گردشگری و توریسم

تاکید بر رونق گردشگری قم در سال 98

به گزارش ایرنا، معاون امور زائران استانداری قم در این جلسه گفت: با توجه به این که ایجاد بازارچه صنایع دستی از مصوبه های سفر پر خیر و برکت سال 89رهبر معظم انقلاب به قم می باشد، باید در طرح های اقتصادی استان مورد توجه قرار گیرد.
یونس عالی پور افزود: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی با بخش خصوصی در حال توافق هستیم تا با همکاری هنرمندان از میان مجموعه های موجود استان، این امر محقق شود.
وی اضافه کرد: تنها کارگروهی که در حوزه نخبگان فعال است، کارگروه نخبگان حوزه گردشگری و صنایع دستی قم است و برای سوغات زائر برنامه خوبی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این کارگروه می تواند بستر لازم برای استفاده مناسب از ظرفیت های ملی صنایع دستی کشور را محقق نماید.

* رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: طرح الگوی کشت در قم که به عنوان نمونه کشوری انتخاب شده، بهینه سازی مصرف آب که جزو سیاست های اقتصاد مقاومتی در مصرف آب است و توسعه گلخانه ها باید در محرک های اقتصادی قم لحاظ شود.
محمدرضا طلایی افزود: هر سه طرح توسط بخش خصوصی اجرایی می شود و زمینه توسعه ای خوبی به همراه خواهد داشت.

* معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم نیز گفت: از نظر کارشناسی باید مقایسه ای بین سه سال قبل از تحقق اقتصاد مقاومتی و سه سال بعد از اجرای سیاست های آن صورت گیرد تا مسائل و مشکلات موجود مشخص شود.
حجت الاسلام والمسلمین سعید فراهانی فرد افزود: اگر در اقتصاد مقاومتی مساله شناسی صورت گیرد، دانشگاه می تواند مسائل را تبدیل به پایان نامه و رساله نماید که کمکی به سازمان های ذیربط می شود.

* رئیس جامعه هتل ها و هتل آپارتمان های قم نیز گفت: حدود یک سال است شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شده است و همه مسئولان در این استان بزرگ ترین تعامل را با بخش خصوصی داشته اند.
محمد تقی مستقیمی تصریح کرد: مصوبه های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی توسط تمام نهادهای قم به استثنای شهرداری اجرایی شده است.
وی همچنین خواستار توجه به هتل های یک، دو و سه ستاره در طرح اقتصادی استان برای سال آینده شد.

* کارشناس معاونت برنامه و بودجه شهرداری قم نیز گفت: شهرداری باید شهر را از طریق دریافت عوارض مدیریت کند و بودجه دولتی ندارد.
اصغر کاظمی با بیان این که شهرداری نمی تواند بدون دریافت عوارض شهر را کنترل کند، افزود: مشکلاتی که در شهر است نیز به واسطه این است که شهرداری نمی تواند از عهده هزینه ها برآید.

* رئیس انجمن صنفی مهمانپذیرهای قم نیز گفت: در استان قم 12 هزار تخت گردشگری وجود دارد که هفت هزار تخت قابل استفاده است و پنج هزار تخت نیاز به بازسازی و مرمت دارد.
حسین جزینی با بیان این که 20 هزار تخت گردشگری دیگر در قم نیاز است، افزود: بانک ها در پرداخت تسهیلات برای مرمت و بازسازی هتل ها همکاری ندارند و پروانه های تاسیسات گردشگری که باید سه ساله صادر شود، در قم عملی نشده است.

* رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی قم نیز گفت: تسهیلات با نرخ سود 18 درصد برای مجتمع های گردشگری منطقی نیست و تقاضا داریم تسهیلاتی ارزان تر برای این مجتمع ها در نظر گرفته شود.
سید جلال جلالی افزود: با وجود این که شعار استان «گردشگری محور توسعه استان» بوده، ولی این نگاه هنوز در دستگاه های اجرایی تبیین نشده است و تا زمانی که نگاه مدیران اجرایی تغییر نکند، مشکلات مرتفع نمی شود.
12 هزار تخت اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر و مجتمع های بین راهی در استان قم فعال است و به زائران و مسافران خدمت رسانی می کند.
در این جلسه مصوبه های جلسه های قبل ستاد اقتصاد مقاومتی بررسی شد و اولویت های استان قم در سال آینده مورد بررسی قرار گرفت.
/2085/ 1175

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگری


اقتصاد مقاومتی


قم