گردشگری و توریسم

آنچه سالانه 3 میلیون گردشگر را به کهگیلویه و بویراحمد می کشاند

به گزارش ایرنا،در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 هیچ توجهی به صنعت گردشگری و صنایع دستی به عنوان ظرفیت هایی برای اشتغال نشده بود اما افزایش زیرساخت های اسکان گردشگران و زیرساخت های جاده ای سبب قرار گرفتن این حوزه ها در مسیر شکوفایی شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همت برای ثبت آثار ملی ضمن صیانت از بناها و یادگارهای کهن زمینه جذب گردشگر در این حوزه ها را فراهم کرد به گونه ای که بیشتر گردشگران خارجی برای بازدید از بناهای تاریخی به این استان سفر می کنند.
حمایت از تولیدات صنایع دستی افزون بر درآمدزایی برای مردم منطقه سبب جذب تعدادی از گردشگران با سلیقه های خاص شد.
در چهار دهه پیش به دلیل نبودن زیرساخت های مورد نیاز گردشگری این صنعت هیچ دستاوردی نداشت اما اکنون به همت متولیان این استان چهار فصل تقریبا در تمام روزهای سال میزبان گردشگران است.
کارشناسان قرار گرفتن گردشگری در برنامه زندگی هر خانوار، افزایش درآمد کسبه، فروش صنایع دستی و ایجاد تعداد زیادی شغل در زمینه خدماتی را از مزایای رونق صنایع دستی می دانند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است.

** گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد واحدهای خدماتی برای مسافران و ارتقای وضعیت جاده ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی گردشگری این استان را از ظرفیتی پنهان به ابرازی برای کارآفرینی و اشتغال تبدیل کرد.
محمود باقری اظهار داشت:در زمان حاضر 67 واحد اسکان گردشگر شامل هتل، مجتمع های بوم گردی، کمپینگ های گردشگری و مهمان پذیر در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چشمه بلقیس چرام تنها نقطه گردشگری دارای زیرساخت بود که از سوی بخش خصوصی ایجاد شده بود.
وی تصریح کرد: هم اکنون این استان سالانه میزبان سه میلیون گردشگر داخلی و سه هزار گردشگر خارجی است درحالی که در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله ای به عنوان صنعت گردشگری جایگاهی نداشت.
وی بیان کرد:در زمان قبل از انقلاب گردشگری برای مردم استان تنها محدود به مکان های زیارتی می شد اما اکنون با ایجاد زیرساخت های رفاهی، مردم علاوه بر مکان های مذهبی از هر فرصتی برای سیر و سیاحت استفاده می کنند.

**حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی
وی افزود:با مشارکت بخش خصوصی از سال ۹۲ تاکنون یکهزار و 700 میلیارد ریال طرح گردشگری در قالب هتل، هتل آپارتمان، رستوران‌ سنتی، بوم گردی‌ها و اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی در استان سرمایه گذاری شده است.
باقری اظهار داشت: در سال‌های اخیر با حمایت بخش خصوصی گام‌ های اساسی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برداشته شده است.
وی افزود: 41 طرح گردشگری با حمایت بخش خصوصی در قالب اردوگاه‌های تفریحی و اقامتی در استان آغاز شده و هم اینک از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار هستند که با بهره برداری از این طرح ها زمینه جذب گردشگران بیشتری در منطقه فراهم خواهد شد.
باقری عنوان کرد: اردوگاه های گردشگری باغ فردوس گچساران، رود رونه باشت،تنگ ماغر بهمئی، پارک آبی و هتل چهار ستاره یاسوج از جمله طرح های گردشگری در دست احداث کهگیلویه و بویراحمد است.
وی ابراز داشت: از مهم‌ترین طرح های حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هتل چهار ستاره و پارک آبی یاسوج هستند که در سفر هیأت دولت به استان کلنگ‌زنی شدند و تاکنون از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بیش از 250 میلیارد ریال اعتبار برای احداث این طرح ها جذب شده است.

**میراث فرهنگی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون یکهزار و 100 جاذبه طبیعی، تاریخی و معنوی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها سه اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.
محمود باقری بیان کرد: نقش برجسته های تنگ سولک و مجموعه تاریخی خیرآباد از جمله آثار ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی بیان کرد: هم اکنون 23 امامزاده دارای پیشینه تاریخی، 19 گورستان،10 پل،پنج حمام،208 محوطه تاریخی،101 تپه تاریخی،17 استودان،50 خانه تاریخی، 2 اثر طبیعی،40 آب انبار کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

** توجه به میراث معنوی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون 53 اثر معنوی مردم این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مسعود شفیعی افزود: باروت سازی، پشم زنی سنتی، هلهله گرگ و ادوات کشاورزی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده کهگیلویه و بویراحمد است.
شفیعی تصریح کرد: امسال تعداد 15 پرونده ثبت میراث معنوی شامل غذاهای محلی و ثبت عروسک لیلی و گهواره سنتی محلی (تحته ) نیز برای گرفتن شماره ثبت به سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.
شفیعی مرمت 14 مجموعه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر خدمات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد.
وی اظهار داشت: نصب تابلو و نشانه گذاری قوانین حاکم بر میراث فرهنگی در 12 سایت مهمی تاریخی و پیشنهاد 2 اثر تاریخی میراث فرهنگی شامل تنگ سولک و بافت تاریخی دهدشت برای ثبت در آثار جهانی از دیگر تلاش های انجام شده در دوران نظام جمهوری بوده است.
وی مرمت 20 تک بنای تاریخی و چهار خانه تاریخی این استان را از دیگر خدمات 40 ساله انقلاب اسلامی حوزه میراث فرهنگی در این استان ذکر کرد.
شفیعی گفت:گنبد لیشتر، پل پریم،پل ساسانی و مسجد مورک از جمله تک بناهای تاریخی مرمت شده و خانه چراغ چشم، خانه اسفندار و خانه فرهمندیان از جمله بناهای تاریخی مرمت شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.

**صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولیدات صنایع دستی به صورت ذهنی بافت و برای مصرف خانوار بود بیان کرد: آموزش های به بافی برای قابل رقابت شدن تولیدات صنایع دستی در عرصه ملی و جهانی، تلاش برای احیای رشته های منسوخ صنایع دستی و پرداخت تسهیلات بانکی از مهمترین حمایت های دولت از رونق صنایع دستی در این استان است.
محمود باقری بیان کرد: هم اکنون 90 کارگاه تولید محصولات صنایع دستی در استان فعالیت می کند.
وی گفت: هشت هزار و 900 پروانه انفرادی برای هنرمندان فعال صادر شده است.

**صادرات صنایع دستی
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار، محموله دست بافت های زنان منطقه سادات محمودی از توابع بخش پاتاوه در شهرستان دنا به بازارهای جهانی صادر شد.
باقری اظهار داشت: این محموله توسط یک شرکت تعاونی صنایع دستی در دهستان سادات محمودی برای ارسال به بازار های جهانی تهیه شده است.
وی افزود: 200 متر مربع گلیم در ابعاد مختلف و با رنگ بندی های مناسب برای نخست بار در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد به نام دست بافت های زنان این استان صادر شده است.
باقری بیان کرد: در دهستان سادات محمودی شهرستان دنا حدود ۷۰ درصد زنان در امر تولید صنایع‌دستی مشغول هستند.
وی عنوان کرد: تولید همراه با اشتغال با هدف صادرات صنایع دستی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد یکی از اهداف این سازمان بوده و در بسیاری از روستاهای کهگیلویه بویراحمد دوره آموزشی صنایع دستی همراه با تولید راه اندازی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در گذشته سود حاصل از دست بافت های زنان این دهستان در جیب دلالان می رفت اما امروز با تلاش های صورت گرفته تولیدات این منطقه به صورت مستقیم به بازار فروش داخلی و خارجی صادر می شود.

** پرداخت تسهیلات در بخش صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنایع دستی این استان پس از استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان رتبه سوم کشور را در بحث جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری کسب کرده است.
پریسا راد اظهار داشت: از محل اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری 866 پرونده صنایع دستی با اعتبار افزون بر 180 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده است.
وی افزود: از مجموع 866 پرونده صنایع دستی که در سامانه کارا ثبت شده تاکنون به 491 پرونده تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شده، 24 پرونده در مرحله انعقاد قرارداد و 244 پرونده در حال توزیع بین بانکی بوده و 107 پرونده در دست بررسی است.
راد بیان کرد: تاکنون 140 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در حوزه صنایع دستی استان جذب شده است.
راد تصریح کرد: در کهگیلویه و بویراحمد 30 نوع صنایع دستی تولید می‌شود که مهم ترین آنها گلیم، جاجیم و چرم دوزی است.
وی ابراز داشت: برای پایداری اشتغال باید پس از مرحله تولید، بازاریابی و فروش مدنظر قرار گیرد و هم اینک بازار فروش برای تولیدات صنایع دستی با هدف اشتغال پایدار در دست بررسی است.

**احیای صنایع دستی منسوخ
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 رشته فراموش شده صنایع دستی این استان با پرداخت تسهیلات یا آموزش و حمایت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون احیا شده است.
راد افزود: نی چیت بافی، گچمه بافی، سیاه چادر بافی، البسه محلی، سبد بافی، چرم دوزی دستی و جاجیم بافی از رشته‌های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1392 تاکنون بوده است.
وی بیان کرد: انجام دوره‌های آموزشی و پرداخت تسهیلات بانکی از برنامه‌های حمایتی برای احیای صنایع دستی منسوخ این استان است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تشکیل اتحادیه و انجمن صنایع دستی، برگزاری 10 دوره آموزش‌های صنایع دستی با شرکت 2 هزار و 500 نفر، توزیع یک هزار و 100 بروشور برای معرفی توانمندی‌های صنایع دستی استان و برگزاری چهار نمایشگاه سراسری صنایع دستی در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه از دیگر اقدامات میراث فرهنگی از شهریور سال 1396 تاکنون برای رونق تولیدات صنایع دستی بوده است.
وی گفت: سه روستای سربیشه در شهرستان گچساران، کاکان و رودشتی شهرستان دنا ظرفیت‌های لازم روستای ملی صنایع دستی را دارند.
راد افزود: این روستاها هم از نقطه نظر تعداد هنرمندان و هم نوع فعالیت می‌توانند به عنوان روستای ملی صنایع دستی معرفی شوند.
وی تصریح کرد: در صورت ملی شدن این روستاها افزون بر حمایت‌های خاص دولت زمینه معرفی و رونق تولید صنایع دستی در این مناطق فراهم خواهد شد.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
35 هزار نفر هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

**تحول در جاده به عنوان زیرساخت اصلی گردشگری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه های خاکی، شوسه،اصلی و روستایی در این استان 800 کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.
علی خوان پایه با اشاره به وجود تونل های بسیار در مسیرهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده ها با شکافتن صخره ها احداث شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون افزون بر جاده ها 70 کیلومتر شبکه روشنایی در تونل ها و جاده های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
خوان پایه تصریح کرد: نصب 80 دستگاه زیرساخت های هوشمند جاده ای نظیر دوربین های پایش تصویری و دستگاه های تردد شمار از زیرساخت های ایجاد شده نوین در 2 سال پیش تاکنون برای افزایش ایمنی کاربران جاده ها در این استان بوده است.
وی ابراز داشت:هم اکنون افزون بر 6 هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.
خوان پایه بیان کرد: 159 کیلومتر بزرگراه، 986 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 998 کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
گزارش از فرزانه شریفی
8143/6110

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


كهگيلويه و بويراحمد


گردشگري