گردشگری و توریسم

ساخت و سازهای حاشیه شهرها به بافت شمال کشور آسیب زده است

مهدی مجابی در حاشیه نشست تخصصی مدیریت بحران در بافت های تاریخی گیلان در لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: مغازه ها و دیواری از فروشگاه ها به طبیعت و بافت های تاریخی شمال کشور آسیب زده و جاذبه های طبیعی در پشت این دیوار پنهان است.
وی خاطرنشان کرد: از مسیر مازندران به گیلان دیواری از مغازه ، فروشگاه و فروشگاه های بزرگ بوجود آمده که مردم فقط متوجه این فروشگاه ها هستند و نمی توانند متوجه طبیعت و جاذبه های پشت این دیوارها باشند.
وی ساخت مغازه و فروشگاه ها را بزرگترین آسیب به شمال کشور دانست و اظهار داشت: ویلاسازی در شمال در ردیف همین دیوار قرار می گیرد و در استان مازندران هم اکنون تنها فعالیتی که مشاهده می شود، فعالیت فروشگاهی است و این وضعیت به بافت، منابع طبیعی و جنگلی آسیب زده که این آسیب در شهرهای مازندران به مراتب بیشتر است .
مجابی خواستار جلوگیری از این روند شد و تاکید کرد: گردشگری و برنامه های میراث فرهنگی در شمال کشور باید در راس برنامه های دیگر قرار بگیرند زیرا با این ساخت و سازها درآمدهایی هم که ایجاد شده ، در منطقه هزینه نمی شود و این نوع فعالیت ایجاد اشتغال را هم در بر ندارد.
وی یادآور شد:بافت های تاریخی شهرهای استان های گیلان ، مازندران و گلستان تاکنون وارد چرخه اقتصادی گردشگری نشده و از این به بعد این شهرها باید وارد چرخه اقتصادی شوند و فعالیت های خوبی در این زمینه ارایه کنند.
مجابی خاطرنشان کرد: وقتی که عرصه های گردشگری ساحلی در شمال کشور بسیار ضعیف عمل می کند و امکانات لازم در آنها وجود ندارد باید نسبت به بافت های تاریخی شهرهای شمال به منظور جذب گردشگر داخلی و خارجی برنامه ریزی شود.
وی با تاکید بر معرفی و نقش بافت های اقتصادی و گردشگری شمال ایران اظهار داشت: بافت طبیعی خیلی قوی و استثنایی داریم و این بافت در طول تاریخ یک فرهنگ پیوسته ای در سه استان شمالی کشور ایجاد کرده است .
مجابی ادامه داد: متاسفانه از لحاظ معرفی ثروت های فرهنگی در شمال کشور کار چندانی نشده و کاری که باید در شهرهای شمالی صورت گیرد استفاده از امکانات طبیعی از نظر اقتصادی و اجتماعی این مناطق است که امروز بافت های اجتماعی شهرهای شمال کشور باید وارد چرخه اقتصادی شوند.
این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: شرایط فرهنگی ما به گونه ای است که اگر بافت های تاریخی این مناطق وارد این چرخه شوند، موفقیت بیشتری از نظر گردشگر داخلی و خارجی فراهم می شود.
مجابی تصریح کرد: از نظر مسایل اقتصادی که بیکاری در این استان ها زیاد است و با توجه به تورمی که وجود دارد اقتصاد گردشگری می تواند راه حل خوبی باشد که شرط این کار نیز تهیه زیرساخت هاست و باید بتوانیم ارزش علمی این مناطق را تبیین کنیم .
وی نحوه مواجهه با این موضوع را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: بافت شمال کشور بافتی پیوسته است و در تبیین علمی شهرهای شمال باید این پیوستگی حفظ شود.
وی به آسیب ها و تخریب بافت های تاریخی اشاره و بیان کرد: خیابان کشی ها ، تخریب بافت ها و تجزیه بافت های شهرهای تاریخی به بافت تاریخی شهرهای ایران آسیب زده و بافت ها در شهرهایی نظیر تهران ، اصفهان و یزد به مانند جزیره ای عمل می کنند و به موضوع ترافیکی و به مناطقی بسته تبدیل شده اند.
مجابی یادآور شد: اقدامات برنامه ریزی شده ناصحیح و غلط در بیشتر شهرها با بافت تاریخی ایران وجود دارد و بی توجهی به زندگی مردم در این مناطق دیده می شود ؛ از این روز لازم است همه راه های علاج آنها مورد مطالعه قرار گیرد تا در نهایت در مرکز تاریخی این شهرها به یک بافت تاریخی مطلوب برسیم و اقتصاد گردشگری را جایگزین اقتصاد نفتی کنیم .
استاد مهدی مجابی یکی از پیشکسوتان و از چهره های اثرگذار و ماندگار حوزه میراث فرهنگی کشور و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت است که بیش از 40سال فعالیت های علمی در حوزه معماری ، شهرسازی و میراث فرهنگی داشته و از صاحبان نظران کشور محسوب می شود.
6029/2007

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


بافت تاريخي


گيلان