گردشگری و توریسم

عمارت جنانی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر گفت: علی اصغر مونسان در نامه ای به استاندار، در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی، بر ثبت ملی «عمارت جنانی» تاکید کرد.
علی مالمیر افزود: بر اساس این نامه، اثر فرهنگی تاریخی عمارت جنانی (مسافر خانه آبادان) واقع در شهر همدان، خیابان شهدا، پایین تر از کوچه آخوند، نبش بن بست جنانی پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 32120 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
وی اظهار داشت: این اثر تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی می شود.
مالمیر ادامه داد: هرگونه مرمت و بازسازی اثر با تایید و نظارت میراث فرهنگی صورت می گیرد.
«عمارت جنانی» یا همان «مسافرخانه آبادان» یک بنای تاریخی با بیش از 80 سال قدمت است که معماری آن را نمونه‌ خاص در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می دانند.
این عمارت به عنوان نخستین بنای چند طبقه همدان محسوب می شود که در بارندگی پاییز امسال، در قسمت هایی دچار تخریب شد.
این عمارت متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی در خیابان شهدا فعلی و «شورین» سابق است که روزگاری به عنوان نخستین بنای چند طبقه همدان کاربری اقامتگاه داشت.
9904/2087

انتهای پیام /*


فرهنگي


عمارت جناني


ثبت ملي


ميراث فرهنگي