گردشگری و توریسم

نوسازی مسجد جامع ساری با جیب خالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسجد جامع ساری که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، پنجشنبه شب 21 تیر ماه امسال بر اثر اتصال برق دچار آتش سوزی شد.
کارشناسان میراث فرهنگی نیز پس از بررسی میزان تخریب بنا مسجد را حدود 30 درصد اعلام کردند که شامل سقف، درب و پنجره و بخش هایی از مناره ها است که در آتش سوخت.
این مسجد که از کانون های برگزاری آئین های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می شود ، در سال 1377 با شماره 2272 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن ، مهم ترین دغدغه مردم بویژه بازاریان اطراف و همچنین مسئولان استان مازندران و سازمان میراث فرهنگی پس از خاموش کردن آتش بوده است.
همچنین بر اساس آخرین تصمیماتی که در ارتباط با مسجد جامع ساری گرفته شد، مقرر گردید تمامی دستگاه ها از جمله شهرداری، اوقاف، استانداری، میراث فرهنگی و دستگاههای اجرایی دیگر در تامین مالی مرمت و نوسازی این بنای تاریخی مشارکت نمایند و تحت نظارت ضوابط میراثی مرمت شود.
اما بر اساس آخرین گزارشهای میراث فرهنگی استان مازندران تاکنون ریالی به مرمت این بنا از سوی دستگاه های اجرایی پرداخت نشد و عملا تمامی فعالیت ها بر دوش این نهاد سنگین شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تا به امروز هیچ مبلغی از سوی دستگاههای اجرایی استان که قول مساعدت داده بودند، پرداخت نشد.
مهدی ایزدی دولتی بودن اعتبارات دستگاهها را مشکل تخصیص منابع مالی به مرمت مسجد جامع عنوان کرد و افزود: این مسئله زمان بر بوده، اما دستگاهها بر سر وعده های خود کنون مانده اند.
وی با بیان اینکه آتش سوزی مسجد جامع به دلیل سهل انگاری در استفاده از سیستم برقی بوده است، ادامه داد: در کنار مشکلات مالی که میراث فرهنگی با آن دست و پنجه نرم می کند، مرمت بنای مسجد در حال پیشرفت بوده اما تمامی کار آن بر دوش میراث فرهنگی افتاده است.
**پیشرفت فیزیکی مرمت مسجد جامع ساری به 30 درصد رسید
معاون میراث فرهنگی استان مازندران گفت: تاکنون مراحل ساخت و مرمت بنای مسجد جامعه ساری پیشرفت 30 درصدی داشته است و مرمت کاران و کارشناسان به صورت مستمر در حال فعالیت هستند.
به گفته ایزدی برآورد اولیه مرمت و بازسازی مسجد جامع حدود 180 میلیارد ریال بود که تاکنون هیچ اعتباری در این زمینه تخصیص نیافته است.
وی همچنین تاکید کرد که در صورت تامین اعتبار کامل تا زمستان سال آینده مرمت بنای مسجد جامع اتمام می یابد اما در صورت تامین نشدن اعتبار این مدت ممکن است چند برابر شود.
معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین اعلام کرد که اجازه نخواهیم داد کمبود و یا فقدان اعتبارات مالی بر روند مرمت بنای مسجد جامع تاثیری بگذارد و هویت و تاریخ آن را به خطر اندازد.
ایزدی اظهار کرد: با توجه به این که بنای مسجد از آثار ثبتی میراث فرهنگی است، اجازه انجام هیچ اقدامی را نخواهیم داد که موضوع ثبت بنای مسجد را خدشه دار کند.
لازم به ذکر است که در استان مازندران بیش از هزار و 500 بنای تاریخی شناسایی شده که تنها 750 مورد از آنها ثبت ملی و یک مورد اثر نیز ثبت جهانی هستند.
گفتنی است که مسجد جامع ساری یکی از بناهای ثبتی میراث فرهنگی است که در محوطه بازار قدیمی ‘نرگسیه’ ساری واقع شده و هنگام آتش سوزی دستکم 10 مغازه این بازار هم که در کنار مسجد قرار داشت، آسیب دید.
گفته می شود مغازه های خسارت دیده متعلق به مسجد و در اجاره فروشندگان بوده است و بازسازی آنها بر عهده هیات امنای مسجد است.
7335/1899

انتهای پیام /*


فرهنگي


مسجد جامع


اعتبارات


مازندران