گردشگری و توریسم

یک میلیارد تومان برای بازسازی بافت تاریخی بیرجند نیاز است

به گزارش ایرنا حسن رمضانی عصر پنجشنبه در بازدید معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از بافت تاریخی بیرجند اظهار داشت: میدان اصلی شهر بیرجند در زمان قدیم در این بافت تاریخی بوده که «دم دروازه» نام داشته است.
وی افزود: حسینیه امام رضا (ع)، غورخانه و خانه مرحوم هادوی از قدیمی ترین بناهای این بافت تاریخی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بازسازی جداره ها و کف سازی منزل مرحوم هادوی را یکی از برنامه های پیش رو دانست و گفت: با توجه به اینکه این مکان برای راه اندازی خانه گفتمان در تملک راه و شهرسازی است بازسازی و تجهیز آن نیاز به اعتبار دارد.
وی ادامه داد: مرحوم هادوی از جمله کسانی بوده که در این محله ساکن شده و کسی است که بر تصویب قانون اساسی مشروطه از طرف علمای نجف نظارت داشته و حکم تحریم تنباکو به خط وی بوده است.
رمضانی با اشاره به اهمیت تاریخی حسینیه امام رضا (ع) بیرجند در بافت تاریخی این شهر اظهار داشت: این بنا سال 1326 هجری قمری به دستور حاکم وقت بنا و بعدها با حفظ کاربری مذهبی در ایام خاص همزمان با مدرسه دارالفنون تدریس علوم جدید در آن آغاز شد.
وی گفت: سیکل اول مدرسه سال 1326 هجری قمری راه اندازی شد و مرحوم نراقی، هادوی، ایرج میرزا و کلنل وزیری در آن به تدریس پرداختند که دانش آموختگان سیکل اول از مفاخر کشور هستند و مرحوم گنجی، سعیدی و شکوهی از جمله آنها بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: با همکاری اوقاف این بنا مرمت شده و به عنوان مدرسه قرآنی از آن استفاده می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه مالکان اصلی از بافت مهاجرت کرده اند، بناهای ارزشمند تاریخی اکنون در اختیار اقشار آسیب پذیر است که بضاعت مالی برای نگهداری و تعمیر ندارند.
رمضانی از وجود 70 بنای تاریخی در این محله خبر داد و افزود: حداقل از این تعداد می توانیم 10 بنا را تملک و به کاربری فرهنگی تبدیل کنیم.
به گزارش ایرنا «سعید نمکی» معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه که از دیشب (چهارشنبه) در بیرجند است، در این بازدید برای تامین اعتبار موردنیاز تملک بناهای تاریخی و بازسازی بافت تاریخی قول مساعد داد.
9893*3028

انتهای پیام /*


فرهنگی


ميراث فرهنگي


بافت تاریخی


مرمت