردشگران به جزیره کیش دارند.
یکی از این بنادر چارک است که در ساحل خلیج فارس، مرکز بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است و حدود 6 هزار نفر جمعیت دارد. شهرستان بندرلنگه در 240 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
بندر چارک یکی از مبادی سفرها و حمل و نقل دریایی به جزایر خلیج فارس بویژه جزیره گردشگری کیش است. این بندر به خاطر حجم زیاد مسافر، در تمام فصول سال شاهد تردد کشتی هایی که مقصد اکثر آنها جزیره کیش است .
طبق آمارهای اعلام شده، سالانه 2 میلیون گردشگر و مسافر وارد کیش می شوند که حدود 70 درصد این مسافران از طریق بنادر دریایی عازم کیش می شوند.
فاصله دریایی بندر چارک تا جزیره کیش حدود 32 کیلومتر است که با شناورهای مخصوص حمل خودرو حدود 2.5 ساعت طول می کشد.
بنابر این تقویت ساختارهای و خدمات بندری و زیر بنایی در بندر چارک نه تنها موجب توسعه و رفع محرومیت از کل منطقه خواهد شد، بلکه جاذبه سفرهای دریایی را بیشتر و موجب تقویت گردشگری و رشد اقتصادی در منطقه بویژه جزیره کیش نیزخواهد شد.
همچنین بندر آفتاب در موقعیت طول جغرافیایی ۵۳ درجه و ۵۵ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۶ درجه و ۴۲ دقیقه واقع دربین روستاهای گرزه وکلات ، از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه ، در غرب استان هرمزگان و در فاصله ( ۱۸ کیلومتر ) به جزیره کیش قرار گرفته است .
این بندر به یکی از دروازهای سرزمین اصلی (غرب استان هرمز گان و استانهای فارس و اصفهان ) ، به آبهای خلیج فارس و منطقه آزاد کیش محسوب می شود. به همین جهت رشد و توسعه این بندر نیز در تکمیل حلقه های گردشگری خلیج فارس و بهره برداری از ظرفیتهای سیاحتی و تجارتی بویژه ظرفیتهای گردشگری دریایی نقشی مهم و اثر گذار دارد.
محمد سلطانمرادی 1339

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


جزایر اقماری


کیش