گردشگری و توریسم

پل تاریخی سعیدآباد تبریز از خطر خرابی نجات یافت

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز سه شنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: در این پل، با توجه به آسیب ها و تخریب های صورت گرفته و عوامل آسیب رسان که همچنان بنا را تهدید می کنند، حفاظت و مرمت آن پس از تهیه طرح مرمت و حفاظت مناسب و جامع در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
مرتضی آبدار اظهار داشت: این پل که در ادوار مذکور جهت ورود چهارپایان و کاروانیان طراحی شده بود، با توجه به گذشت سالیان زیاد و نیز فرسودگی مصالح و ملات های بکار رفته، دچار خستگی مواد و مصالح و نیز در سال های اخیر بر اثر عبور وسایل سنگین موتوری دچار شکست پایه ها و طاق ها شده بود، لذا میراث فرهنگی برآن شد تا این اثر ارزشمند را مرمت و حفظ و به یکی از جاذبه های تاریخی استان تبدیل نماید.
آبدار در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته در راستای مرمت این پل تاریخی اشاره کرد و گفت: پس از تهیه طرح مرمت و حفاظت از پل تاریخی ‘سعیدآباد’، مرمت پایه های مدور، نما، طاق های شکسته پل و همچنین بسترسازی پل و اجرای سیل بند اجرا شده است.
گفتنی است، پل سعید آباد معروف به ‘شیخ کورپوسی’ در تاریخ 6 اسفندماه سال 1385 با شماره ثبت 17502 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل «شیخ کوربوسی» به گفته ساکنان روستای سعیدآباد مربوط به دوره قاجاریه است؛ این پل زیبا به روی رود خانه «سیداوا چایی» احداث شده است.
روستای سعیدآباد (سیدآوا) در 15 کیلومتری شرق تبریز واقع شده است.
518

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


پل تاريخي


سيدآوا