گردشگری و توریسم

تعامل فرهنگی موجب تقویت همکاری های مشترک می شود

«حسین گونگور» روز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اظهار داشت: ترکیه و ایران دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی دیرینه ای هستند که همواره موجب تقویت مناسبات طرفین شده است.
وی همچنین با بیان اینکه شهر تاریخی تبریز همواره در کشور ترکیه جایگاه ویژه ای دارد، بیان کرد: تاریخ و پیشینه شهر تبریز همواره زبانزد مردم ترکیه بوده است و مشترکات فرهنگی بسیاری بین ایران و ترکیه وجود دارد؛ بر این اساس تقویت روابط 2 جانبه ضروری و لازم است.
گونگور ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی فعال 2 کشور ارتباط‌ مستمری با یکدیگر دارند و ظرفیت مناسب را برای برقراری ارتباط 2 جانبه ایجاد کرده اند، باید در مسیر تقویت همکاری های مشترک تلاش کنیم و آن را توسعه دهیم.
سرکنسول ترکیه در تبریز با اعلام اینکه بخش عمده فعالیت های خود را برای جذب افکار و علاقمندی مردم ترکیه به تبریز متمرکز خواهد کرد، ادامه داد: فرهنگ و نوع دوستی مردم تبریز از دیرباز برای مردم ترکیه آشکار بوده است، بر این اساس من نیز از آغاز فعالیت خود در کنسولگری ترکیه هدف خود را برای معرفی و جذب مردم ترکیه به تبریز و شناخت بیشتر ظرفیت های فرهنگی و گردشگری این شهر متمرکز کردم.
گونگور همچنین با اشاره به اینکه همکاری مستمر کنسولگری ترکیه در تبریز با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می تواند در تقویت ظرفیت های فرهنگی و گردشگری 2 کشور موثر واقع شود، اظهار داشت: با تعامل و همکاری مستمر دوجانبه می توانیم زیرساخت های لازم را برای توسعه گردشگری در تبریز و همچنین جذب گردشگر به این شهر تاریخی فراهم کنیم.
«اسماعیل بابایی» مدیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه برنامه های مشترک فراوانی بین 2کشور در حال طرح ریزی و اجرا است، اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که بین 2 کشور به مرحله تصویب و اجرا رسیده است، پذیرش گروه های سیاسی و فرهنگی شهر ترابزون به استان آذربایجان شرقی در ماه آوریل است که به واسطه آن می توان ظرفیت های غنی استان در بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری را به همتایان ترک معرفی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با تشریح برنامه‌های این اداره کل برای توسعه گردشگری استان، گفت: با توجه به اینکه 2 کشور ایران و ترکیه در مسیر کهن جاده ابریشم قرار گرفته‌اند و در طول تاریخ شهر تبریز به عنوان پل ارتباطی دنیای شرق و اروپا همواره خوش درخشیده است، لذا با تقویت همکاری ها و تبادلات فرهنگی و اقتصادی بین تبریز و ترکیه می توانیم به دستاوردهای جدیدی دست یابیم.
«مرتضی آبدار» به آیین ها و سنت های مشترک بین 2 کشور اشاره کرد و افزود: آیین ها و سنت های بسیاری بین ایران و ترکیه مشترک است که از آن جمله می توان به آیین های عید نوروز اشاره کرد که همزمان در چند کشور همسایه برگزار می شود، بر این اساس اداره کل میراث فرهنگی این استان آماده است تا با همکاری کنسولگری ترکیه برنامه های مشترکی را در تبریز و شهرهای ترکیه برگزار کند.
وی همچنین با تاکید بر توسعه گردشگری در آذربایجان شرقی گفت: با تدوین 200 مسیر گردشگری در سطح استان آذربایجان شرقی و قرارگیری مسیر های طبیعت گردی ارسباران در این طرح، فرصتی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت گردی برای گردشگران فراهم شده است بر این اساس امیدواریم با همکاری کنسولگری ترکیه در تبریز و اطلاع رسانی به آژانس های گردشگری ترکیه شاهد اجرای تورهای ورودی طبیعت گردی به استان باشیم.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و 806 اثر تاریخی و طبیعی و سه اثر ثبت شده جهانی در فهرست آثار یونسکو، جزو پنج استان اول کشور در حوزه گردشگری است.
3093/518

انتهای پیام /*


فرهنگي


سركنسول تركيه در تبريز


ميراث فرهنگي


همكاري مشترك