اماکن دیدنی ایران

پرونده ای ویژه درباره یک حرکت جنجالی در بازی تراکتور-استقلال/عکس


چارتر

دیروز کانال تلگرامی باشگاه استقلال فیلمی را منتشر کرد که در آن کاستا بازیکن تیم اتلتیکو مادرید حرکتی شبیه اشکان دژاگه بعد از گلزنی انجام داد و اخراج شد.

خبرورزشی: در بازی تراکتورسازی- استقلال، اشکان خورشیدی به اشکان دژاگه کارت زرد نشان نداد! جالب اینکه رفتار کاستا و دژاگه کاملاً شبیه هم بود. مشابه قضاوت اشکان خورشیدی هم در بازی‌های زیادی دیده شد؛ نمونه اش در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا. زمانی که مرتضی پورعلی‌گنجی دروازه عراق را باز کرد و بازی ۲-۲ شد به سمت تماشاگران ایران رفت و ایرانی‌ها او را در آغوش گرفتند، اما بنجامین داور سختگیر استرالیایی که می‌توانست مهرداد پولادی را اخراج نکند به مرتضی پورعلی‌گنجی کارت زرد نشان نداد. همچنین حکیم‌زیچ بازیکن آژاکس بعد از گلزنی در یکی از بازی‌ها به آغوش تماشاگران رفت، اما داور به او کارت زرد نشان نداد.
درآوردن پیراهن، تحریک تماشاگران و بالا رفتن از فنس، چون موجب برهم زدن نظم بازی می‌شود و می‌تواند سلامت بازیکن و تماشاگر را به خطر بیندازد اخطار دارد و اگر داور به اشکان خورشیدی اخطار نداده حتماً چنین درکی از رفتار اشکان نداشته است. اشکان بعد از گلزنی از پله‌های کنار زمین بالا رفت و درست کنار نرده ایستاد و از نرده بالا نرفت. از سویی بیشتر تماشاگران حاضر در استادیوم تماشاگران تراکتورسازی بودند و شادی بعد از گل اشکان به هیچ‌وجه تماشاگران استقلال را تحریک نکرد. البته اشکان اصلاً رفتاری از خود بروز نداد. تنها کنار نرده ایستاد و تماشاگران با یورش به سمت او، سر و صورت او را لمس کردند و این همه اتفاقی بود که در استادیوم تبریز رخ داد. شاید اگر داور دیگری بود برداشت متفاوتی می‌کرد و به اشکان کارت زرد نشان می‌داد، اما آنچه مسلم است اینکه این اتفاق نمی‌تواند بهانه خوبی برای توجیه بازی استقلال در برابر تراکتورسازی باشد. بازی‌ای که منجر شد استقلال ۳ امتیاز حساس را از دست بدهد. استقلال در جریان این بازی به طور جدی نتوانست موقعیت چندان خطرناکی روی دروازه تراکتورسازی ایجاد کند و تنها در یک موقعیت فرشید اسماعیلی اقدام به شوتزنی کرد و توپ از بالای دروازه به بیرون رفت. همه این‌ها به کنار، این وظیفه داور است که تشخیص دهد حرکت مهاجم بعد از گل زدن، تحریک تماشاگران و تیم حریف بوده یا نه و این تشخیص بر‌عهده شفر و دروازه‌بان تیم استقلال نیست و همچنین دیگر بازیکنان این تیم. استقلال دقایقی از بازی را قربانی اعتراض به داوری کرد. حتی در صحنه‌هایی که واضح بود استقلالی‌ها در قضاوت اشتباه می‌کنند. نمونه اش در صحنه‌ای که توپ به بیرون رفت و مشخص نشد پژمان منتظری به چه چیزی معترض است. به تصمیم درست کمک‌داور که گذشت توپ از خط را پرچم زد! به یقین اگر همین حرکت را مهاجم استقلال انجام می‌داد باید اذعان می‌کردیم حرکت او مستحق دریافت کارت زرد نبوده، چون برای شادی نزد هواداران خود رفته بدون اینکه در این مسیر تماشاگران تیم حریف را تحریک کند یا از فنس‌ها بالا برود. از همه مهم‌تر پیش از هر قضاوتی باید قوانین داوری را مطالعه کنیم. قرار نیست همه تصمیمات داور درست باشد. در همین جام جهانی دیدیم در چه بازی‌هایی علیرضا فغانی درست سوت زد، اما بهترین داوران خارجی مرتکب اشتباه شدند. قضاوت داور خارجی ملاک قیاس نباید باشد و آنچه باید مبنای قضاوت قرار گیرد قانون است. استقلالی‌ها باید این سؤال را از خود بپرسند: اگر اشکان دژاگه بازیکن استقلال بود و چنین رفتاری می‌کرد آیا باز هم مستحق دریافت کارت زرد بود؟
کارشناسان داوری پاسخ می‌دهند
آیا شادی گل اشکان دژاگه جریمه شخصی داشت؟
باشگاه استقلال با استناد به فیلمی از بازی‌های اروپایی که داور به دیگو کاستا به خاطر نوع شادی گلش و بالا رفتن از فنس اخطار می‌دهد، مدعی شده‌اند اشکان خورشیدی باید به اشکان دژاگه به خاطر بالا رفتن از نرده‌ها پس از گلزنی به استقلال کارت زرد می‌داد و اگر این کار را می‌کرد اشکان ۲ اخطاره و اخراج می‌شد. در این خصوص با تنی چند از کارشناسان داوری هم‌صحبت شدیم و از آن‌ها پرسیدیم آیا شادی گل دژاگه جریمه شخصی داشت؟ این پاسخ‌ها را بخوانید.
نوید مظفری: از فنس بالا برود اخطار دارد
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: اگر بازیکنی پس از به ثمر رساندن گل از فنس بالا برود از داور کارت زرد می‌گیرد. در جام ملت‌های آسیا (استرالیا)، مرتضی پورعلی‌گنجی برای شادی گل به عراق سمت تماشاگران رفت و آن‌ها را در آغوش گرفت، ولی از فنس بالا نرفت به همین دلیل اخطار نگرفت. نظر من این است که بازیکن در چنین شرایطی از داور کارت زرد دریافت خواهد کرد.
داود رفعتی: داور در اروپا اشتباه کرد!
رئیس دپارتمان داوری در این خصوص گفت: اگر در فوتبال اروپا داور تصمیم اشتباهی بگیرد آیا دلیل می‌شود که ما همان اشتباه را تکرار کنیم؟ خود من در جام جهانی ناظر بازی لهستان با یک تیم آفریقایی بودم که بازیکن لهستان بعد از گل برای شادی به سمت هواداران این تیم رفت و حتی مدل عکس سلفی هم گرفت، ولی داور هیچ اخطاری به او نداد. دژاگه سمت هواداران تراکتور رفت و شادی گلش هم مشکلی نداشت.
علی خسروی: حرکت اشکان کارت زرد نداشت
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: اگر بازیکن با شادی بعد از گل خود موجب تخریب سکو‌ها و یا برهم زدن نظم میان تماشاگران شود و یا از فنس بالا رفته و به میان هواداران برود باید با کارت زرد جریمه شود، اما در بازی تراکتورسازی و استقلال اشکان دژاگه پس از به ثمر رسیدن گل هیچ اقدامی که منجر به دریافت کارت زرد شود انجام نداد و نباید هم کارت زرد می‌گرفت.
نادر جعفری: حرکت دژاگه طبق قانون اخطار نداشت
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: حرکتی که اشکان دژاگه بعد از گلش به استقلال تهران انجام داد به هیچ عنوان مستحق دریافت کارت زرد نبود. قانون صراحتاً می‌گوید اگر بازیکنی از فنس بالا برود و حرکات تحریک‌آمیز انجام دهد و جو سکو‌ها را ملتهب کند، حرکتش اخطار دارد، ولی دژاگه فقط سمت نرده‌ها رفت و هواداران برای شادی او را در آغوش گرفتند.
رسول فروغی: من هم بود اخطار نمی‌دادم
کارشناس داوری در این خصوص به خبرورزشی گفت: اگر بازیکنی از فنس بالا رفته و آویزان شود و هواداران را تحریک کند حرکتش اخطار دارد. در گذشته دیده شده در پی هجوم هواداران به سمت بازیکن گلزن، انگشت طرف لای فنس گیر کرده و حتی قطع شده لذا قانون‌گذار چنین چیزی را در نظر گرفته است، اما حرکت دژاگه نه تحریک‌آمیز بود و نه از فنس بالا رفت، او فقط خودش را به نرده‌ها رساند و شادی کرد لذا من هم بودم اخطار نمی‌دادم.