اماکن دیدنی ایران

آغاز حذف زوائد بصری و مرمت سرای مشیر شیراز


چارتر

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز اعلام کرد که برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرمت و حذف زوائد بصری بنای تاریخی سرای مشیر در حال انجام است.

ایسنا: هادی شهدوست  در جمع خبرنگاران بیان کرد: مرمت و بهسازی سرای مشیر در فاز نخست شامل کف سازی، نورپردازی و رفع زوائد ظاهری بصری است و در فاز دوم تعمیر و بازسازی سرویس‌های بهداشتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این پروژه آبنما و حوض میانی حیاط سرای مشیر نیز بهسازی و مرمت خواهد شد، افزود: این مهم به فعالیت شبانه‌روزی تا پیش از ایام نوروز و ورود مسافران به اتمام می‌رسد.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز مرمت جداره‌های سرای مشیر را یکی از دغدغه‌های اولویت دار این مطنقه ذکر و خاطرنشان کرد: کاشی‌های هفت رنگ و معرق‌های کار شده در جداره‌ها در حال ریزش بود و احتیاج به مرمت داشت، از این رو با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس و زیر نظر ناظرین این اداره‌کل، مرمت جداره‌ها در حال انجام است.

شهدوست به جمع‌آوری بنرها و حذف زوائد بصری سرای مشیر نیز اشاره و اظهار کرد: سایبان‌ها و بنرهایی که توسط کسبه نصب شده‌اند، جمع‌آوری می‌شود تا جداره‌های زیبای این بنای تاریخی همراه با نورآرایی مناسب در معرض دید شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: تاسیساتی که در گذشته‌های دور در سرای مشیر کار شده بود و به علت فرسودگی به سازه اصلی این بنای تاریخی آسیب جدی وارد کرده که طی در مرمت و بهسازی تعویض شده‌اند یا در حال تعویض هستند. همچنین برای پایدارتر شدن این سازه نسبت به گذشته کانال‌های دفع نم نیز تعبیه می‌شود.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با بیان اینکه اداره‌کل اوقاف و میراث فرهنگی فارس نیز به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل بنا قول بهسازی پشت‌بام سرای مشیر را داده‌اند، گفت: بنای سرای مشیر اوقافی است و از این رو شهرداری، اداره‌کل اوقاف و اداره‌کل میراث فرهنگی با تعامل با یکدیگر اقدام به احیا و مرمت این بنای تاریخی گرفته‌اند و امیدواریم اوقاف و میراث فرهنگی نیز همچون شهرداری کار خود را آغاز کنند.

شهدوست همراهی و همگامی کسبه سرای مشیر را در بهسازی و مرمت سرای مشیر ضروری دانست و تاکید کرد: عملیات مرمت این بنای تاریخی از سوی شهرداری آغاز شده و انتظار است که سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در این مسیر با مجموعه مدیریت شهری همکاری کنند.