اخبار گردشگری

کلید توریسم زمستانی در دست گردشگران مسلمان

ایران با طبیعت منحصر به فردش این پتانسیل را دارد تا چهار فصل سال نیز گردشگر جذب کند. با توجه به این موضوع فصل زمستان نیز فرصتی است که از دو مقصد طبیعی عمده یعنی کوهستان و کویر بهره ببرد؛ کویرهایی که خوشبختانه تا حدودی میان گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده اند و گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

اما در مقابل، کوهستان های ایران و تفریحات زمستانی در این مناطق، چه در بین گردشگران داخلی و چه گردشگران ورودی، همچنان شناخته شده نیست و مغفول مانده است. این در حالی است که جغرافیای ایران و وجود رشته کوه های زیبای البرز و زاگرس با قله های سربه فلک کشیده جذابیت های بسیاری ایجاد کرده تا گردشگران علاقه مند به کوهستان و تفریحات کوهستانی را به سمت خود جلب کند؛ اتفاقی که در سایه بسیاری از ضعف ها پنهان مانده است.

به باور فعالان و کارشناسان گردشگری، ایران در این حوزه با رقیبان قدرتمندی در منطقه از جمله ترکیه روبه رو است که بسیاری از توریست های اروپایی و منطقه ای را با ارائه خدمات حلال و غیرحلال به سمت خود جذب می کند. این درحالی است که ایران به رغم آنکه در حال حاضر مقصدی ارزان شناخته می شود، همچنان نتوانسته برای جذب گردشگر از رقبای خود پیشی بگیرد. اما این کارشناسان می گویند، علت آنکه ایران همچنان در این زمینه نتوانسته پیشتاز باشد نخست به این موضوع برمی گردد که زیرساخت های قوی و امکانات جانبی در کنار تفریحات زمستانی درنظر گرفته نمی شود. از سوی دیگر، اساسا گردشگران تخصصی در حوزه گردشگری زمستانی و کوهستانی نیز در بازارهای هدف ایران کم هستند.

ایران به عنوان یک مقصد حلال می تواند گردشگران مسلمان بسیاری را به ویژه از همسایه های جنوبی و عراق به جاذبه های زمستانی خود جذب کند. کمااینکه رئیس جامعه تورگردانان ایران هم بر این نکته تاکید دارد که گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال بیشتری نسبت به گذشته برای ورود به ایران و استفاده از خدمات زمستانی داشته اند؛ اما باز هم از پتانسیل های موجود بهترین استفاده صورت نگرفته و زیرساخت های گردشگری زمستانی فراهم نشده تا در نهایت انگیزه ای شود برای آنکه سرمایه گذار خصوصی در این بخش ورود کند و سرمایه خود را در این عرصه بگذارد؛ اتفاقی که در نهایت نتیجه اش بهبود گردشگری کوهستانی و جذب بیشتر گردشگران مسلمان خواهد شد.

از سوی دیگر، حضور گردشگران زمستانی از سال های بسیار دور تا به امروز بر کسی پوشیده نیست. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا از این پتانسیل به نحوی بهره برده نشده که بتوان ایران را به عنوان مقصدی برای گردشگری کوهستانی و زمستانی معرفی کرد؟ ابراهیم پورفرج در پاسخ به این سوال می گوید: «تفریحات زمستانی که در کوهستان صورت می گیرد تفریحات خاصی است که مخاطب های خاص خودشان را دارند.

از یک طرف نبود زیرساخت های لازم و از سوی دیگر رقبایی که درمنطقه وجود دارد موجب می شود بسیاری از این گردشگران ایران را مقصدی ایده آل برای انجام تفریحات خود ندانند.» در همین حال، تعطیلات ژانویه فرصتی است برای آنکه کشورهایی که در این ماه تعطیلات دارند به ایران جذب شوند؛ اتفاقی که به باور کارشناسان می تواند فصل کاهش سفر را که در فصل زمستان است، رونق بخشد.

هستند کسانی که آمدن به ایران را در تعطیلات ژانویه لحاظ می کنند؛ اما تعدادشان زیاد نیست. البته امکاناتی را هم که آنها برای تفریحات خود می خواهند نداریم.

پورفرج بر این موضوع تاکید دارد که جذب گردشگر مسلمان نیز نیازمند ارائه زیرساخت هایی است که در حال حاضر فراهم نیست و بخش خصوصی در این زمینه باید وارد عمل شود: لازم است مسوولان با ارائه تسهیلات در قوانین از پتانسیل های بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنند تا سرمایه گذار خارجی انگیزه یابد و سرمایه اش را در این حوزه وارد کند.

ضعف در بازاریابی و تبلیغات جهت معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری کوهستانی قابل کتمان نیست؛ اتفاقی که باعث شده ایران به عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران ماجراجو و دوستدار تفریحات برفی و کوهستانی شناخته شده نباشد. این درحالی است که با فراهم کردن زیرساخت ها، ایجاد انگیزه برای ورود سرمایه گذاران خصوصی، تبلیغات در منطقه، جذب گردشگر مسلمان و … می توان شرایطی را ایجاد کرد تا کوهستان های ایران با جذابیت های طبیعی اش چرخ صنعت گردشگری ایران را به گردش درآورد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.