اخبار گردشگری

کنشگر محیط زیستی چه ویژگی هایی دارد

دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری معتقد است یک فعال محیط زیست برای موفقیت در این عرصه باید ویژگی هایی همچون صبوری و خردمندی داشته باشد، اما پیش از همه باید عنصری تاثیرگذار در خانواده باشد.

محمد درویش در مراسمی که خانه اندیشمدان علوم انسانی برای بزرگداشت این فعال محیط زیست با عنوان ‘شب درویش’ برگزار کرد، گفت: به زعم تمام تلخکامی ها، لکنت ها، کج فهمی ها و توهماتی که نسبت به فعالیت در عرصه محیط زیست وجود دارد، بی شک با صبوری در این راه موفق خواهیم شد.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: اگر صبور، خردمند، امیدوار باشیم و پیوسته بر دانش خود بیفزاییم و ناامید نشویم، می توانیم کشور را بسازیم، این درس بزرگی است که بعد از 31 سال حضور در عرصه طبیعت ایران به دست آوردم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: تمام کسانی که در حوزه کنشگری محیط زیستی حرکت می کنند به این مساله توجه داشته باشند که یک کنشگر واقعی محیط زیست و یک فعال مدنی که می خواهد به ارتقای سرمایه اجتماعی، تاب آوری سرزمین و ژینایی وطنش کمک کند، اول از همه باید یک عنصر بسیار موثر در خانواده خود باشد.

یک فعال محیط زیست اگر می خواهد یک فعال واقعی محیط زیست باشد باید اول از همه باعث افتخار خانواده خود باشد و این انرژی باعث می شود تا به وطن به عنوان یک هتل نگاه نکنم که اگر از ستاره هایش خوشم نیامد ترکش کنم بلکه تلاش می کنم تا بر ستاره های وطن اضافه کنم حتی اگر بی ستاره شوم.

کاوه فرهادی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران و فعال محیط زیست نیز در این مراسم گفت: تالس فیلسوف یونانی گفت آنچه مانند نخ تسبیح تمام حیات را به هم ربط می دهد آب است، موضوعی که محمد درویش به آن تاکید دارد.

در طول سال ها با حفر چاه های عمیق و احداث سدهای بزرگ مدرن شدیم اما یاد نگرفتیم به جای اینکه بیشتر مصرف کنیم، بیشتر تولید کنیم و با مصرف گرایی و اقتصاد بادآورده مدرن شدیم.

یاد گرفتیم نوسازی خود را با تقدم تفکر سازه ای در این سرزمین انجام دهیم و نتیجه این بود کسی کنشگرانه در برابر آن در مدت این چند سال نه نگفت اگر هم گفت با لهجه ای آرام، آهسته و در زرورقی از محافظه کاری بود اما درویش بر اعتقاد خود راسخ است و به راحتی نه می گوید.

محمد فاضلی استاد دانشگاه، جامعه شناس و رییس مرکز امور اجتماعی آب و انرژی نیز در این مراسم گفت: سه شنبه های بدون خودرو، همزیستی با طبیعت، مبارزه با بیابان زایی، جلب مشارکت مردم به زندگی محیط زیستی همه در سرزمین و زیستگاه درویش شدنی است.

محمد درویش، متولد ۴ بهمن ۱۳۴۴ در تهران، بیش از سه دهه از عمر را در کاویدن طبیعت ایران گذرانده و در این مدت بیشتر از هر کنشگری در حوزه محیط زیست محتوا تولید کرده و به صورت کتاب یا در روزنامه ها، مجلات تخصصی، رادیو، تلویزیون، سینما و تارنمای مهار بیابان زایی منتشر کرده است.

تارنمایی که یکبار در سال ۲۰۰۹ و بار دیگر در سال ۲۰۱۳ در اجلاس جهانی رسانه ها در بن جمهوری فدرال آلمان، به ترتیب رتبه سوم و اول را در بین همه تارنماهای محیط زیستی به خود اختصاص داد.

او گرچه عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری است و در کابینه نخست حسن روحانی در سمت مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خدمت کرده است، اما بیشتر به دلیل تبحر در ارایه موضوعات پیچیده محیط زیستی به زبان ساده، موثر و جذاب و نیز شجاعتش در بیان مسایل کسب شهرت کرده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.