گردشگری و توریسم

500 میلیون ریال برای مرمت کلیسا اراک نیاز است

«محسن کریمی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرمت اضطراری، نماکاری و رفع رطوبت از جمله سرفصل های مرمتی کلیسا اراک است.
وی اظهارداشت: کلیسا مسروپ اراک از بناهای تاریخی ارزشمند کلانشهر اراک است که در طول سالیان اخیر آسیب زیادی ندیده و با این میزان اعتبار از آسیب به بنا جلوگیری می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آخرین مرمت کلیسا اراک در سال 92 با استحکام بخشی بام، نماکاری و کاهگل نما انجام شد.
کریمی افزود: کلیسای مسروپ مقدس اراک که در محله قدیمی مسکونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسایان این شهر قرار گرفته از آثار برجسته هنر معماری ارامنه در اراک است.
وی اظهار داشت: این اثر که در سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده در سال 1914 میلادی با بهره گیری از منابع مالی ارامنه اراک و ساکنان ارمنی نشین روستاهای لیلیان خمین و مهاجران، ازنا ، کزاز، کمره، هفت جاپلق و بور ساخته شده است.
علاوه بر برنامه های مذهبی، فعالیت های عام المنفعه، جشن ها و رسومات و تمامی امور اجتماعی ارامنه نیز در این کلیسا انجام می شود.
این کلیسا در زمینی به طول 24 و نیم و عرض 15 و نیم متر بنا شده که در آن مجموعه خدمات مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش، سرایداری و کلیسا قرار گرفته است.
برج ناقوس خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنای خودنمایی می کند.
محراب کلیسا با تزئیناتی از آجر و اشکال هندسی با تصایری از حضرت مسیح و مکان هایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد.
در مرکز کلیسای مسروپ اراک چهار ستون هشت ضلعی قرار گرفته که قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یک پوش را تحمل کرده و وزن سایر گنبدها و طاق ها بر روی جزرها تقسیم شده است.
در بخشی از کلیسای مسروپ اراک چلیپای بزرگی به عنوان نماد شهدای ارامنه در طول تاریخ مانند شهدای ارمنی جنگ تحمیلی وجود دارد که مورد احترام ارامنه است.
6991/6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت كليسا


استان مركزي