گردشگری و توریسم

تجربه رنگی ترین زمستان گردی در دامنه های زاگرس

به گزارش ایرنا، این روزها طبیعت سبز و خوش آب و هوای مناطق گرمسیری استان محل برپایی چادرهای رنگارنگ گردشگران در دامنه های شلال دون ، دشت های گناوه و آبریگون است و ارتفاعات شهرهای سردسیری استان پوشیده از برف زمستانی و محلی برای پذیرایی از دوست داران بازی های زمستانی است.
اینک سواحل خوش آب و هوای سدکوثر و رودخانه زهره،دامنه های پوشیده از برف دنا، باغ آراسته از درختان رنگارنگ چشمه بلقیس چرام،دشت های سرسبز مناطق جنوبی و چشمه های آب گرم در نزدیکی بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س)خواهر امام رضا (ع) در گچساران تابلویی بی بدیل از تنوع جاذبه های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.
این روزها در حالی که دمای شهرهای شمالی این استان زیر صفر درجه است و برف بازی در دامنه دنا تعدادی از گردشگران را سرگرم کرده است اما شهرستان های گرمسیری به ویژه گچساران و باشت شاهد طبیعت سرسبز با آب و هوای مفرح بهاری است.

** امکان انجام ورزش های زمستانی در پیست اسکی کاکان
پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متری در 18 کیلومتری شهر یاسوج در دهستان کاکان واقع شده است.
طول مفید پیست کاکان 600 متر و عرض آن 150 متر است.
این پیست یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور است که در سال 1373 با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و 2 دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت.
رونق غذاهای محلی مانند آش کارده، آش دوغ، آش ماست در هوای سرد بخش دیگری از جاذبه های منطقه ست.

**بارگاه خواهر امام هشتم (ع) قطب گردشگری مذهبی در جنوب ایران
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری به ویژه در پایان هفته ها پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه های آن را دوچندان کرده است.
این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می کرده است.

**سواحل سد کوثر جلوه هنرمندی انسان و طبیعت
طبیعت بکر مجاور دریاچه سد کوثر در این روزهای زمستانی به ویژه در ایام پایان هفته پذیرای طبیعت دوستان زیادی است.
سد کوثر که برای تامین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب ،طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه ، رویای محلی برای میزبانی گردشگران است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب های درخشان دریاچه سد کوثر هر انسان صاحبدلی را به ساعت ها تامل درباره آفرینش می برد.
محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز 500 و حدود 10 متر و تکیه گاه های سد تا تراز 575 متر دارای شیب بسیار تند 80 درجه است.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از شاخه های شاه بهرام و دهدشت(سیدآباد)تشکیل شده که آب آنها از رشته کوههای زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می گیرد.

**باغ چشمه بلقیس رنگین کمان زیبایی ها
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام یکی از جاذبه های گردشگری مفرح و چشم نواز استان است.
باغ بلقیس چرام چشمه آبی است که باغی از انواع درختان مثمر و کاج های سربفلک کشیده با منظرگاهی چشم نواز، چشم هر رهگذری از مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی وا می دارد.

** دشت شلال دون
دامنه های شلال دان در باشت به دلیل اقلیم مناسب، هوای بهاری و قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی شیراز به جنوب ایران مامنی دل انگیز برای استراحت گردشگرانی است که از استان های مرکزی قصد مسافرت به مناطق جنگی یا بنادر جنوبی کشور را دارند.

** ظرفیت های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان به دلیل تنوع آب و هوایی هم اکنون می تواند پاسخگوی نیاز گردشگران با سلیقه های متفاوت باشد.
محمود باقری اظهار داشت: روزهای برفی گردشگران زیادی از استان های مختلف کشور به کوهپایه های دنا سفر می کنند.
وی از برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره بازی های زمستانی بهمن ماه امسال در منطقه کاکان خبر داد.
باقری گفت:در صورت بارش برف این جشنواره برگزار خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد حال و هوای طبیعت مناطق جنوبی این استان در زمستان را به ویژه در ساعت های میانی روز را بهاری توصیف کرد.
باقری ابراز داشت: دشت های شلال دون و روستاهای شهرستان های جنوبی به ویژه دهستان امامزاده جعفر در جاده گچساران و باشت روزهای پایانی هفته شاهد تعداد زیادی گردشگر است.
وی بیان کرد: حرم بی بی حکیمه (س) به دلیل آب و هوای مفرح از دیگر مناطق گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد در فصل زمستان است که این روزها میزبان گردشگران خارجی نیز هست.
باقری با اشاره به اهمیت صنایع دستی و غذاهای محلی به عنوان عناصر تکمیل کننده جاذبه های طبیعی گفت: سه نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان های مختلف این استان از جمله بویراحمد، گچساران و کهگیلویه در فصل زمستان برنامه ریزی شده است.
کارشناسان تعداد پرندگان مهاجر وارد شده به شهرستان گچساران را 400 قطعه در 20 گونه مختلف برآورد می‌کنند.
کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز سالیانه پذیرای سه میلیون گردشگر است.
8143/1662

انتهای پیام /*


اجتماعي


نوبهارانه


طبيعت


گچساران و باشت